28.2.2018 14.55
Autotuojat ja -teollisuus ry. on toimittanut medialle selvistyksen dieselautoilusta ja Saksan väitetystä dieselkiellosta.
Saksan liittovaltio ei ole kieltämässä dieselautoja, vaan sen hallinto-oikeus on ratkaissut, voivatko kaupunkiseudut itsenäisesti asettaa nykyistä tiukempia päästörajoituksia, vai edellyttävätkö rajoitukset EU- tai liittovaltiotasoista lainsäädäntöä, todetaan tiedotteessa.
Monissa Saksan kaupungeissa on ollut jo vuosia käytössä ajorajoituksia suuripäästöisille autoille.
– Suurten kaupunkien keskustoihin pääsee vain, mikäli autossa on niin sanottu ympäristötunnus (Umwelt Plakette). Tunnuksen saavat autot, jotka täyttävät vähintään Euro 4 -päästövaatimukset, toteaa Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.
Autoalan mukaan nyt käyty keskustelu koskee ensisijaisesti typenoksidipäästöjä. Saksan kaupungeissa tapahtuu joskus typpidioksidipitoisuuden ohjearvon ylityksiä.
– Yhtenä ilman laatua parantavana toimena on muun muassa Stuttgartissa ja Düsseldorfissa nostettu esille rajoitukset, joilla kiellettäisiin ajaminen kaupunkien ydinalueilla ilman uutta niin sanottua Blaue Plakette -tunnusta. Sen saavat vain autot, joiden typenoksidipäästöt ovat hyvin matalat, Kallio muistuttaa.
Kielto koskisi yli 12 miljoonaa autoa
Leipzigissa 22. ja 27.2.2018 kokoontuneen liittovaltion hallinto-oikeuden tehtävänä oli pohtia, voiko aluehallinto määritellä alueellisia autojen päästöistä riippuvia ajokieltoja, tiedotteessa todetaan.
Tuomioistuin pohti päätöstään muun muassa EU-oikeudellisten ja kansalaisten liikkumismahdollisuuksien näkökulmista.
Saksassa on noin 15 miljoonaa dieselhenkilöautoa, joista yli 80 prosenttia kuuluu vanhempaan kuin Euro 6-päästöluokkaan.
– Mikäli päästörajoista tulisi merkittävästi aiempaa tiukemmat, joutuvat miljoonat näillä kaupunkiseuduilla liikkuvat kotitaloudet jälkiasennuttamaan autoihinsa hiukkassuodattimen tai SCR-järjestelmän – tai usein molemmat, toteaa Kallio.
Autoalan mukaan ajokiellot olisivat kaupunkiseuduille raskaita, sillä ne heikentäisivät merkittävästi liikkumismahdollisuuksia ja aiheuttaisivat lisäkustannuksia kansalaisille.
Hallinto-oikeus päätti 27.2.2018, että kaupungit voivat itse päättää dieselautojen (ja vanhempien bensiiniautojen) ajorajoituksista alueellaan. Oikeus kuitenkin edellytti, ettei Euro 6 päästövaatimukset täyttävien autojen ajoa voida rajoittaa.
Lisäksi se määräsi siirtymäajasta, jonka aikana kaupungit eivät saa rajoittaa Euro 5-dieselautojen käyttöä alueellaan.
– Vasta 1.9.2019 voidaan alueoikeuksien (kaupungit) omilla päätöksillä asettaa rajoituksia tietyille tieosuuksille Euro 5-dieselautoille, Kallio toteaa.
Vielä ei siis ole tehty päätöksiä uusista rajoituksista yhdessäkään kaupungissa. Hallinto-oikeus antoi vain luvan kaupungeille asettaa nykyistä tiukempia rajoituksia tietyin ehdoin.
– Ennen uusien päästörajoitusten asettamista kaupunkien on neuvoteltava asiasta muun muassa ammattiliittojen kanssa ja näin varmistaa, ettei mahdollisilla rajoituksilla vaikeuteta ihmisten työhönpääsyä kohtuuttomasti, Kallio