Auton ympäristövaikutukset vähennetään valitsemalla lataussähkön alkuperän huolellisesti

Mercedes-Benz on arvioinut valmistamiensa automallien ympäristövaikutusta vuodesta 2005 alkaen. Uusin arvio on tehty E-sarjan lataushybridimallista (E 300 e), ja tulos on selkeä: auton käyttäjä voi vaikuttaa huomattavasti sen aiheuttamaan ympäristövaikutukseen valitsemalla lataussähkön alkuperän huolellisesti.

Vertailussa käytettiin kahta vaihtoehtoa. Ensimmäisessä kuljettaja käyttää hybridin lataamiseen uusiutuvaa (vesi)sähkö, toisessa niin sanotun EU-mixin mukaan eri energiamuodoilla tuotettua sähköä.

Ensimmäisessä vaihtoehdossa E 300 e tuottaa elinkaarensa aikana 15,3 tonnin CO2-päästöt, ja niistäkin kaksi kolmasosaa aiheuttaa auton valmistus tehtaalla. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa kokonaispäästöt ovat noin kaksinkertaiset eli 29,1 tonnia, ja niistä puolet muodostuu juuri sähköntuotannon aiheuttamasta päästökuormituksesta. Vertailussa on otettu huomioon auton koko elinkaari eli valmistus, yli 250000 kilometrin ajomatkat sekä auton loppukierrätys.

E-sarjan plug-in-mallien etuja ovat vain 0,5–0,8 litran keskikulutus, 12–18 gramman CO2-päästöt kilometrillä sekä markkinoiden pisin, jopa 118 kilometrin toimintamatka lataussähköllä. Akun koko on 25,4 kWh. Lisäksi kaikkiaan 175 auton osaa ja komponenttia, yhteispainoltaan 99 kiloa, valmistetaan kierrätyspolymeereistä ja uusiutuvista raaka-aineista.

Mercedes me Charge-palvelua käytettäessä ladattava energia on joko uusiutuvaa tai sen tuotannon aiheuttamat päästöt kompensoidaan Mercedes-Benz Group AG:n toimesta.

Lue myös

Mercedes-Benzillä huima kasvu sähköautojen myynnissä

Mercedes-Benzin virtuaaliavustaja hyödyntää tekoälyä

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

1 KOMMENTTI

  1. Minkä tahansa asian ymäristövaikutuksia vähennetään parhaiten vaikuttamalla kiinalaisten, jenkkien ja intialaisten ympäristöasenteisiin eikä jorisemalla joutavia jonkun mikkihiirivaltion minimaalisen autokannan marginaalisen sähkönkulutuksen poliittisesti valitun etiikan detaljikysymyksistä.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän