BMW:ltä uudet M5 ja M5 Competition –mallit

Uuden M5-mallin voimanlähteenä on BMW M TwinPower Turbo -teknologiaa hyödyntävä 4,4 litran V8-moottori, jonka teho on 441 kW/600 hv. BMW M5 Competition -mallissa tehot yltävät 460 kW:iin/625 hv:aan.

Uudet, myös BMW M8 Gran Coupé -mallissa käytettävät iskunvaimentimet ja muokattu alusta parantavat BMW:n tiedotteen mukaan BMW M5 Competitionin ajettavuutta ja hallittavuutta ääritilanteissakin, joten mukavan arkiajon lisäksi se sopii hyvin radalle vaativiin olosuhteisiin.

BMW M5 Competition on seitsemän millimetriä matalampi kuin BMW M5.

Päivitetty kromikehyksinen jäähdyttimen säleikkö sijaitsee entistä matalammalla etuhelmassa. Etuhelmassa on kookkaat ilmanottoaukot. Kuusikulmaiseen ilmanottoaukkoon on sijoitettu öljynjäähdytin ja vakionopeussäätimen tutka-anturi.

Alumiininen konepelti, M-merkein varustetut etusivupaneelit, virtaviivaiset M-ulkopeilit sekä kevyestä ja lujasta hiilikuituvahvisteisesta muovista (CFRP) valmistettu katto pienentävät BMW:n mukaan auton painoa.

Auton uudelleen muotoilluissa etuvaloissa on L-kirjaimen muotoiset valoputket, jotka kapenevat jäähdytintä kohti. Auton vakiovarusteluun kuuluvat adaptiiviset led-ajovalot ja lisävarusteena autoon on saatavilla tehokkaat Laserlight -ajovalot. Led-takavaloihin on tuotu kolmiulotteisuutta ja siten uusittu tuttua L-muotoa.

Säädöt kosketusnäytön avulla

Ohjaamossa 12,3-tuumainen näyttö helpottaa lukuisten eri toimintojen ja säätömahdollisuuksien hallitsemista. Kuljettaja voi yhdellä napinpainalluksella valita ROAD- ja SPORT-ajotilojen välillä. Competition-mallissa valittavissa on myös TRACK-tila rata-ajoa varten.

Auton keskikonsolin painikkeen avulla pääsee säätämään suoraan voimansiirron ja alustan asetuksia omien mieltymysten ja tilanteen mukaiseksi.

Kosketusnäytön tai iDrive-ohjaimen avulla myös moottorin, jousituksen, ohjauksen ja M xDrive -järjestelmän asetusten valitseminen onnistuu.

Autossa on vakiovarusteena M Sport -istuimet, M-monitoimi-istuimet ovat saatavilla lisävarusteena.

Kaikki BMW 5 -sarjan kuljettajan avustinjärjestelmät ja ominaisuudet ovat saatavilla myös M-malleihin. Kehittynyt Driving Assistant Professional -järjestelmä kuuluu vakiovarusteisiin, lisävarustelistalta löytyy muun muassa ruuhka-avustin.

Kuljettaja voi säätää 8-vaihteista M Steptronic -automaattivaihteistoa mieltymystensä mukaan Drivelogic-järjestelmällä.

Vakiona malleissa on myös M xDrive -neliveto, johon sisältyy puhtaasti takavetoinen 2WD-tila. Molempien mallien yhdistetty kulutus on 10,6–10,5 l/100 km* ja yhdistetyt CO2-päästöt 242–239 g/km*.

*Päästö- ja kulutuslukemat sekä toimintamatka on laskettu uuden WLTP-testisyklin mukaan ja mukautettu NEDC:hen vertailtavuuden vuoksi, valitusta renkaasta riippuen. CO2-päästöihin perustuvien verojen ja muiden ajoneuvokohtaisten maksujen perustana voivat olla muut kuin tässä julkaistut luvut.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!