Autotoday testasi: Volvo V60 T6 TwE — tehoja laskettu, mutta kulkupuoli tallella

Volvon T8 TwE -lataushybridijärjestelmä on saanut rinnalleen uuden T6 TwE -lataushybridin, joka ei tehojen valossa kalpene muiden merkkien kilpailijoille.

Tehoja on tiputettu kaksilitraisessa bensiinimoottorissa 50 kappaletta isoveljeen T8 TwE verrattuna, joka ei tunnu ajossa, mutta näkyy hinnassa.

Volvon vahva suorittaminen on jälleen todettavissa V60 T6 TwE kohdalla. Kokonaisuutena ominaisuuksien, tilojen ja ulkonäön puolesta koeajetun V60 mallin kohdalla ollaan lähellä skandinaavisen perhefarmarin unelmaa. Sähkömoottorilla ajaa noin 40 kilometriä, tehoa on pitkälti yli 300 hevosvoimaa ja jalka- ja tavaratilaa löytyy kokoisekseen autoksi hyvin.

Kuva: Antti Järveläinen.

Vakaus ehdottomia valtteja

Mukavuuden ja sporttisuuden yhdistelmä tekee ajokokemuksesta nautittavan. Kokoisekseen autoksi V60 on todella vakaa, ja etenee raiteillaan esimerkillisesti. Rentouttavaa matka-ajoa edistää Volvon hyvin toimiva kaistallapitoavustin Pilot Assist, joka hoitaa työnsä vakuuttavasti osittain kaistaviivojen ollessa lumen alla tai huonossa maalissa.

Sporttista puolta alusta näyttää tiukemmissa mutkissa kovemmilla nopeuksilla, eikä 18 tuumaiset kitkarenkaat juuri tunnu olevan menon hidasteena. Ohjaustuntuma on tarkka ja miellyttävän napakka.

T6 TwE -mallissa yhdistyy etuakselille voimaa syöttävä kaksilitrainen bensiinimoottori ja taka-akselille sijoitettu sähkömoottori. Polttomoottori on sekä mekaanisesti että turboahdettu rivi neljä, joka tuottaa 253 hevosvoimaa. Sähkömoottorin maksimiteho on 87 hevosvoimaa, sama mikä löytyy isoveljestä T8 TwE -mallista. T6 TwE:n maksimi yhteisteho on 340 hevosvoimaa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Moottoreiden tarjoamat maksimiväännöt ovat 350 ja 240 Newton metriä. Kiihtyvyys on kiitettävät 5,4 sekuntia nollasta sataan, eikä muiden jalkoihin tarvitse jäädä.

T6 TwE -malli tuntuu T8 TwE -malliin verrattuna järkevämmältä yhdistelmältä tehojen puolesta. T6 TwE:n tarjoamat 340 hevosvoimaa riittävät mallikkaasti auton rivakkaampaankin ajoon, eikä kovimmissa kiihdytyksissä ole havaittavissa samanlaista akseleiden välistä tehomäärien epätasapainoa kuin T8 TwE -mallissa.

Kuivalla tiellä etu- ja taka-akseleiden tehojen suuruuseroa on reippaassakin ajossa varsin hankala havaita. Ääritilanteissa tai liukkaammalla pinnalla erot tulevat nopeammin esiin.

Matka-ajossa suurin miinus on rengasmelu, johon tuntuu herkästi vaikuttavan tien pinnan epätasaisuudet.

Kuva: Antti Järveläinen.

Sisätilojen päivitystä odotellessa

V60 on linjassa muiden Volvon mallien kanssa hyvässä ja pahassa. Sisätiloiltaan autossa ei ole juurikaan moittimista, mutta ongelmana tuntuu olevan kaikkien Volvon mallien yhteneväisyys, erot ovat hyvin pieniä mallien välillä.

Katso tästä muita Volvo-koeajoja.

Mittaristot ja medianäytöt ovat käytännössä identtiset kautta malliston, ja ajan hammas on syönyt uutuudenviehätyksen sisustan ulkonäöstä. Käytettävyys medianäytössä on kuitenkin hyvä, turhista nappuloista on päästy eroon ja talvihansikas ei ole talvella kosketusnäytön käytön esteenä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Materiaalit ovat sisällä laadukkaat ja valoa auton tummaan ohjaamoon tuo suuri panoraama lasikatto. Penkit ovat tukevat ja mukavan kookkaat. Reisituki on jopa poikkeuksellisen pitkälle ulottuva ja sähköllä säätyvä Ristiselkä kaipaisi tukevammat tuet. Takapenkillä on hyvin tilaa pidempijalkaiselle.

Tavaratila on muodoltaan selkeä ja lastausaukko suuri. Kauppakasseille aukeaa tavaratilan lattiasta pieni levy, joka tukee kasseja koukkuineen sivuttais- ja pitkittäissuunnassa. Tavaratilan tilavuus on 529 litraa.

Kuva: Antti Järveläinen.

T6 TwE käyttökulujen leikkaajaksi?

Polttoaineen hinnan noustessa ja liikenteen sähköistyessä, käyttökulut tuntuvat vaihtelevan huomattavasti käyttövoimasta riippuen. Ladattavassa hybridissä yhdistyvät mahdollisuus päästöttömään ajamiseen sähköllä ja pidempien matkojen taittamiseen polttomoottorilla.

T6 TwE -mallissa ajoakun kapasiteetti 11,6 kWh ei ole kilpailijoihin verrattuna korkein, mutta normaalissa seka-ajossa täyteen ladatulla akulla päästiin 41 kilometriä pelkällä sähköllä.

Pettymyksen toi pelkällä polttomoottorilla ajettaessa suhteellisen korkea polttoaineen kulutus. Sadan kilometrin tuntinopeudessa matka-ajossa kulutus oli peräti 7,9 litraa sataa kilometriä kohden. Kaupungissa kulutus nousi helposti lähelle kymmentä litraa pelkällä polttomoottorilla ajettaessa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Suurimman vaikutuksen käyttökuluihin tekeekin kuljettaja itse lataamalla tai lataamatta jättämisellä, mutta akun koko ei tuo hirveästi lohtua enemmän matkaa taittaville.

Edullisimmillaan uusi V60 T6 TwE Inscription Expression lähtee kaupasta noin 55 700 euron hintaan. T8 TwE -malliin verrattuna hintaeroa on noin viisi tuhatta euroa, joka on merkittävä. Inscription ja R-Design varusteltujen T6 TwE ja T8 TwE mallien välillä hintaero kaventuu vain tuhanteen euroon.

Kuva: Antti Järveläinen.

Volvo V60 T6 TwE AWD R-Design aut.

  • Moottori: 1969 cm³, 4-sylinterinen, bensiini
  • Polttomoottorin teho: 253 hv. / 186 kW. @ 5500 rpm.
  • Polttomoottorin vääntö: 350 Nm. @ 5000 rpm.
  • Sähkömoottorin teho: 65 kW.
  • Sähkömoottorin vääntö: 240 Nm.
  • Maksimiteho yhteensä: 251 kW, 340 hv.
  • Maksimivääntö yhteensä: 350+240 Nm.
  • Ajoakun kapasiteetti: 11,6 kWh
  • Ilmoitettu toimintamatka yhdellä latauksella: 58 km.
  • Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: 41 km.
  • Kiihtyvyys: 5,4 sek. (0-100 km/t)
  • Yhdistetty kulutus: 1,9 l/100km.
  • CO₂-päästöt: 42 g/km.
  • Kulutus koeajossa: 7,5-9,5 l/100km. (pelkällä polttomoottorilla)
  • Omamassa: 2075 kg.
  • Vetotapa: Neliveto
  • Tavaratila: 529 l.
  • Vetokyky: 2000 kg.
  • Alkaen hinta: 55 690 euroa
  • Koeajoauton hinta: 66 449 euroa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Antti Järveläinen.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän