Autojen tuulilasien kunto parantunut hieman aiemmista vuosista

Kirkkaasti turvallisin -tuulilasikampanjalla muistutettiin pääsiäisviikonloppuna autoilijoita tuulilasin merkityksestä liikenneturvallisuudelle jo neljäntenä vuonna peräkkäin.

Autoalan opiskelijat tarkastivat tuulilaseja ilmaiseksi ABC-asemilla Lohjalla, Hämeenlinnassa, Lappeenrannassa, Oulussa, Seinäjoella ja Turussa.

Autoilija sai tarkastuksesta oman tarkastusraportin, johon oli merkitty tuulilasin kuntoon liittyviä asioita, kuten onko lasissa kiveniskemiä, halkeamia tai onko se kulunut.

Yhteensä tuulilaseja tarkastettiin 2111, joista 59 % oli kunnossa ja 41 % vaati toimenpiteitä.

Viime vuonna vastaavat luvut olivat 54 % ja 46 %. Aiempiin kolmeen kampanjavuoteen verrattuna kunnossa olevien lasien määrä oli suurin tänä vuonna.

Tarkastetuista tuulilaseista vaihtoa suositeltiin noin 3-4 % vähemmän ja korjausta noin 4-6 % vähemmän.

Yleisimpiä tuulilasivaurioita olivat kiveniskut (57 %) ja halkeamat (24 %).

Tuulilasivauriot aiheutuvat osittain tiestömme huonosta kunnosta. Kunnossa olevien tuulilasien määrä laskee eniten ajoneuvojen ollessa 10-vuotiaita tai vanhempia.

Katsastuslain tiukentuminen ja kampanjavalistus saavuttaneet autoilijat

Keväällä 2018 voimaan tullut katsastuslain muutos vaikutti tiukentavasti myös tuulilasien kuntoon.

Traficomin ohjeissa katsastuksen arvosteluperusteiksi todetaan, että suoraan hylkäykseen johtava vika tuulilasissa on sen puuttuminen tai puutteellinen kiinnitys.

Myös mm. halkeamat kuljettajan näkökentässä tai liimatun lasin halkeama reunasta reunaan voivat johtaa hylkäykseen.

Lakimuutoksesta uutisoitiin paljon, mikä on voinut vaikuttaa siihen, että autoilijat ovat lähteneet korjaamaan tai vaihtamaan tuulilaseja.
Myös kampanjavalitus on voinut osaltaan vaikuttaa asiaan.

Tutkimus osoitti tänäkin vuonna kuinka vaativat olosuhteet Suomen tiestö asettaa autojen tuulilaseille. Routa ja nastarenkaat kuluttavat teiden pintoja ja kiviä sinkoilee.

Tuulilasi on autossa kantava rakenne, jota halkeamat merkittävästi heikentävät.

Tuulilasiin on usein myös integroitu erilaista tekniikkaa, kuten antureita, sensoreita ja kameroita, joiden toimintaan pienetkin naarmut ja lovet lasin pinnassa saattavat vaikuttaa.

Kura, lumi, suola, jää ja huurre lasissa pimentävät tehokkaasti näkymää tuulilasin läpi. Naarmuinen tuulilasi muuttuu viistosti paistavassa auringossa pelkäksi heijastepinnaksi.

Kirkkaasti turvallisin -tuulilasikampanja on Autoalan Keskusliiton, Saint-Gobainin, Autoliiton, Traficomin, Liikenneturvan ja Onnettomuustietoinstituutin yhteinen liikenneturvallisuuskampanja.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän