Autojen ensirekisteröintien määrä kasvaa tänä vuonna hieman viime vuoden ennätyksellisen heikoista lukemista, sillä autojen tuotantoa viime vuosina vaivannut komponenttipula on väistymässä ja kasvaneet tilauskannat purkautuvat kuluvan vuoden aikana, todetaan Autoalan tiedotteessa.
Koko Euroopan automarkkinasta odotetaan hieman viime vuotta parempaa. Ensirekisteröintien määrän ennakoidaan jäävän Suomessa noin 85 000 henkilöautoon, mikä tarkoittaisi jo toista peräkkäistä alle 90 000 auton rekisteröintivuotta.
Lähivuosien ensirekisteröintinäkymät ovat synkät, sillä uusien asiakastilausten määrät ovat jäämässä tänä vuonna noin puoleen pitkän aikavälin keskiarvostaan. Jo useamman vuoden ajan jatkuneen heikon kysynnän takia vaihtoautokantaan muodostuu pulaa tuoreehkoista vaihtoautoista.
Kun autoja on vuosina 2000–2020 on rekisteröity vuosittain keskimäärin 121 000, viime vuosien 80 000–90 000 auton ensirekisteröinnit tuovat kantaan selvästi vähemmän uusia autoja. Samalla autokannan keski-iän kasvu ja käytettyjen autojen tuonti ulkomailta kiihtyy.
Suomessa uusien autojen kysyntää kannattelee tällä hetkellä ennen kaikkea yritysautokauppa. Yritysten osuus on kasvanut jo noin puoleen ensirekisteröidyistä autoista, kun sen osuus on viime vuosikymmenellä ollut hieman yli kolmanneksen.
Uusien autojen kysynnän romahtamisen taustalla on ennen kaikkea korkokehitys, sillä suurin osa uusista autoista hankintaan rahoituksella. Kotitalouksien autolainoista hieman yli puolet autoista rahoitetaan muista rahoituslaitoksista hankituilla osamaksusopimuksilla ja hieman alle puolet pankkilainoilla.
Leasingautojen osuus kaikista autohankinnoista on kasvanut noin kolmannekseen. Yksityisleasingin osuus kotitalouksien autohankinnoista on viime vuosina pysynyt lähes samassa noin 5 prosentin tasossa. Sen sijaan yritysten hankkimista autoista leasingin osuus on kasvanut jo yli 60 prosenttiin autohankinnoista.