Audin ”vihreä aalto -palvelu” nyt myös Eurooppaan

Audi ottaa Euroopassa käyttöön V2I-liikennevaloavustimen, jonka myötä uudet Audin mallit verkottuvat liikennevalojen kanssa tämän vuoden heinäkuusta alkaen.

Palvelu aloitetaan Saksan Ingolstadtissa ja lisää Euroopan kaupunkeja tulee mukaan vuodesta 2020 alkaen.

Liikennevaloavustin lisää ajoneuvon todennäköisyyttä päästä kaupunkiajossa liikennevalojen vihreään aaltoon: Audin mittaristossa näkyy nopeus, jolla seuraaviin liikennevaloihin saavutaan vihreän valon palaessa.

Mikäli tarvittava nopeus olisi suurempi kuin voimassa oleva nopeusrajoitus, auto opastaa kuljettajaa ajamaan hitaammin ja laskee etenemisnopeuden seuraavaan vihreään aaltoon.

Liikennevaloavustimen ansiosta ajaminen kaupungeissa on jatkossa sekä rennompaa että taloudellisempaa.

Yhdysvalloissa Audi-asiakkaat ovat käyttäneet palvelua jo vuoden 2016 lopulta alkaen.

Audi on ensimmäinen valmistaja, joka on verkottanut sarjatuotantoautonsa liikennevalojen kanssa maailmanlaajuisesti.

Yhdysvalloissa Audi-asiakkaat ovat käyttäneet ”Time-to-Green” -toimintoa jo kahden vuoden ajan: jos kuljettaja on saapumassa liikennevaloihin punaisen valon palaessa, Audin virtuaalinen mittaristo tai Head-up Display -tuulilasinäyttö laskevat sekunteja seuraavan vihreän vaihtumiseen.

Palvelu on nyt käytössä Yhdysvalloissa yli 5 000 risteyksessä esimerkiksi Denverissä, Houstonissa, Las Vegasissa, Los Angelesissa, Portlandissa ja Washington DC:ssä. Pelkästään Yhdysvaltojen pääkaupungissa mukana on noin tuhat risteystä.

Helmikuusta alkaen Audi on tarjonnut Pohjois-Amerikassa lisätoiminnon, jonka tarkoituksena on mahdollistaa vihreässä aallossa ajaminen.

GLOSA (Green Light Optimized Speed Advisory, vihreille valoille optimoitu nopeussuositus) näyttää kuljettajalle ihanteellisen nopeuden, jolla seuraavat liikennevalot saavutetaan vihreän valon aikana.

Ingolstadtissa otetaan käyttöön sekä Time-to-Green että GLOSA-toiminnot tietyissä Audi-malleissa.

Näitä ovat heinäkuun puolivälin jälkeen valmistetut 2020-mallivuoden Audi A4, A6, A7, A8, Q3, Q7, Q8 sekä kaikki e-tron-mallit.

Toiminto edellyttää, että autossa on Audi Connect navigointi- ja infotainment-paketti sekä kamerapohjainen liikennemerkkien tunnistus (lisävarusteita).

Projektissa Audi tekee yhteistyötä Traffic Technology Services (TTS) -yrityksen kanssa.

TTS käsittelee kaupunkiliikenteen hallintakeskuksista kerättävää raakadataa ja välittää tietoa Audin palvelimille. Autoihin tiedot siirretään nopealla internet-yhteydellä.

Audin tavoitteena on laajentaa liikennevalotoimintoa uusiin kaupunkeihin sekä Euroopassa, Kanadassa että Yhdysvalloissa.

Itä-Kiinassa sijaitsevassa Wuxin kaupungissa Audi testaa kumppaneidensa kanssa autojen ja liikennevalojen liitettävyyttä kehitysprojektin yhteydessä.

Tulevaisuudessa Audin asiakkaat voivat saada käyttöön uusia hyödyllisiä toimintoja, kun tietoa vihreästä aallosta käytetään esimerkiksi ihanteellisen ajoreitin suunnittelussa.

Audi e-tron mallit taas voisivat punaisia valoja lähestyessään tehostaa jarrutusenergian talteenottoa akkujen lataamiseksi.

Yhdessä ennakoivan adaptiivisen vakionopeudensäätimen (pACC) kanssa auto voisi jopa jarruttaa automaattisesti punaisiin valoihin.

Jatkossa uusista toiminnoista voi olla laajempaakin hyötyä kaupunkiliikenteelle.
Esimerkiksi liikennevalot voivat toimia joustavammin, kun ne saavat anonyymiä tietoa liikkuvista autoista.

Nyt tuttu tilanne on punaisissa valoissa odottaminen, vaikka näkyvillä ei olisi muita autoja; verkottuneet liikennevalot voisivat toimia tilanteen vaatimalla tavalla.

Myös muiden autojen kuljettajat hyötyvät Audin tekemästä kehitystyöstä, sillä suuresta liikennemäärästä saatua anonyymiä tietoa voidaan hyödyntää myös kaupunkien liikennesuunnittelussa.

Tulevaisuudessa liikennevaloavustimien kaltaiset V2I-teknologiat helpottavat myös automatisoitua ajamista.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän