Autotodayn koeajossa oli vuoden 2024 mallia oleva Volvo XC60 T8 Long Range hybridi. Auto on juuri rantautunut Suomeen. Volvon uusi XC60-mallisto tarjoaa pidemmän ajomatka ulottuvuuden sähköllä uudistetulla Long Range-mallistolla, josta myyntiin on tulossa Suomeen T6- sekä T8-versiot.
T6-version moottoriyhdistelmä tarjoaa 105 hv pienemmän tehokkuuden, kuin T8-versio, jota testasimme Autotodayn koeajossa.
Varustepaketteja on tarjolla neljä: Plus Bright, Ultimate Bright, Plus Dark sekä Ultimate Dark. Näissä kaikissa pakettivaihtoehdoissa sisältönä on varsin ylelliset varusteet Suomen oloihin.
Koeajoon saimme näistä parhaimmin varustellun version, Ultimate Dark-paketin, mikä sisältää vakiona lähes kaikki herkut, mitä kuljettaja voi katumaasturilta toivoa. Tällä Ultimate Dark-paketilla varustellun auton hinta on 78 290 euroa.
Koeajoautossamme oli lisäksi ylimääräisinä lisävarusteina: Bower & Wilkins 15-kaiutin stereojärjestelmä, sportistuimet, tummennetut takalasit, erillisilmajousitus, suuremmat alumiinivanteet sekä metalliväri. Tälle lisävarustepaketille muodostui yhteishintaa, 7 650 euro ilman veroja, ja koko auto lähtee autokaupan myyjältä 86 175 euron hinnalla.
Tämä Volvo näillä varusteilla on ylellinen kokonaisuus.
Laaja varustevalikoima paransi luonnollisesti koeajomukavuutta, turvallisuutta, sekä tehokas voimalähdepaketti tarjosi lähes rata-autoiluun soveltuvat suoritusarvot. Ulkonäön perusteella ei tämän auton voimalähteen tarjoamia tehoja pystyisi mitenkään arvaamaan.
Autossa on 455 hv huipputeho saatavilla 145 hv sähkömoottorin ja turboahdetun 310 hv polttomoottorin yhdistelmänä tuottaen huikean 709 Nm maksimivääntömomentin.
Tämä katumaasturi soveltuu hyvin monipuoliseen käyttöön, kaupunkiajosta maastoon ja todella nautinnolliseen matka-ajoon, jossa tämä auto on varmasti parhaimmillaan.
Auton kiihtyvyys yllättää kuskin tuntuvalla G-voimalla, jossa uppoutuu todella voimakkaasti istuimeen painettaessa kaasupoljin pohjaan.
Tehdas lupaa 4,9 sekunnin kiihtyvyyden 100 km/h, mikä on huikea lukema 2163 kg painavalle maasturille. Näillä tehoilla ilman huippunopeuden rajoitinta Volvon vakioimalla nopeusrajoittimella, 180 km/h, saattaisi herkkäjalkainen kuski löytää ajokorttinsa useasti poliisin hallusta muheilla sakkorangaistuksilla höystettynä.
Auton tehokkuus voi alkuun tuottaa kuskille haasteita, sillä jo pienelläkin kaasupolkimen kosketuksella auto rientää vauhdikkaasti.
Maltillinen kulutus
Auton kulutuslukemat ovat kuitenkin näihin hulppeisiin teholukuihin peilattuna maltillisia.
Koeajomatkalla 430 kilometrin ajolla hyvin monipuolisissa olosuhteissa, kaupungissa, pienillä hiekkateillä, perinteisillä maantiellä sekä moottoritiellä, muokkautui keskikulutukseksi talvisessa kelissä 6,1 litraa / 100 km. Liikkeelle lähdettäessä koeajoon, akut olivat täyteen ladattuna ja mittarin mukaan ajoetäisyys sähkölataukselle oli 71 km.
Säästäväinen autoilija voi tehtaan ilmoittamilla kulutusarvoilla päästä jopa 1,1 litraa / 100 km/h, mutta se vaatii varmasti optimaalisia olosuhteita ja jatkuvaa akkujen lataamista.
Käytännössä ilman lämpötila ja keliolot vaikuttavat näihin kulutuslukemiin Suomen oloissa varmasti huomattavaa liukumaa. Lisäksi auton esilämmitys talvella tai esijäähdytys kesällä kuluttavat akkulatausta lyhentäen sähköistä ajoetäisyyttä.
Kiinnostaako autot ja liikenne? Tilaa tästä Autotodayn uutiskirje!
Ajoakuston lataaminen vie tehdasilmoituksen mukaan 10 tuntia tavallisesta pistorasiasta. Käytännössä tämä alittui hiukan, ja selvisimme testilatauksessa 9 tuntiin latausajalla nollasta 71 km etäisyyteen, jolloin akut olivat mittarin mukaan täyteen ladattuna.
Käytännössä tämä sopii tavallisen perheen päiväaskareiden suorittamiseen varsin hyvin. Kaupungissa arkiaskareet hoituvat sähköllä liikkuen, kun päivä on pulkassa, voi ladata täyteen yöaikaan, ennen seuraavan aamun arkea.
Monipuoliset istuinsäädöt
Ajomukavuuden parantamiseksi koeajoautossa oli nahkalla verhoillut urheilulliset istuimet monipuolisilla istuinsäädöillä varustettuna mahdollistaen napakan ajoasennon säätämisen.
Säätöjen tallentamiseksi käytössä oli molemmille etuistuimille kaksi muistipaikkaa.
Volvo-kuskit ovat ajansaatossa varmaan tottuneet kiinteään istuimeen integroituun niskatukeen, mutta itse olisin kaivannut myös taittuvaa niskatukea muuten monipuolisiin istuinsäätöihin.
Sähköisesti säätyvät istuimet saivat käyttöopastusta automaattisesti, auton näyttöruudulla havainnollistaen ja ohjeistaen säätöjen tekemistä. Tämä on hyödyllinen niin kuljettajalle kuin apukuljettajalle, sillä kaikki asettelut eivät ole täysin selkeitä ilman ohjeistusta.
Automme oli varusteltu tyylikkäällä panoraamakatolla, jossa kattoluukku aukeaa useihin eri asentoihin. Kattoluukun ohjaus on hipaisunäppäimellä, joka edellyttää ”nakkisormiselta kuljettajalta”, johon itse lukeudun varmasti vähän totuttelua.
Katso tästä muut Volvo-koeajot.
Aluksi katon asettelut eivät tahtoneet herkällä sormituntumalla onnistua millään, mutta aikansa yrittämällä, harjoitus teki mestari.
Perusajohallintalaitteet löytyvät ohjauspyörän ympäriltä kahdesta viiksestä, ohjauspyörän keskiöstä sekä auton konsolin keskellä sijaitsevasta näyttöruudulta.
Näyttöruudun käyttö ajon aikana hankalaa
Näyttöruutu on tyylikkäästi integroituauton kauniiseen ja sopusuhtaiseen etukonsolin sisustukseen. Auton käyttöjärjestelmä Apple CarPlayTM saattaa ilahduttaa Applen käyttäjiä suuresti, mutta miellyttämällä yhtä voi epämiellyttää toista, eli tämä ei ole täysin hyvä valinta Android-käyttäjille. Kosketusnäyttöruutu on riittävän suuri eri auton asetusten hallintaan.
Näyttöruudun kautta toteutetaan auton ajettavuuteen liittyvät asetukset, navigointi, multimediatoiminnallisuudet sekä auton ilmanvaihtoon- ja lämmitykseen liittyvät toiminnallisuudet.
Käytännössä näyttöruutu toimii oikein hyvin, kun auto on pysähdyksissä, mutta auton ollessa liikkeellä tarvittavien hallintalaitteiden säädöt ovat ruudulta lähes mahdotonta toteuttaa turvallisesti.
Tässä suurimmiksi puutteiksi koin erityisesti auton lämmityssäätöjen hallinnan, jota erityisesti talviajossa on tehtävä ja muutettava matkan aikana useasti. Nyt jopa ohjauspyörän lämmitys sekä penkkien lämmityssäädöt tehdään tämän kosketusnäytön pienien kuvakkeiden kautta vaatien auton pysäyttämisen tiensivuun, jotta ne asetusmuutokset voi toteuttaa turvallisesti.
Tässä tuli pieni vivahde älypuhelimien yleistymisen aiheuttamista varjopuolista, kun niitä näpläillään ajon aikana, aiheutetaan helposti vaaratilanteita muille kanssa autoilijoille.
Tämä muutos voi johtaa samantyyppiseen haasteeseen, kun kuskit yrittävät ajoaikana asetella näyttöruudulle eri applikaatioiden toiminnallisuuksia, aiheuttaen älypuhelinten kaltaisia ongelmia.
Ehkä lähitulevaisuudessa näitä säätöjä voidaan toteuttaa sujuvasti ääniohjauksella osaratkaisuna haasteeseen, mutta sekin tulee vaatimana totuttelua ja komentojen ajaksi on hiljennettävä muut äänilähteet autosta.
Ajotunnelman luomiseksi automme varusteluun sisältyi 15-kanavainen äänentoisto, joka lisää varmasti hifistelijöiden ajonautintoa entisestään.
Itse olisin varmasti tyytynyt lisävarustelupakettiin kuuluvaan Harma/Kardon 12-kanavaisen äänentoistojärjestelmään, ja pohtinut muuta käyttöä 2 650 euron Audio Premium Sound-paketin investoinnille.
Pysäköintiavustamiseen, 360-asteen lintuperspektiivinäkymä tarjoaa hienostuneen säväyksen. Näkyvyys eri suuntiin suurien sivupeilien, ja sopivasti taittavan taustapelin ansiosta on hyvä. Lisäksi näkyvyys niin eteen kuin taakse on hyvä, eikä ikkunoiden välituet olleet esteenä häiritsevästi näkyvyydelle mihinkään ajosuuntaan.
Sisustuksen yhtenä pikanttina yksityiskohtana on design-kristallista valmistettu vaihdekepinnuppi.
Automaattista nelivetoa
Pelkistetty auton 8-pykäläinen automaattivaihteisto liikuttaa autoa nelivedolla sujuvasti ja varsin tasapainoisesti. Auton käynnistystä ja sammuttamista ohjataan keskikonsolin (Start/Stop)-kytkimellä. Lisäksi autolla on normaalin (D) Drive-asetuksen lisäksi (B+)Boost-vaihtoehto tehden autosta huomattavasti aggressiivisemman.
Auton neliveto tarjoaa tiukan otteen talviseen, jäiseen tienpintaan alla olleilla kitkarenkailla. Toki 455 hevosvoiman moottorilla sai renkaat pyrähtämään tyhjää jopa 60 km/h vauhdissa puhtaalla asfaltilla kaasupolkimen astuessa pohjaan.
Yleisesti ottaen auton pysäköinti todella vahvasti tehostetun ja kevyen ohjauksen ansiosta on helppoa, ja onnistuu hyvin vaatimatta juuri lainkaan voimaa kuljettajalta.
Auton ohjaus jäykistyy nopeuden kasvaessa, ja maantieajossa 80 km/h, ohjaus on varsin jämäkkä. Auto pureutuu hyvin tiehen ja kulkee vakaasti.
Ilmajousitus lisäsi tämän auton pehmeyttä ja auto reagoi tiepinnan epätasaisuuksiin sujuvasti. Ohjaus ja ajotuntuma muistuttaa enemmän ranskaistyyppistä pehmeyttä, kuin saksalaistyylistä jämäkkyyttä.
Eri ajoasetusten vaihtoehdoista huolimatta, auto reagoi polkimen painallukseen pienellä viiveellä, ja äkkinäisempi kuljettaja saattaa tästä vähän herpaantua, mutta kun tehot alkavat jylläämään, auton voiman tuntee kyllä kusikin kaikissa jäsenissä.
Auton ”ryömintä”-ominaisuus estää auton vapaan liukumisen, ja tässä asetuksessa auton valuttaminen, vaikkapa liikennevaloihin vaatii loppuun asti kaasupolkimen painamista. Heti, kun jalka irtoa polkimelta, auto pysähtyy. Tämä vaatii varmasti totuttelua sellaisilta kuskeilta, joilla on ajotapana valuttaa autoa hiljalleen, ennen pysähtymistä, ja jarrupainallusta, vaikkapa liikennevaloihin. Jarrut ovat muuten todella tehokkaat, ja nappaavat varsin rajusti kiinni heti pienelläkin herkällä jarrupolkimen painalluksella.
Tavaratilan suuruudeksi tehdas ilmoittaa 468 litraa, mikä on tämä kokoluokan hybridimaasturille varsin tilava. Tavaratilaan mahtuu lätkävarustekassi tai suuremmatkin ruokaostokset, mutta suuremman urheilijaporukan kuljetukseen, voi useiden lätkävarustekassien sovittaminen jäädä haaveeksi.
Automatisoitua menoa
Matka-ajossa vakionopeussäätimen, kaistavahdin ja törmäysvaroittmen automaattisella täysjarrutusasetuksella, voi kuski tuudittautua lähes täysin automatisoituun matkantekoon.
Kytkin nämä päälle matkalla lähtiessä Helsingissä Turun moottoritielle, ja painoin ensimmäistä kertaa auton polkimia Turussa saavuttaessa kaupunkialueelle ensimmäisiin liikenne valoihin.
Upea ajokokemus ”tulevaisuuden autoilusta”, tämä automatisoitu yhdistelmä tarjoaa vaivattoman ajokokemuksen. Tässä on ainoana vaarana se, kun joutuu kytkemään automatiikan pois, tullessa lopulta liikennevaloihin kaupungissa, ”saattaa unohtaa”, että on aika palata jälleen itse autohallitsijaksi.
Tulilasin pesu toimii tehokkaasti kuraisellakin suolan täyttämällä tiellä, ja pesuneste ohjautuu tuulilasipyyhkijöihin integroiduista aukoista suoraan tuulilasiin säästäen tuulilasipesunesteen hukkaroiskeita, tätä voi pitää oivana toteutuksena ruotsalaisinsinööreiltä.
Konepellin avaus, tavaratilan avaaminen, bensaluukun avaaminen hoituvat kuljettajan vasemmalta puolelta jalkatilasta. Moottoritilassa ei jää liikaa tilaa tee-se-itse-miehelle vaan näin hienoa automatiikkaa täynnä oleva auto on hyvä jättää merkkiliikkeen käsiin suosiolla.
Volvo on tehnyt loistelijaan kokonaisuuden sähköllä ja polttomoottorilla kulkevasta maasturista haastaen varmasti muita saman kokoluokan automerkkejä, ja kannattaa varmasti tämä kokoluokan autoa harkitsevalle käydä itse kokeilemassa.
Koeajo ja teksti: Juha Remes
Korjaus 1.2.2023: Alkuperäisessä jutussa oli maininta, että autossa ei ollut tuulilasinäyttöä (HUD). Sellainen on kyllä autossa, mutta se oli säädetty niin, ettei koeajaja nähnyt sitä. Kommentti tuulilasinäytöstä poistettiin jutusta.
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Ultimate
- Sähkömoottorin teho: 107 kW (145 hv).
- Polttomoottorin teho: 209 (310 hv)
- Moottoreiden maksivääntö: 709 Nm.
- Kiihtyvyys: 4,9 sek. (0-100 km/t) ja huippunopeus 180 km/h
- Valmistajan ilmoittama yhd. kulutus: 1,1 l / 100km (CO2 päästöt 24g).
- Polttoainesäiliö: 71 litraa
- Sähköllä toimintamatka: 68 – 71 km
- Maksimi latausteho (AC): 22 kW.
- Omamassa: 2163 kg.
- Tavaratila: 468 l.
- Vetotapa: Neliveto
- Maavara: 200 mm
- Pituus: 4708 mm, leveys: 2117 mm ja korkeus 1651 mm
- Vetokyky: 750 kg.
- Alkaen hinta: 78 290 euroa
- Koeajoauton hinta: 86 175 euroa
Vuosi 2022: Autotodayn suosituimmat koeajot — kärjessä ranskalainen!
Autotoday testasi: Volvo C40 — erinomainen latauskäyrä yllätti talvikelissä
Autotoday testasi: Volvo V60 T6 TwE — tehoja laskettu, mutta kulkupuoli tallella
Moi,
Pieni tarkennus vetokykyyn: jarruin = 2250 kg ja jarruitta tuo normaali 750 kg.
Ihmettelet ”ryömintä”-ominaisuutta…B-ajohan on hidastusenergian talteenotto, jota on huomattavasti tehostettu edelliseen malliin verrattuna ja nyt auto tosiaan pysähtyy, jos kaasupolkimeen ei kosketa = yhden polkimen ajo.
B -/+ = manuaalivaihto, varsinainen boostaushan löytyy ajotilavalikosta jos kaikki tehot halutaan käyttöön.
Siinä olen samaa mieltä, että aiemman mallin ”rullakiekko” oli helpompi ajotilan valinnassa kuin nykyinen, jonka joutuu nyt kaivamaan esiin keskinäytöstä.
Terveisin
Heikki M.
Hieno auto volvo kyllä on, mutta muutamia juttuja autotoimittajat silti voisivat nostaa esille käytön kannalta. Mekaaniseen nelivetoon verrattuna tehosuhde 145hv perä vs. 310hv keula tuo omat mausteensa ajoon. Ainakin edellisessä mallissa jo 86hv sähkömoottori pelkällä sähköajolla liukkaalla talvikelillä saa perän liirtoon, polttis käynnistyy pienellä viiveellä kun sähköllä ei luistonesto niin hyvä. Liukkaalla ja lumisella tiellä mielellään pitää jatkuvan nelivedon päällä. Kesäkelillä ei näitä juttuja huomaa. Sähköautojen latauksesta pitäisi nostaa esille vahvasti se että vaikka autossa olisi auton sisäinen laturi yli 5kwh, monesti ongelma näissä ollut että on yksivaiheinen, 16a yksivaiheisen pistorasian taakse kun ei saa kuin sen max 3,7kwh lataustehon. 3vaiheisena saa jo 11kwh. Nämä käytännön arjessa huomioitavia asioita – soisi erikseen mainittavan jutuissa.
Autossa ei todellakaan ole käyttiksena Apple CarPlay, joka ei edes ole käyttöjärjestelmä, vaan toiminto hokka voidaan iOS-laitteen näkymä ”heijastaa” auton infotaimentille.
Uusissa Volvoissa käytetään Android Automotive -käyttöjärjestelmää ja toki tuossa on tuki myös Applen CarPlaylle, kuten myös Android Autolle (joka eri asia kuin Android Automotive).
Aiemmin Volvo käytti omaa Sensus-järjestelmää, jonka kehitys on käytännössä lopetettu jo pari vuotta sitten. Toki virhekorjauksia jne. tuohon vielä tulee satunnaisesti.