Uudelle Premium Platform Combustion (PPC) -alustalle rakennettu uusi Audi A5 toivottaa perheeseensä tervetulleeksi uusia jäseniä. Polttomoottorimallien rinnalla Audi tarjoaa nyt ensimmäistä kertaa A5-sarjaan kaksi ladattava hybridimallia kahdella eri tehotasolla.
Asiakkaat hyötyvät suuremmasta mukavuudesta ja teknisistä innovaatioista päivittäisessä liikkumisessaan. Uuden sukupolven korkeajänniteakut tarjoavat noin 45 prosenttia suuremman kapasiteetin. Lisääntynyt regeneratiivinen jarrutusteho tarjoaa lähes 110 kilometriä sähköistä toimintamatkaa.
Uuden A5-perheen myötä Audi on aloittanut seuraavan luvun menestyksekkäässä keskikokoisten autojen historiassaan. Audi A5 tarjoaa entistä vaikuttavampaa muotoilukieltä, huippuluokan polttomoottoriteknologiaa ja uuden toimintakonseptin.

Uudet A5-sarjan ladattavat hybridimallit tarjoavat asiakkaille vielä enemmän joustavuutta ja taloudellista. Tehdäkseen uudet ladattavat hybridit entistä tunnistettavammiksi Audi esittelee hybridimallien uuden teknologianimityksen ”e-hybrid”.
Uudet Audi A5 Avant e-hybrid quattro ja Audi A5 Sedan e-hybrid quattro ovat saatavilla Suomessa tehotasolla 220 kW. Autot ovat varustettu 2.0 TFSI-bensiinimoottorilla, jonka teho on 185 kW (252 PS), ja sähkömoottorilla, joka tuottaa tehoa jopa 105 kW. Molemmat Avant ja Sedan voivat kiihtyä 220 kW:n versioissa 0-100 km/h 5,9 sekunnissa. 270 kW versioissa puolestaan 0-100 km/h taittuu 5,1 sekunnissa. Kaikki versiot voivat saavuttaa huippunopeuden 250 km/h.
Audi on myös merkittävästi lisännyt regeneratiivista jarrutustehoa, ja kuljettajat voivat nyt itse säätää rekuperaation astetta EV-tilassa käyttämällä ohjauspyörän lapoja. Uusi A5 e-hybrid toimii pääasiassa sähköllä niin pitkään kuin mahdollista, jotta akkuvaraus voidaan hyödyntää täysin kuljettajan määränpäähän.
Kun tämä toiminto on aktivoitu, auto palauttaa energiaa automaattisesti. Tämä perustuu auton navigointijärjestelmään tallennettuihin reittitietoihin. Uusi A5 e-hybrid quattro voi myös palauttaa energiaa automaattisesti ilman aktiivista reittiohjausta.
Uusien mallien hybridijärjestelmän hallinta on suunniteltu taloudellisuutta, joustavuutta ja maksimaalista asiakasmukavuutta varten ja se pystyy valitsemaan automaattisesti optimaalisen toimintastrategian. Saatavilla on kaksi toimintatilaa: ”EV” ja ”hybrid”. EV-tilassa ladattavat hybridimallit toimivat yksinomaan sähköllä.
Ajettaessa hybriditilassa hybridihallintajärjestelmä ylläpitää tarvittaessa tiettyä lataustasoa säästääkseen riittävästi sähköenergiaa myöhempää käyttöä varten, esimerkiksi sähköajoon kaupunkialueella. Automaattisen hybriditilan lisäksi haluttu lataustaso voidaan nyt valita yksilöllisesti ensimmäistä kertaa käyttämällä digitaalista liukusäädintä. Koko A5-perheen tavoin ladattavat hybridimallien vakiovarustelu on erittäin kattava.
Älykäs ajonhallinta suuremman taloudellisuuden saavuttamiseksi
Uusien mallien hybridihallintajärjestelmä on suunniteltu taloudellisuutta, joustavuutta ja maksimaalista asiakasmukavuutta varten ja se pystyy valitsemaan automaattisesti optimaalisen toimintastrategian. Sähköinen ajo tapahtuu kestomagneettisen sähkömoottorin avulla, jonka huipputeho on 105 kW. Sähkömoottori on integroitu seitsemänvaihteisen S tronic -vaihteiston koteloon.
Järjestelmän täysi vääntömomentti on käytettävissä jopa tyhjäkäynnillä – 450 Nm 220 kW versiossa ja 500 Nm 270 kW versiossa. Audi A5 ladattavien hybridimallien tehoelektroniikka (pulssimuunnin) on täysin uusi. Pulssimuunnin on nyt pienempi, kevyempi ja tehokkaampi, mikä vähentää sähkönkulutusta. Kulutus hybriditilassa on siten myös alhaisempi.
Akun kapasiteetti ja energiatiheys lisääntyneet merkittävästi
Uusien A5 ladattavien hybridimallien sydän on uusi korkeajänniteakku, joka sijaitsee auton takaosassa. Kapasiteetti on nyt 25,9 kWh (netto 20,7 kWh). Audi on lisännyt akun kapasiteettia noin 45 prosenttia verrattuna edeltäjään. Sen sijaan akun vaatima asennustila on kasvanut vain hieman huomattavasti lisääntyneen kapasiteetin vuoksi. Akun mitat ovat 992 × 996 × 177 millimetriä. Mekaanisen kitkajarrun ja sähkömoottorin energian talteenoton välistä vuorovaikutusta on myös merkittävästi optimoitu, mikä on lisännyt regeneratiivista jarrutustehoa.
A5 e-hybrid -mallin akkukennot on asetettu yhteen kerrokseen auton takaosan käytettävissä olevan tilan vuoksi. Jokainen prismakennosto varastoi noin 46 prosenttia enemmän energiaa kuin aiemmin C-segmentin matalalattia-autoissa käytetyt kennot. Kennojen latauskapasiteetti on 70 ampeerituntia (Ah). Kennojen raaka-ainekoostumus mahdollistaa korkeamman energiatiheyden. Akun energia on jaettu 17 kennoon, joita kutsutaan pinoiksi. Kuusi näistä pinoista muodostaa yksikön ja ne on kytketty peräkkäin.

Akkukennostojen järjestelyn osalta Audi noudattaa uutta lähestymistapaa: cell-to-pack. Tässä prosessissa kennoja eivät enää sijoiteta akkumoduuliin, vaan ne liimataan suoraan akkuun. Tuloksena saatava korkeampi pakkaustiheys tarkoittaa, että HV-järjestelmän energiakapasiteettia ja energiatiheyttä voidaan lisätä samalla kun tilantarve vähenee. Kennokemian teknisten kehitysten ansiosta käytettävissä on korkeampi sähköteho verrattuna edelliseen sukupolveen, jopa alhaisella lataustasolla ja alhaisissa ulkolämpötiloissa.
Mahdollinen maksimaalinen AC-latausteho on nostettu kaksivaiheisesta 7,4 kW:sta kolmivaiheiseen 11 kW:iin, riippuen vastaavasta infrastruktuurista. Tämän tehonlisäyksen ansiosta akun latausaika 0-100 prosenttiin on vain 2,5 tuntia. Latauskaapeli (mode 3, plug type 2) mukavaan lataukseen kotona ja tien päällä on vakiovaruste. Audin oma latauspalvelu, Audi charging, tarjoaa pääsyn lukuisiin AC-latauspisteisiin 29 Euroopan maassa.
Enemmän energian talteenottoa ylivuototilassa ja jarrutustilassa
Verrattuna A6:n ladattavien hybridien edeltäjäsukupolveen, Audi on merkittävästi lisännyt regeneratiivista jarrutustehoa uudessa A5 e-hybrid -mallissa. Ladattava hybridi pyrkii ajamaan sähköllä mahdollisimman pitkään ja hyödyntämään täysin käytettävissä olevan akkuvarauksen matkalla määränpäähän. Ladattavan hybridin ajotaloudellisuus riippuu vaiheista, joissa kuljettaja nostaa jalkaa kaasupolkimelta. Tällaisissa tilanteissa ylivuotorekuperaatio ohjataan määritellyn hidastuksen kautta valitun ajotason mukaan.
Lisäksi automaattinen rekuperaatio voidaan esiasettaa MMI:ssä ajotasoissa D ja M. Auto vaihtelee rekuperaatiota itsenäisesti. Parametrit tähän ovat navigointijärjestelmään tallennetut reittitiedot, kuten kaltevuudet, kaarresäteet, paikkakuntakyltit ja nopeusrajoitukset. Toinen tärkeä tekijä on edessä oleva liikenne.
Heti kun automaattinen regeneratiivinen jarrutus valitaan, ennakoivat signaalit syötetään ylivuotorekuperaatio-toimintoon Predictive Efficiency Assistant (PEA) -avustajan avulla. Uusi A5 e-hybrid voi myös suorittaa automaattisen regeneratiivisen jarrutuksen ilman aktiivista reittiohjausta.

Kun jarrupoljinta painetaan jarrutuksen aikana, A5 Avant e-hybrid quattro ja A5 Sedan e-hybrid quattro voivat palauttaa tehoa jopa 88 kW ja syöttää sen akkuun. Kun sähkömoottoria käytetään generaattorina, se vastaa yli 90 prosentista kaikista hidastusprosesseista. Integroitu jarrunohjausjärjestelmä (iBRS) varmistaa paineettoman jarrutuksen ja parhaan mahdollisen energian talteenoton. Hydraulisia pyöräjarruja käytetään vain kovemmissa jarrutustilanteissa. Tämä ei vaikuta kuljettajan jarrutustuntumaan, sillä jarrupoljin ja jarruhydrauliikka on irrotettu toisistaan.
Rekuperaatiotason säätö ohjauspyörän lapojen avulla
Premium Platform Combustion (PPC) -alustassa käytetyn uuden E3-elektroniikka-arkkitehtuurin ansiosta sähköajotilan (EV-tila) rekuperaatiotasoa voidaan säätää kolmeen eri tasoon ohjauspyörän lapojen avulla, aivan kuten sähköautoamalleissa. Vasemmalla (miinus) valitaan sähköinen jarrutus ja vastaava rekuperaatiotaso. Oikella (plus) puolestaan rekuperaatiotason vähentäminen.
Lapojen avulla voidaan esimerkiksi asettaa korkeampi hidastustaso ennen käännöstä. Tasolla nolla ladattava hybridi rullaa vapaasti ilman lisävastusta, kun jalka nostetaan kaasupolkimelta. Tämä tarkoittaa, että energiaa palautetaan vain jarrutettaessa.
Älykäs toimintastrategia maksimaalisen taloudellisuuden saavuttamiseksi
Uusissa A5-mallien ladattavissa hybrideissä on kaksi toimintatilaa: ”EV” ja ”hybrid”. EV-tilassa ladattavat hybridimallit toimivat sähköllä.
Polttomoottori käynnistyy vain seuraavissa tilanteissa: EV-tilan tarkoituksellinen poiskytkeminen panoraamanäytön alapuolella olevasta kytkinpalkista tai MMI:n kautta; ajotilassa S; tila valittu Audi drive select -järjestelmän kautta; tai reittiohjauksen käynnistäminen hybridiavustimen ollessa aktivoituna. Jos navigoinnin reittiohjaus on aktivoitu, hybridiavustin ottaa reittitiedot huomioon ajotilan valinnassa.
Polttomoottori kytkeytyy myös kickdownin aikana, ja EV-tila deaktivoituu, kunnes kickdown-toiminto on ohi.
Jos mikään näistä tilanteista ei toteudu, uudet ladattavat hybridimallit käyttävät akkua EV-tilassa, kunnes se on täysin tyhjentynyt. Digitaalista liukusäädintä, jolla ohjataan haluttua lataustilaa hybriditilassa MMI:n kautta, ei voida käyttää EV-tilassa; tämä johtuu siitä, että akkuvaraus hyödynnetään täysin sähkötilassa.
EV-tilassa auton nopeus on rajoitettu 140 km/h. Ladattavat hybridimallit voidaan käynnistää joko EV- tai hybriditilassa, ja viimeksi käytetty tila asetetaan oletusarvoksi, kun auto käynnistetään seuraavan kerran.
Ajettaessa hybriditilassa hybridihallintajärjestelmä ylläpitää akun lataustason tarvittavalla tasolla säästääkseen riittävästi sähköenergiaa myöhempää käyttöä varten, esimerkiksi sähköajoon kaupunkialueilla. A5 Sedan e-hybrid quattro voi ajaa jopa 116 km pelkällä sähköllä WLTP EAER City -arvon mukaan.
Taloudellisuusoptimoidun kulutuksen osalta hybriditila on taloudellisin sekä lyhyillä että pitkillä matkoilla. Ajotilanteesta ja kuljettajan tehontarpeesta riippuen toimintastrategia päättää, ajetaanko sähkö- vai hybriditilassa mahdollisimman taloudellisesti. Ladattavat hybridit suosivat sähköajoa kaupunkialueilla. Korkeimmilla nopeuksilla hybridiajon osuus kasvaa.
Aktiivisen reittiohjauksen avulla toimintastrategia ottaa suunnitellun reitin huomioon; paras mahdollinen energian käyttö halutulle reitille valitaan automaattisesti. Suurimman taloudellisuuden saavuttamiseksi auto laskee, mitkä reitin osat soveltuvat sähköajoon.
Esimerkiksi sähköajo on suositeltavaa, kun nopeudet ovat todennäköisesti alhaisia, kuten kaupunkialueilla ja ruuhkissa. Kun hybridiavustin on aktivoitu ja reittiohjaus päällä, asetukset, kuten haluttu lataustaso, ohitetaan taloudellisen toimintastrategian varmistamiseksi.

Automaattisen hybriditilan lisäksi haluttu lataustaso voidaan nyt ensimmäistä kertaa asettaa yksilöllisesti käyttämällä digitaalista liukusäädintä. Kuljettajat voivat käyttää sitä määrittääkseen tarkasti, kuinka korkea akun lataustaso tulisi olla. Lataustaso voidaan myös asettaa ennen matkaa, jotta määränpäässä on riittävästi energiaa sähköajoon, jos niin halutaan tai jos siellä ei ole latausmahdollisuutta.
Haluttu lataustaso voidaan asettaa määritellyissä vaiheissa käyttämällä digitaalista liukusäädintä prosenttiasteikolla. Jos tavoiteltu lataustilan (SoC) arvo on alle todellisen SoC-arvon, akku tyhjennetään siihen arvoon. Jos tavoiteltu ja todellinen arvo vastaavat toisiaan, teho tulee pääasiassa polttomoottorista SoC:n ylläpitämiseksi. Jos tavoiteltu SoC on yli todellisen SoC:n, autoa käytetään polttomoottorilla akun lataamiseksi.
Akun lataus tapahtuu maksimaalisen taloudellisuuden ja ympäristövaikutusten minimoinnin näkökulmasta. Tämä tarkoittaa, että polttomoottori lataa akkua vain nopeuksilla yli 65 kilometriä tunnissa; alhaisilla nopeuksilla lataustaso vain ylläpidetään. Tämä maksimoi taloudellisuuden ja mahdollistaa osittain sähköisen ajon kaupunkialueilla tai ruuhkaisessa liikenteessä.
Akku voidaan ladata tällä tavalla jopa 75 prosenttiin. Tämä varmistaa, että akku ladataan maksimaalisella tehokkuudella ajon aikana. Mikäli akkua halutaan ladata yli 75 prosentin, tarvitaan ulkoinen AC-latauslähde.
Kattava vakiovarustelu
Koko A5-perheen tavoin ladattavien hybridimallien vakiovarustelu on erittäin kattava. Tämä sisältää mm. progressiivisen ohjauksen, navigoinnin, MMI-panoraamanäytön ja induktiivisen puhelimen lataustoiminnon.
Lisäksi ladattavat hybridimallit ovat vakiona varustettu mukavuusseisontailmastoinnilla, mukautuvalla vakionopeudensäätimellä, led-ajo- ja -takavaloilla, Park assist Plus -pysäköintiavustimella ja takaluukun sähkötoiminen avaus- ja sulkutoiminnolla sekä 18-tuumaisilla alumiinivanteilla. Avant-mallissa tavaratilan tilavuus 361 litraa.
Takaistuimien kaataminen – vakiomallin 40:20:40 suhteessa – lisää tilavuutta 1,306 litraan. Sedan-mallin tavaratilan tilavuus on vastaavasti 331-1,175 litraa. Audi A5:llä voi vetää perävaunua jopa 1,700 kilogrammaan (jarrullinen) ja jarruttomia perävaunuja jopa 750 kilogrammaan. Sallittu enimmäiskattokuorma on 90 kilogrammaa ja enimmäisnokkapaino on 80 kilogrammaa.
Vakiovarusteluun kuuluva ilmastointijärjestelmä toimii paitsi EV- ja hybriditilassa myös sähköisesti ennen liikkeellelähtöä. Ilmastointi varmistaa mukavan sisälämpötilan jo ennen autoon astumista. Se voidaan ohjelmoida suoraan autosta tai myAudi-sovelluksen kautta. Mukavuusseisontailmastointi auttaa aktivoimaan lisää ominaisuuksia (lisävarusteita), kuten istuinlämmitys, istuimen tuuletus, ohjauspyörän lämmitys ja tuulilasin lämmitys.

Auton avaaminen kaukosäätimen avaimella voi käynnistää ”nopea ilmastointi” -toiminnon. Tämä tarkoittaa, että sisätilat voidaan nopeasti jäähdyttää ilman sovellusta. Vakiovarusteluun kuuluva 3-alueinen automaatti-ilmastointi säätelee automaattisesti ilman lämpötilaa, määrää ja kohdistusta erikseen kuljettajalle, etumatkustajalle ja takaistuimille. Mukavuusilmastointi voidaan asettaa tai aktivoida MMI:ssä tai kätevästi myAudi-sovelluksen kautta.
Erilaisten asiakastoiveiden täyttämiseksi uudet ladattavat hybridit ja kaikki A5-perheen mallit voidaan tilata myös erilaisilla varustepaketeilla, jotka sisältävät laajan valikoiman lisävarusteita. Suomessa erikoishinnoiteltuna ennakkotilaajan etuna on saatavilla Comfort-varustepaketti, joka sisältää metallivärin ja vetokoukun (hinta 1510,07 euroa).
Kuljettajaa avustavia järjestelmiä voi lisätä kahdella eri paketilla: Teknologiapaketti Plus ja Teknologiapaketti Pro. Visuaalista ja akustista äänentoistoa voi parantaa MMI experience Pro -paketilla tai pääntukiin integroiduilla kaiuttimilla. Audi Application Store auton MMI:ssä tarjoaa puolestaan pääsyn jatkuvasti kasvavaan valikoimaan suosittuja sovelluksia. Älypuhelimen käyttöliittymä yhdistää älypuhelimen autoon ja näyttää älypuhelimen sisällön suoraan MMI-kosketusnäytöllä.
Myynti Suomessa
Uudet Audi A5 Avant e-hybrid quattro ja Audi A5 Sedan e-hybrid quattro ovat saatavilla Suomessa tehotasolla 220 kW. Audi A5 -malliston 270 kilowatin version maahantuontipäätös tehdään myöhemmin.
Audi A5 Sedan e-hybrid quattro 220 kW (299 hv) hinta alkaen 59 992 euroa. Uuden A5 Avant e-hybrid quattron hinta alkaen on puolestaan 61 495 euroa. Uudet e-hybrid-mallit saapuvat Suomen Audi-jälleenmyyjille alkukesästä 2025 ja ne valmistetaan Neckarsulmin tehtaalla Saksassa.
TM totesi jonkin aikaa sitten lataushybridit huonoiksi autoiksi. Niissä on kaksi moottoria, jotka lisäävät huollon kustannuksia, pieni akku kuluu nopeasti loppuun ja bensiinillä ajamisen on kallista, kun kuljetetaan mukana akkua ja toista moottoria.