Autonrengas ilman ilmaa on todellisuutta jo tänään

Kuva: Michelin.

Michelin ja General Motors esittelivät kestävän liikkuvuuden Movin’On -huippukokouksessa Montrealissa 4. kesäkuuta uuden sukupolven airless-rengasteknologiaa.

Kyseessä on henkilöautoihin kehitetty Michelin Uptis -prototyyppirengas, eli “Unique Puncture-proof Tire System”.

Michelin ja GM julkistivat myös yhteisen tutkimushankkeen, jonka tarkoituksena on validoida prototyyppiasteella oleva Uptis niin, että GM voi Pohjois-Amerikassa varustaa henkilöautomallejaan ilmattomilla Uptis-renkailla jo vuoden 2024 alkupuolella.

Michelin ja GM testaavat parhaillaan Uptis-prototyyppiä Chevrolet Bolt EV -sähköautossa[1].

Myöhemmin tänä vuonna käynnistetään Uptisin testit todellisissa olosuhteissa Bolt EV -testikalustolla Michiganissa Yhdysvalloissa.

Kuva: Michelin.

Uptis on ilmaton rengas-vanneyhdistelmä, joka on todellinen läpimurto henkilöauton renkaissa, sillä se eliminoi täysin renkaan puhkeamisen riskin.

Se tuo uudenlaisen turvallisuudentunteen sekä kuljettajalle että kanssamatkustajille.

Henkilöautokalustojen ylläpitäjille luvassa on lisää nopeutta ja tehokkuutta kaluston tarjonnassa, kun rengasrikkojen korjaamiseen ei kulu aikaa eikä rahaa, ja ilmattomien renkaiden huoltotarve on lähes olematon.

Ympäristön kannalta hyöty on merkittävä, sillä raaka-aineiden käyttö vaihto- ja vararenkaiden valmistukseen vähenee sitä mukaa, kun niiden tarve poistuu.

Uptis prototyyppi on iso askel kohti Michelinin vuonna 2017 esittelemää tulevaisuudenvisiota, joka edustaa yhtymän tutkimus- ja tuotekehitysstrategiaa kestävän liikkuvuuden hengessä.

Michelin esitteli visiossaan neljä innovaatiotoiminnan peruspilaria: ilmattomat renkaat, älyrenkaat, 3D-tulostetut renkaat sekä sataprosenttisesti kestävät materiaalit renkaanvalmistuksessa (kokonaan kierrätetyt tai uusiutuvat materiaalit).

Uptis-prototyyppi on “uudelleen ajateltu” rengas tämän päivän autoihin, mutta se on myös ihanteellinen rengas erilaisiin, vielä kehitteillä oleviin ajoneuvoihin ja liikkumismuotoihin.

Huomisen autot ja kalustot, olivatpa ne autonomisia, täyssähköisiä, yhteiskäyttöautoja tai muita vastaavia, edellyttävät lähes täysin huoltovapaita renkaita ollakseen mahdollisimman toimivia.

Uptis prototyypin innovaatiot ovat perustavanlaatuisia sekä renkaan rakenteessa että komposiittimateriaalien hyödyntämisessä. Niiden ansiosta ilmaton Uptis kantaa auton painon normaaleissa maantienopeuksissa.

Ne ovat innovaatioita, joiden tuloksena voidaan saavuttaa suuria ympäristösäästöjä, sillä noin 200 miljoonaa rengasta maailmassa romutetaan ennenaikaisesti rengasrikkojen ja väärien rengaspaineiden aiheuttaman epätasaisen kulumisen vuoksi.

[1] Chevrolet Bolt EV ei ole myynnissä Euroopassa.

Toimituksen kommentti: Tämäkin on mielenkiintoinen projekti. Michelin esitteli jo vuonna 2014 vastaavantyyppisen renkaan nimeltään X Tweel Turf. Se on pääasiassa tarkoitettu työkoneisiin. Tulevaisuus näyttää, ajammeko kymmenen vuoden kuluttua ilmattomilla renkailla?

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

3 KOMMENTIT

  1. Ilnmaton renkas varsinkin tuola tekniikalla jossa vanne aina myös uusitaan tule autoilijalle kaliiksi . Tosin eihän kukaan siitä välitä mitä autoilu maksa tärkeintä on firmojen isot voitot.

    • Kokeilin 90-luvulla polkupyörien umpikumirenkaita. Poistin ne 20 kilometrin jälkeen hurjan vierintävastuksen takia. Ne renkaat olivat täyttä umpikumia. Michelinin ratkaisu voisi olla toimivampi.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here