Audi Elaine -konseptiauto valvoo jopa kuljettajan hyvinvointia

22.9.2017 12.10

Audi Elaine -konseptiauton muotoilu esiteltiin vain muutama kuukausi sitten toukokuussa 2017, kun Audi esitteli Audi e-tron Sportbackin muotoilu- ja teknologiakonseptin Shanghain autonäyttelyssä Kiinassa.

Frankfurtin IAA-näyttelyssä esitelty Elaine jakaa edeltäjänsä e-tron Sportbackin rungon, sähköisen moottorin ja voimansiirron lisäksi myös ainutlaatuisen valoteknologian.

Kooltaan C-segmentin Audi Elaine on lähellä Audi A7:ää.  

Audi Elainessa on 23-tuumaiset pyörät ja kuusipuolaiset vanteet. Auto on 4,90 metriä pitkä, 1,98 metriä leveä, 1,53 metriä korkea ja sen akseliväli on 2,93 metriä. 

Sisätilojen hallintalaitteiden määrää on vähennetty huomattavasti. Suuret kosketusnäytöt keskusnäytön alapuolella, keskikonsolissa ja ovissa välittävät tietoa ja toimivat vuorovaikutuksessa auton järjestelmien kanssa, todetaan Audin tiedotteessa.

**Katso tästä muita Audi-juttuja**

Kojelaudan ja näennäisesti kelluvan keskikonsolin vaakasuorat pinnat välittävät avoimuuden tunnetta kaikille neljälle erillisistuimen matkustajalle.

Konseptiauton valoteknologia näkyy sekä päivällä että yöllä. Edessä ja takana on digitaalisesti ohjatut Matrix led -yksiköt.

Audin mukaan pienikokoiset Digital Matrix -valonheittimet muuttuvat monikäyttöiseksi ja dynaamiseksi kanavaksi, joka kommunikoi ympäristön kanssa. Muille tienkäyttäjille voidaan viestiä erilaisista ajotavoista, kuten esimerkiksi autonomisesta ajotoiminnosta.

Audi Elaine käyttää animoituja led-valoilmaisuja tervehtiessään eri matkustajia heidän tullessaan autoon tai poistuessaan siitä.

Kolme moottoria

Audi käyttää Elainen konfiguraatiota tulevissa täyssähköautoissaan: yksi sähkömoottori etuakselilla ja kaksi takana tuottavat voimaa kaikille neljälle pyörälle.

Moottorit tarjoavat sopivasti käyttövoimaa: tehoa on 320 kw/429 hv, hetkellisesti jopa 370 kw/496 hv. Elaine kiihtyy nollasta sataan vain 4,5 sekunnissa.

95 kilowattitunnin akulla sen toimintamatka on yli 500 kilometriä (NEDC). Akun lataamiseen on kaksi vaihtoehtoa: johdollinen nopea lataus 150 kilowatin teholla tai johdoton lataus Audi Wireless Charging -järjestelmän avulla.

Erittäin automatisoitu – ohittaa itsenäisesti

Audi Elaine erottuu Shanghain konseptiautosta lukuisilla toiminnoilla, jotka vievät Audia eteenpäin automatisoidussa ajamisessa ja kuljettajaa avustavissa järjestelmissä. Muutamassa vuodessa nämä toiminnot laajenevat Audi AI:n tuotantomalleihin.

Perustan järjestelmälle tarjoaa  avustavien järjestelmien ohjauskeskus, zFAS.

Uuden sukupolven prosessorissa on enemmän laskentatehoa ja hienostuneita, entistä tarkempia antureita on entistä enemmän. Audi Elaine voi siksi toimia itsenäisenä ohjaajana moottoriteillä ajettaessa ja näin helpottaa kuljettajan tehtävää pitkillä ajomatkoilla.

Highway pilot -avustin on Audi A8:n traffic jam pilot -ruuhka-avustimen laajennus, joka mahdollistaa automatisoidun ajamisen 60–130 km/h nopeudessa, ja joka on useissa maissa sallittu maksiminopeus.

Highway pilot -avustimen ollessa aktiivinen Audi Elaine vaihtaa kaistaa automaattisesti – se voi esimerkiksi tehdä ohituksen ja palata takaisin alkuperäiselle kaistalle.

Se voi aloittaa, suorittaa ja viimeistellä näitä toimia itsenäisesti ilman, että ohjauspyörän takana oleva henkilö osallistuu toimintaan. Jos kuljettaja haluaa puuttua tilanteeseen, hän voi tehdä sen milloin tahansa.

Audi Elaine tukee kuljettajaa myös moottoriteiden ja monikaistaisten ajoväylien jäädessä taakse. Siinä on kaikki tavanomaiset kuljettajaa avustavat järjestelmät, mukaan lukien pre sense -järjestelmä ja ennakoiva taloudellisuusavustin, joille voidaan tarjota navigointitiedoista entistäkin tarkempia yksityiskohtaisia ajoreittitietoja.

Auto pysäköi itsensä Audi AI -alueella

Auton ja liikenneinfrastruktuurin verkottuminen on ratkaisevan tärkeää autonomisen liikkumisen kannalta. Kuljettaja pysäköi Audin määritellyllä jättöalueella ja poistuu ajoneuvosta. Sieltä auto ajaa automaattisesti ja ilman valvontaa monikerroksiseen autohalliin, joka tarjoaa erilaisia palveluja, kuten autopesun, huoltoaseman tai latauspaikan.

Audi AI:n ansiosta auto tekee tämän kaiken itse. Ympäristöönsä yhdistyneenä älykäs Audi voi jopa etsiä vapaan pysäköintipaikan tien sivusta ja ajaa juuri siihen. Auto palaa haluttuun aikaan takaisin luovutusalueelle ja on valmis uuteen matkaan. Kuljettaja voi seurata auton toimia koko ajan ja jopa lisätä uusia tehtäviä sovelluksen avulla.

Premium-merkin asiakkaat voivat pian säästää aikaa ja nauttia lisämukavuuksista Audi AI -alueilla. Audi kehittää parhaillaan standardirajapintaa erilaisille älykkäille laitteille ja valmistelee web-pohjaisia autokohtaisia sovelluksia. Projektin tuotteet ovat lähellä tuotantovalmiutta.

Audin mukaan lähitulevaisuudessa Audi Elainesta tulee IoT-laite, joka integroituu käyttäjänsä maailmaan saumattomasti ja älykkäästi.

Assistentti ja hovimestari – PIA

Tekoälyä (AI) hyödyntäen PIA yhdistää älykkäästi dataa autosta, kuljettajasta, ruuhkaraporteista ja liikenne-ennusteista sekä internetistä saataviin tietoihin. PIA myös vastaa äänikomentoihin ja käyttää oppivia algoritmeja kommunikoidessaan itsenäisesti ja mukautuvasti kuljettajan kanssa.

PIA oppii tuntemaan kuljettajat seuraamalla heidän käyttäytymistään. Tätä ominaisuutta hyödyntää laaja sovellusvalikoima: navigointi, musiikin valinta, haluttu Audi connect -palvelu, ilmastointi, pysäköintipaikkaehdotus tai halutun etäisyyden pitäminen edessä olevaan ajoneuvoon moottoritiellä.

PIA soveltaa koneoppimismenetelmiä saadakseen kokonaiskuvan kuljettajan käyttäytymisestä ja tarpeista sekä mukauttaa sitten auton toiminnot näiden mukaan. Se antaa myös aktiivisia suosituksia.

Audin turvallisessa pilvipalvelussa sijaitseva palvelin ylläpitää ja käsittelee PIAn tietoja.

Asiakas voi katsoa ja hallinnoida näitä tietoja milloin tahansa oman myAudi-tilinsä kautta. Tietoja voidaan poistaa ja muokata esimerkiksi autonvaihdon yhteydessä. Tiedot voidaan siirtää automaattisesti myös muihin autoihin.

Auto tunnistaa yksittäisen käyttäjän ja lataa käyttäjäprofiilin, jonka jälkeen PIA mukauttaa auton ja sen interaktiivisen käyttäytymisen kuljettajan mukaiseksi.

Car2X-teknologia – tarkkailee ympäristöä

Car2X-teknologia laajentaa vakiintuneiden ajoneuvosensoreiden toimintaa perustuen tutkaan, kameraan ja ultraääneen sekä täydentää näitä tietoja kuljettajan näkökentän ulottumattomissa olevilla tiedoilla, jotka saadaan muista ajoneuvoista ja liikenneinfralta reaaliaikaisesti.

Car2X lisää ajamisen turvallisuutta, mukavuutta ja tehokkuutta. Järjestelmän avulla auto tunnistaa vaaralliset tilanteet yhä aikaisemmin ja onnettomuudet voidaan välttää.

Audi Fit Driver – tarkkailee ja hoitaa kuljettajaa

Audi Fit Driverin avulla kuljettaja voi ensimmäistä kertaa aktiivisesti vähentää stressiä ja parantaa keskittymistään. 

Yksityisenä vetäytymispaikkana ja monipuolisesti verkottuneena auto on hyvä paikka kuljettajan kuntotason valvontaan ja se voi myös aktiivisesti parantaa terveyttä ja hyvinvointia.

Audi Fit Driverin kaltaiset projektit tekevät Audi Elaine -konseptiautosta empaattisen kumppanin, joka monissa tilanteissa tietää, mitä kuljettaja tarvitsee. 

Kuljettajan ranteessa pidettävä laite kerää ja välittää järjestelmälle tietoa elintärkeistä toiminnoista kuten kehon lämpötilasta ja sykkeestä.

Jos Audi Fit Driver tunnistaa lisääntynyttä rasitusta tai stressiä, ajoneuvojärjestelmät mukautuvat tähän rentouttavalla, virkistävällä tai suojelevalla tavalla. Älykkäiden algoritmien avulla järjestelmä oppii tuntemaan kuljettajansa jatkuvasti paremmin.

Jos järjestelmä huomaa, että kuljettaja on erityisen stressaantunut, stressiä voidaan vähentää erityisen hengitystekniikan avulla.

Audi virtuaalinen mittaristo näyttää biopalautteen, jollaista käytetään urheilusuoritusten ohjauksessa. Lisäksi kaiuttimista kuuluva ääni ohjaa kuljettajaa harjoituksen aikana.

Olipa kyseessä rentouttava hengitysharjoitus, musiikin tahdissa toimiva energisoiva istuimen hierontatoiminto, ilmastoinnin säätö, mukautuva infotainment-toiminto tai täydellisesti soveltuva sisävalaistus, Audi Fit Driver on ajokokemus, joka on optimoitu kuljettajan kunnon mukaan.

Audin mukaan kuljettajan pitäisi autosta noustessaan olla rentoutuneempi kuin autoon tullessaan.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here