Autotoday 15 vuotta sitten: Opelin sähköauton nimi on Ampera

Opel toi vuonna 2009 markkinoille Ampera-nimisen sähköauton, jolla pääsi sähköllä 60 kilometriä. Käytännössä auto on hybridi, koska autossa on akkua lataava polttomoottori. Auto on eurooppalainen versio Chevrolet Volt -mallista.

Opelin sähköauton nimi on Ampera

Opel tuo Geneven autonäyttelyyn maaliskuun alussa mielenkiintoisen uutuusmallin. Euroopan markkinoille tulevassa Ampera-sähköautossa on tavallisen polttomoottoriauton käyttösäde.

Opel Ampera on viisiovinen ja nelipaikkainen sähköauto. Autossa käytetään General Motorsin Voltec-teknologiaa, joka mahdollistaa tavallista pidemmän käyttösäteen ja tekee autosta siten varteenotettavan vaihtoehdon perinteisille polttomoottoriautoille.

Opel Amperassa käytettävä GM:n vallankumouksellinen Voltec-teknologia tarjoaa 60 kilometrin käyttösäteen pelkällä litiumioniakun varaamalla sähkövoimalla. Akku on ladattavissa normaalista 230 voltin pistokkeesta.

Pidemmillä matkoilla Ampera kulkee pienen polttomoottorin tuottaman sähkön voimalla edelleen huomattavasti perinteistä polttomoottoriautoa ympäristöystävällisemmin.

Jo Amperan 60 kilometrin käyttösäde pelkällä pistokkeesta ladattavalla sähköllä soveltuu useimpien eurooppalaisten tarpeisiin, sillä esimerkiksi arviolta 80 prosenttia saksalaisista kuljettajista ajaa alle 50 kilometriä päivässä. Laajennettu käyttösäde tuo auton kaikkien autonkäyttäjien ulottuville.

Juttu oli Autotodayssa 27.1.2009

Lue myös

Autotoday 15 vuotta sitten: Helsingin poliisista uusia keräilykortteja

Autotoday 15 vuotta sitten: Subaru nousi nelivetojen markkinajohtajaksi

Autotoday 15 vuotta sitten: Minin ensimmäinen täyssähköauto markkinoille!

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän