Autoilun päästöt saadaan alas muillakin ratkaisuilla kuin sähköautoilla

Vähäpäästöisemmän auton hankinta ei tarkoita oman budjetin ylittävää uuden auton hankintaa tai sähköautoa.

Tavallisen ihmisen ekoteko on vaihtaa tuoreempaan autoon oman talouden sallimissa rajoissa.

Suomalaisen autokannan keski-ikä on noin 12 vuotta. Se tarkoittaa, että maanteillämme liikkuu paljon muutaman tuhannen euron arvoisia vanhoja autoja, joiden vanha tekniikka näkyy päästöluvuissa ja tilastoissa.

Traficomin tilastojen mukaan viime vuonna liikennekäytössä olleiden henkilöautojen hiilidioksidipäästöt olivat 157,6 g/km.

Vähän tuoreempi, paljon ekologisempi

– Puhutaan paljon siirtymisestä sähköautoihin, mikä hyvinkin saattaa olla tulevaisuus, mutta tänä päivänä monelle tavalliselle suomalaiselle sähköauton hankinta ei ole eri syistä johtuen mahdollista. Useimmille sähköauto on liian kallis hankinta, ja siitä ei tarvitse kantaa myöskään syyllisyyttä. Sen sijaan kun vaihtaa omien mahdollisuuksiensa mukaiseen tuoreempaan autoon, tekee ekoteon, johon voi olla tyytyväinen, Kamuxin toimitusjohtaja Juha Kalliokoski sanoo.

– Tänä vuonna myymiemme yhdestä neljään vuoden ikäisten käytettyjen autojen päästöjen keskiarvo on 121 g/km (NEDC), kun ensirekisteröityjen autojen päästöt Traficomin mukaan ovat keskimäärin 117,4 g/km. Ympäristön hyväksi voi siis toimia muullakin tavoin kuin uuden auton ostamisella tai sähköauton hankkimisella, Kalliokoski jatkaa.

Kamux tuo maahan 3-4 vuoden ikäisiä käytettyjä autoja. Näistä yli 25 % on hybridi-, kaasu- ja sähköautoja.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //

8 KOMMENTIT

  1. Valhe, emävalhe, NEDC.

    Muualta lainattua:

    ”Ajoneuvoteknologian vaikutukseen ilmanlaatuun sekä ilmastoon erikoistunut ICCT selvitti, että ero todellisen ja ilmoitetun kulutuksen välillä nelinkertaistui vuosien 2001-2017 välillä.”

  2. Tyypillistä autokauppiaan puhetta.

    Järjestyshän on seuraava: valhe, emävalhe, NEDC.

    Muualta lainattu:

    ”Ajoneuvoteknologian vaikutukseen ilmanlaatuun sekä ilmastoon erikoistunut ICCT selvitti, että ero todellisen ja ilmoitetun kulutuksen välillä nelinkertaistui vuosien 2001-2017 välillä.”

    Eli jos halutaan paperilla pienentää päästöjä niin kannattaa vaihtaa uudempaan.

  3. Näin puhuu henkilö jolla ihan oma intressi näkemykselleen.
    Vaihtoauto hallit täynnä käytettyjä.

  4. Voitko perustella miksi?
    Polttomoottori on nykymuodossaan modernin yhteiskunnan kantavia voimia, eikä ole realismia ajatella että se olisi hetkessä korvattavissa millään.

    Kehityspolku on kuitenkin selvästi hahmoteltavissa, eli sähkön osuus voimalinjassa kyllä kasvaa. Muutaman vuoden päästä hyvin harva uusi auto on enää ilman 48V sähköjärjestelmää ja apumoottoria.

    Itsellä ei mitään henkistä ongelmaa EV:n suhteen mielellään hankkisin jos joku ensin sponssaisis reilut 50 t€ välirahaa hamuamaani malliin.

    Loppukaneetti, Suomen päästöistä vain 9% tulee liikenteestä ja tämä päästö on koko ajan laskussa. Kannattaisi vaan kääntää ne katseet sinne palavaan Amazoniin ja Siperiaan…

  5. Autoilun lisääminen vähentäisi Suomen CO2-päästöjä. Syy: bensiinin hinnassa on veroja yhtä CO2-päästögrammaa kohti enemmän kuin missään muussa tuotteessa. Se tarkoittaa, että hiilijalanjäljen pienentämiseksi kannattaa käyttää mahdollisimman suuri osa rahoista bensiiniin ostamiseen. Vastaavasti päästöiltään lievemmin verotettujen päästölähteiden käyttöä kannattaa vähentää – kuten esim. subventoitua julkista liikennettä.

    Säästäminen itsessään ei päästöjä vähennä. Pankki nimittäin antaa tilillesi karttuvat varat lainaksi jonkun muun kulutettavaksi. Sama koskee palveluiden ostamiseen: palveluntuottajat käyttävät saamansa rahat jossain vaiheessa kuitenkin kulutukseen.

    On yksi autoilua vieläkin suurempi ekoteko: äänestää jatkossa sellaisia ehdokkaita vaaleissa, jotka lupaavat käyttää valtion päästöverotuotot fossiilisten voimalaitosten pysäyttämiseen. Esimerkiksi autoilun osuus on Suomen CO2-päästöistä vain yksi kymmenesosa mutta sen korkeilla veroilla voidaan rahoittaa uusia päästöttömiä ydinvoimaloita enemmän kuin Suomen kaikkien fossiilisten voimalaitosten korvaamiseksi edes olisi tarpeen.

    Nyt nuo verorahat käytetään kulutusta ja päästöjä ylläpitäviin ei-sosiaaliperusteisiin tukiaisiin. Ne ovat tulonsiirtoa, ostovoiman siirtämistä taskuista toisiin. Se ei fossiilisia voimalaitoksia sulje.

  6. Kyllä se sähköauto on se paras ratkaisu.tosin niiden hinnat vielä korkeat.Tukia pitäisi saada niinkuin ranskassa ja saksassa.Itsellä käytössä etanoli päivitys joka laskee co2 päästöjä mutta trafi ei alenna sitä ajoneuvoveroa

  7. Kysymys: Paljonko sähköautoilla voidaan Suomen CO2-päästöjä pienentää?
    Vastaus: Autoilun osuus Suomen CO2-päästöistä on 9 %.

    Kysymys: Paljonko Suomen CO2-päästöt pienenisivät, jos autoilun verotuotto 9 mrd/v käytettäisiin fossiilisten voimalaitosten korvaamiseen päästöttömillä vaihtoehdoilla?
    Vastaus: 100 %.

    Kysymys: 100 %, miten se voi olla mahdollista?
    Vastaus: Lasketaanpa. Yksi ydinvoimala maksaa noin 5.5 mrd. Voimala pienentää valmistuttuaan Suomen CO2-päästöjä noin 5 %. 2 kpl ydinvoimaloita, hinta 11 mrd, riittää siten nykyautoilun 9 % päästöosuuden täyteen kompensoimiseen. 100 % edellyttäisi 20 kpl uutta ydinvoimalaa, hinta yhteensä 110 mrd. Siihen riittää seuraavien 12 vuoden autoilun verotuotto. Vertailun vuoksi mainittakoon, että ydinvoimalan käyttöikä on 60 v .

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here