Autotoday 10 vuotta sitten: Frankfurtissa esitellään Ford Focuksen sähköversion prototyyppiä

Jo kymmenen vuotta sitten esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä sähköautoja. Tästä konseptista kehittyi Focus Electric, joka oli valmistuksessa 2011 – 2018.

Frankfurtissa esitellään Ford Focuksen sähköversion prototyyppiä

Euroopan Ford paljastaa ensimmäisen sähköenergialla varastoituja akkuja hyödyntävän henkilöauton prototyypin (BEV) vuoden 2009 Frankfurtin autonäyttelyssä.

Prototyyppi pohjautuu Ford Focukseen ja se on kehitetty erityisesti Ison-Britannian hallituksen toteuttamaa ultra-alhaisen päästötason ajoneuvojen tutkimusohjelmaa varten.

Tutkimusohjelmassa testataan BEV-teknologian sopivuutta Euroopan Fordin tulevaisuuden henkilöautomalleihin. Alkuvuodesta 2010 testikäyttöön otetaan viisitoista Ford Focus BEV -prototyyppiä Lontoon Borough of Hillingdomin ympäristössä, jossa on tarvittava latausverkosto. Fordin yhteistyökumppaneita ovat Scottish and Southern Energy ja Strathclyden yliopisto.

Katso tästä muut Autotoday 10 vuotta sitten – juttuja.

Yksi BEV-testiohjelman rahoittajista on Britannian hallituksen teknologiastrategialautakunta (UK Governments Technology Strategy Board). Lautakunta edistää innovatiivisia teollisuuden vetämiä projekteja, joiden tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä ja joita voidaan hyödyntää maan julkisessa liikenteessä.

Focus BEV -prototyyppi

Focus BEV -prototyyppi pohjautuu nykyiseen eurooppalaiseen Ford Focukseen. Siinä on uusi, Magnan toimittama täysin sähköinen moottori. Teknologia pohjautuu Fordin uuden C-segmentin globaaliin arkkitehtuuriin kehitettyyn teknologiaan, joka tuodaan Pohjois-Amerikan markkinoille vuonna 2011.

Ford on rakentanut viisitoista Focus BEV -prototyyppiä, joilla testataan teknologian soveltuvuutta Euroopan teille ja ajo-olosuhteisiin. Autoilla liikkuminen ei tuota päästöjä. Niissä ei myöskään ole tingitty käyttäjän tarpeista, sille ne tarjoavat tilat viidelle matkustajalle, käytännöllisen tavaratilan ja muita Ford Focuksen luokkansa johtavia ominaisuuksia.

Prototyypeissä on viimeisintä teknologiaa edustava litiumioniakku, jonka teho on 23 kWh ja alustaan asennettu 100 kilowatin kestomagneettimoottori. BEV-auton toimintasäde on 120 kilometriä ja sen huippunopeus on 136 km/h. Akun lataaminen kestää 6-8 tuntia tavallista 230 voltin verkkoa käyttäen.

Prototyypissä on Fordin pohjoisamerikkalaisen hybriditeknologian avainkomponentteja, kuten sähkötoiminen ilmastointi. Vastikään Pohjois-Amerikan markkinoilla esitellyssä vuoden 2010 Ford Fusion Hybridissä on tällainen suurjänniteilmastointikompressori.

Juttu oli Autotodayssa 15.9.2009.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän