Autotoday testasi: Mitsubishi Outlander PHEV – katumaasturi ympäristöä arvostavalle

Koeajo ja teksti: Juuso Marttila

Mitsubishi Outlander PHEV on auto, joka tarjoaa hyvät kaupunkimaasturin ominaisuudet ja ympäristöystävällistä ajoa kilpailukykyiseen hintaan. Koeajossa havaitsimme toki puutteitakin.

Alkuperäinen Outlander malli, tuolloin nimeltään Airtrek, julkaistiin jo 2001. Vuonna 2012 Mitsubishi julkaisi ensimmäisen Outlanderin pistokehybridimallin Outlander PHEV:n. Nyt koeajettavana on uusi vuoden 2019 Outlander PHEV. Ulkonäöllisesti vuoden 2019 malli ei juurikaan eroa edeltäjistään. Myöskään sisätiloja ei ole uudistettu viime vuodesta.

Isoimpana uudistuksena Outlander on saanut uuden 2,4-litraisen bensiinimoottorin sekä 13,8 kWh:n ajoakun. Näistä tehoa irtoaa 135 hv bensiinimoottorista + 82 hv etusähkömoottorista ja 95 hv takasähkömoottorista, joten jalkoihin jäämisestä ei ole hätää. Myös vääntöä löytyy kiitettävät 211 Nm + 137 Nm ja 195 Nm.

Sisustus ei vastaa hintaluokkaa

Autoon istuessa silmiin pistävät kiiltävät muoviosat, joilla kojelauta ja keskikonsoli on päällystetty. Ne eivät luo premium-luokan katumaasturin tuntua, kuten Mitsubishi autoa mainostaa.

Vaihteenvalitsin on suorastaan ruma, harmaalla muovilla päällystetty ja leluntuntuinen. Hallintalaitteet vaikuttavat sekavilta ja hankalakäyttöisiltä. Myös mittariston tulkinta saattaa vaatia monilta ohjekirjaan tutustumista.

Mustien nahkapenkkien tyylikkäät tikkiruudut hieman pelastavat muuten epäonnistunutta sisustaa.

Sisätilat näyttävät kuvissa paremmalta kuin todellisuudessa. Kuva: Juuso Marttila.

Toimiva voimansiirto ja ohjausjärjestelmä

Liikkeelle lähtiessäni sisätilojen puutteet unohtuvat. Bensa- ja sähkömoottorit toimivat hyvin yhteen, joka tekee kiihdyttämisestä sulavaa ja mielekästä.

Pehmeä veto ja kiihdytyksen herkkyys johtuvat Mitsubishin omaperäisestä voimansiirrosta. Se koostuu kahdelle eri akseleille asetetusta sähkömoottorilla varustetusta nelivedosta ja S-AWC (Super All Wheel Control) ohjausjärjestelmästä.

Nelivedon voimanjakoa voi myös seurata mittaristosta halutessaan.

Uudesta Outlanderista löytyy kolme ajotilaa: perusajo, lumitila ja lukkotila. Perusajossa auto toimii lähes etuvetoisesti ja voima jakautuu tarpeen mukaan.

Katso tästä muut koeajot.

Lumitilassa taas voima siirtyy enemmän takarenkaille.

Lukkotila simuloi keskitasauspyörästön lukkiutumista. Se parantaa vetokykyä ja vakautta jakamalla väännön tasaisesti kaikille pyörille.

Kolmen ajotilan lisäksi Sport-tilan saa päälle erillisestä painikkeesta vaihteenvalitsimen alapuolelta, tällöin saa kaiken tehon ja maksimaalisen suorituskyvyn käyttöön. Täyssähkötilan saa päälle viereisestä EV-painikkeesta.

Akun teho jää odotuksista

Täyssähkötilassa ajettaessa Mitsubishi lupaa autolle 45 kilometrin maksimikantaman. Lataan akun täyteen 10 A:n virralla, joka kestää noin viisi ja puoli tuntia.

Päätän kokeilla 45 kilometrin maksimikantaman paikkansa pitävyyden. Kilometrimittarini näyttää 33 kilometriä, kun auto ilmoittaa akun olevan tyhjä.

Outlander jää siis luvatusta 45 kilometristä noin 10 kilometriä, ulkolämpötilan ollessa pari astetta plussan puolella.

Kantama kuitenkin riittää esimerkiksi työmatkaan pääkaupunkiseudulla, jos työpaikalla on mahdollisuus ladata akku uudelleen työpäivän aikana. Akun voi ladata pienemmällä 8 A:n virralla, jolloin latausaika pitenee noin seitsemään tuntiin.

Outlanderista löytyy pikalataus, jolla on mahdollista saavuttaa 80 prosentin lataus noin puolessa tunnissa. Pikalatauspaikkoja ei vielä ole joka nurkalla, ja niistä lataaminen maksaa 0,22 euroa/min. Hintansa ja latauspaikkojen pulan puolesta pikalatauksen käyttäminen kannattaakin jättää täyssähköautoille.

Hydriditilassa akun lataus riittää noin 400 kilometrin matkaan ja sitä voi lisätä vaihteenvalitsimen alapuolelta löytyvästä save/charge -painikkeesta.

Save-tilassa auto säästää akkua ja charge-tilassa se lataa akkua moottoria ja jarrutusenergiaa hyväksi käyttäen.

Tämä nostaa polttoaineen kulutusta huomattavasti. Pelkällä bensiinimoottorilla ajaessa kulutus nousee yli yhdeksään litraan sadalla kilometrillä.

Latauspiuhojen pussille on oma paikkansa tavaratilan sivulla. Kuva: Juuso Marttila.

Ketterä mutta hiukan epävakaa ajettava

Taajamassa ajettaessa ohjaus reagoi melko hyvin, ja auto tuntuu nelivedon ansiosta vakaalta ja turvalliselta niin lumella kuin jäälläkin.

Kuitenkin moottoritielle päästyäni huomaan, että ohjaus on hieman epätarkka ja rattia saa käännellä jatkuvasti suorallakin tiellä.

Moottoritie tuo muitakin ongelmia. Tuulenpuuskat nappaavat herkästi autoon, joka tuntuu selvästi ohjauksessa. Myös ajomelu kasvaa huomattavasti moottoritiellä, mutta pysyy kohtuullisena kattoikkunan pimennyskannen ollessa kiinni.

Suuresta koostaan huolimatta Outlander on kuitenkin yllättävän näppärä ahtaissa tiloissa. Suurien peiliensä ja vakiovarusteluun kuuluvan peruutuskameran ansiosta parkkeeraaminen on helppoa.

Tilojen puolesta Outlander täyttää kaikki katumaasturilta vaadittavat odotukset. Jalkatilaa on niin etu- kuin takapenkeilläkin riittämiin ja takapenkillä istuessa voisi melkeinpä luulla istuvansa olohuoneen sohvalla.

Tavaratilan 463 litran (Instyle ja Instyle sport malleissa 453 litraa) tilavuus riittää helposti koko perheen tarpeisiin.

Kuva: Juuso Marttila.

Kattava varustelu jo vakiona

Kattavaan vakiovarusteluun kuuluu muun muassa sähkötoiminen takaluukku, audiojärjestelmä kosketusnäytöllä, puolinahkaverhoilu, tummennetut takalasit ja lämmitettävä ohjauspyörä.

Ainoa miinus tulee keskipenkin selkänojan suksiluukun puuttumisesta, sillä keskipenkkiä ei ole myöskään mahdollista kaataa yksittäisenä.

Varustepaketeilla autoon on mahdollista saada paljon muitakin lisävarusteita kuten aktiivinen vakionopeudensäädin ja kaistavahti.

Hybridien matalan verotuksen vuoksi lisävarustelu on halvempaa kuin muissa autoissa, ja autoveron osuus jää alle 2000 euroon. Varustepaketeilla on kuitenkin mahdollista nostaa 43 000 euron lähtöhintaa jopa 10 000 eurolla.

Joka tapauksessa hinta jää huomattavasti pienemmäksi kuin kilpailijoiden, nimittäin 43 000 eurolla ei tahdo löytyä edes ladattavaa hybridifarmaria.

Outlander PHEV onkin saavuttanut suuren suosion ympäri maailmaa luomalla oman autoryhmänsä, jossa kilpailua ei juurikaan ole.

Mitsubishi Outlander PHEV on auto ihmiselle, joka haluaa säästää ympäristöä ja jaksaa toimia vielä suhteellisen puutteellisen latausverkoston parissa, mutta tarvitsee kohtuullisen maastokelpoisen ja tilavan katumaasturin sijoittamatta omaisuuksia autoon.

Kuva: Juuso Marttila.

Mitat
pituus 4695 mm / leveys 1800 mm / korkeus 1710 mm / akseliväli 2670 mm
Maavara
185 mm
Tavaratila
463/453 litraa
Moottori
2,4 l bensiinimoottori + 2 sähkömoottoria
Teho
Bensiinimoottori 99 kW (135 hv), Etusähkömoottori 60 kW (82 hv), Takasähkömoottori 70 kW (95 hv)
Vääntö
bensiinimoottori 211 Nm, etusähkömoottori 137 Nm, takasähkömoottori 195 Nm
Vetotapa
neliveto
Vetokyky
1500 kg (jarrullinen)
Kiihtyvyys 0-100 km/h
10,5 sekuntia
Huippunopeus
170 km/h (täyssähkötilassa 135 km/h)
Kulutus
täyssähköllä 0 l/100 km, yhdistetty 2 l/100 km, tyhjällä akulla 9,5 l/100 km
Kantama
45 km
CO2-päästöt
46 g/km
Hinta
alkaen 43 473 euroa, koeajon varustein 53 750 euroa.

Kuva: Juuso Marttila.
Kuva: Juuso Marttila.
Kuva: Juuso Marttila.
Kuva: Juuso Marttila.
Kuva: Juuso Marttila.
Kuva: Juuso Marttila.
Kuva: Juuso Marttila.
Kuva: Juuso Marttila.
Kuva: Juuso Marttila.

6 KOMMENTIT

  1. Pikalatauksen hinta on tainnut lipsahtaa väärin juttuun? Oikea hintataso on 0,2 eur/min eikä suinkaan 5 eur/min.

  2. Mielestäni vaihteenvalitsijassa ei ollut mitään vikaa, kun auton eilen koeajoin. ihan tyylikäs myös
    Eihän se sähköisenä tarvitse olla samanlainen kuin mekaanisen vaihteiston.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän