Autotuojat ja -teollisuus selventää: "Saksa ei kiellä dieselautoja!"


28.2.2018 14.55

Autotuojat ja -teollisuus ry. on toimittanut medialle selvistyksen dieselautoilusta ja Saksan väitetystä dieselkiellosta.

Saksan liittovaltio ei ole kieltämässä dieselautoja, vaan sen hallinto-oikeus on ratkaissut, voivatko kaupunkiseudut itsenäisesti asettaa nykyistä tiukempia päästörajoituksia, vai edellyttävätkö rajoitukset EU- tai liittovaltiotasoista lainsäädäntöä, todetaan tiedotteessa.

Monissa Saksan kaupungeissa on ollut jo vuosia käytössä ajorajoituksia suuripäästöisille autoille.

– Suurten kaupunkien keskustoihin pääsee vain, mikäli autossa on niin sanottu ympäristötunnus (Umwelt Plakette). Tunnuksen saavat autot, jotka täyttävät vähintään Euro 4 -päästövaatimukset, toteaa Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

Autoalan mukaan nyt käyty keskustelu koskee ensisijaisesti typenoksidipäästöjä. Saksan kaupungeissa tapahtuu joskus typpidioksidipitoisuuden ohjearvon ylityksiä.

– Yhtenä ilman laatua parantavana toimena on muun muassa Stuttgartissa ja Düsseldorfissa nostettu esille rajoitukset, joilla kiellettäisiin ajaminen kaupunkien ydinalueilla ilman uutta niin sanottua Blaue Plakette -tunnusta. Sen saavat vain autot, joiden typenoksidipäästöt ovat hyvin matalat, Kallio muistuttaa.

Kielto koskisi yli 12 miljoonaa autoa

Leipzigissa 22. ja 27.2.2018 kokoontuneen liittovaltion hallinto-oikeuden tehtävänä oli pohtia, voiko aluehallinto määritellä alueellisia autojen päästöistä riippuvia ajokieltoja, tiedotteessa todetaan. 

Tuomioistuin pohti päätöstään muun muassa EU-oikeudellisten ja kansalaisten liikkumismahdollisuuksien näkökulmista.

Saksassa on noin 15 miljoonaa dieselhenkilöautoa, joista yli 80 prosenttia kuuluu vanhempaan kuin Euro 6-päästöluokkaan.

– Mikäli päästörajoista tulisi merkittävästi aiempaa tiukemmat, joutuvat miljoonat näillä kaupunkiseuduilla liikkuvat kotitaloudet jälkiasennuttamaan autoihinsa hiukkassuodattimen tai SCR-järjestelmän – tai usein molemmat, toteaa Kallio.

Autoalan mukaan ajokiellot olisivat kaupunkiseuduille raskaita, sillä ne heikentäisivät merkittävästi liikkumismahdollisuuksia ja aiheuttaisivat lisäkustannuksia kansalaisille.

Hallinto-oikeus päätti 27.2.2018, että kaupungit voivat itse päättää dieselautojen (ja vanhempien bensiiniautojen) ajorajoituksista alueellaan. Oikeus kuitenkin edellytti, ettei Euro 6 päästövaatimukset täyttävien autojen ajoa voida rajoittaa.

Lisäksi se määräsi siirtymäajasta, jonka aikana kaupungit eivät saa rajoittaa Euro 5-dieselautojen käyttöä alueellaan.

– Vasta 1.9.2019 voidaan alueoikeuksien (kaupungit) omilla päätöksillä asettaa rajoituksia tietyille tieosuuksille Euro 5-dieselautoille, Kallio toteaa.

Vielä ei siis ole tehty päätöksiä uusista rajoituksista yhdessäkään kaupungissa. Hallinto-oikeus antoi vain luvan kaupungeille asettaa nykyistä tiukempia rajoituksia tietyin ehdoin.

– Ennen uusien päästörajoitusten asettamista kaupunkien on neuvoteltava asiasta muun muassa ammattiliittojen kanssa ja näin varmistaa, ettei mahdollisilla rajoituksilla vaikeuteta ihmisten työhönpääsyä kohtuuttomasti, Kallio

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän