Hyundai Motorsport N-tiimin Emil Lindholmin ja Reeta Hämäläisen kesälomat ovat ohi, kun kaksikko starttaa tulevana viikonloppuna CHL Sport Auton Hyundai i20 N Rally2:lla Latvian MM-ralliin.
”Oma paras on se, jota ensisijaisesti pyrin Latviassa tekemään”, Lindholm tavoittelee.
Ensimmäistä kertaa MM-tasolla ajettava Latvian MM-ralli on yksi MM-kalenterin kovavauhtisimmista ralleista. Suomalaiskaksikko starttaa uutuusralliin CHL Sport Auton tutulla Hyundai i20 N Rally2:lla.
Lindholm on kilpaillut Latviassa kerran aikaisemmin, vuonna 2020, jolloin hän sijoittui EM-tason rallissa kuudenneksi.
– On mukavaa olla taas ajamassa. Harmi vaan, että neljän vuoden takaiselta EM-reitiltä viikonlopun MM-reitille siirtyi vain yksi erikoiskoe. Mutta. Jos multa kysytään niin kaksi seuraavaa MM-rallia ovat vuoden hienoimmat ja nautinnollisimmat rallin MM-osakilpailut, Lindholm toteaa.
– Toki tiedän jo vähän, mitä tulevalta rallilta odottaa. Minulla on käsitys tien pinnasta ja pidosta. Viikonlopun ennakkotesteissä automme tuntui hyvältä. Teemulla (Suninen) oli kertoa Puolan MM-rallista kokemuksiaan, ja pystyimme itsekin kokeilemaan erilaisia säätövaihtoehtoja. Toki lauantain rankkasade hieman vesitti testejämme, mutta saimme ajaa, ja se oli tärkeätä ennen tällaista nopeaa sorarallia, Lindholm jatkaa.
Torstaina käynnistyvän Latvian MM-rallin toisena kilpailupäivänä perjantaina Lindholm juhlii myös 28-vuotissyntymäpäiväänsä.
– Eihän mikään ole siistimpää kuin viettää juhlia Hyundain ratissa, Lindholm muistuttaa.
Latvian MM-rallissa ajetaan poikkeuksellisen paljon ainoastaan yhteen ajokertaan ajettavia erikoiskokeita. Nuotituspäivät ovat pitkiä ja tiet eivät rikkoudu rallin aikana kovin syville urille.
– Valtaosa erikoiskokeista on yhteen kertaa ajettavia, lukuun ottamatta sunnuntaita, jolloin päivän EK:t ajetaan kahdesti. Pääsemme ajamaan poikkeuksellisen hyväkuntoisilla teillä. Tämä on harvinaista herkkua MM-ralleissa.
– Kun nopeudet ovat kovia niin nuotti on tässä rallissa tosi keskeisessä roolissa. Nuottiin pitää pystyä luottamaan sataprosenttisesti. Mutkien taakse on turha kurkkia vaan pitää tietää tarkasti, mitä seuraavaksi odottaa.
– Olen aina tykännyt ajaa rallia puhtaasti nuotista, vaikka kokemus on hurja: et voi mitenkään muistaa, miten tie minkäkin mutkan takaa jatkuu, Lindholm kertoo.
Suomalaisen Hyundai-kuljettajan tavoite on ajaa ehjä ja hyvä kilpailu.
– Oma paras on se, minkä ensisijaisesti pyrin Latviassa tekemään. En mieti tulosta. On hyvä, että pääsemme ajamaan Latvian kovavauhtisilla teillä ennen Jyväskylää. Viikonlopun ralli valmistaa meitä myös tulevaan Suomen MM-ralliin, Lindholm muistuttaa.
Kauden kahdeksas rallin MM-osakilpailu käynnistyy torstai-iltana Latvian pääkaupungista Riiasta, jonka jälkeen ohjelmassa on klo 20.05 Suomen aikaa ajettava 11,13 km mittainen EK. Ralli jatkuu perjantaina seitsemällä (132,05 km) ja lauantaina kahdeksalla EK:lla (104,00 km).
Sunnuntain ohjelmassa on vielä neljä erikoiskoetta (64,08 km), joista klo 14.15 Suomen aikaa käynnistyvä Mazilmāja 2 (13,34 km) on rallin päättävä Power Stage-erikoiskoe. Kilpailussa ajetaan kaikkiaan 20 erikoiskoetta ja 300,13 EK-km. Rallin huoltoparkki sijaitsee Liepājan merenrantakaupungissa.
Lue myös
WRC: Veden puute pakotti Lindholmin keskeyttämään Sardiniassa