Pitkän kesätauon jälkeen syyskuun alussa jatkunut Clio Cup Europe -sarja ei tuonut toivottua tulosta Juuso Panttilalle. Sekä Hockenheimin että Red Bull Ringin viikonloput olivat haasteellisia muutamia huippusuorituksia lukuun ottamatta.
Tulokas-kuljettajien podiumille Panttila nousi kuitenkin molempina viikonloppuina ja vauhdillisesti kolkutteli myös jo yleisen luokan kärkisijoja.
Pitkä kesätauko päättyi syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna ajettuun Hockenheimin osakilpailuun. Panttila ei päässyt oikean kilpa-auton rattiin koko tauon aikana, vaan piti ranteet löysänä simulaattorissa.
– Hockenheimin aika-ajoissa emme löytäneet tiimin kanssa vauhtia autoon. Perjantai-iltapäivällä ajettiin aika-ajo sunnuntain kisaa varten. Tämä aika-ajo meni pieleen, sillä heti stintin alussa öljynpaine päätti nousta kattoon ja öljyä pursusi moottorista ulos heti kun pääsin radalle. Sijoitus oli silti 19. Lauantai-aamuna ajettiin lauantain kisalle aika-ajo, tällöin sattui erittäin kova vesikeli. En saanut renkaita toimimaan kuten halusin ja jarrutuspito oli erittäin surkea. Sijoitus 24.
Katso tästä muita juttuja Juuso Panttilasta.
Kilpailulähdöissä Panttila näytti sitä, mitä parhaiten osaa ja mitä tiimikin on tottunut tällä kaudella näkemään, eli ohittelua.
– Kisalähdöt menivät tuttuun tapaan sijoitusta parannellessa. En kuitenkaan ole tyytyväinen Saksan viikonlopun vauhtiin tai suorittamiseen. Lauantaina nousin sijalta 24, sijalle 16.
– Sunnuntain kisaan lähdin sijalta 19, vauhti oli parempaa kuin lauantaina ja halusin parantaa sijoitusta liian innokkaasti. Kilpailun loppu meni kovassa taistelussa kilpakumppanin kanssa ja maalissa sijoitus 14.
Red Bull Ring uusi tuttavuus
Clio Cup Europe -sarja jatkui heti seuraavana viikonloppuna Itävallan Red Bull Ringillä. Kyseessä oli Panttilan ensimmäinen kerta paikan päällä.
Itävallan nopeasti vaihtuva keli tarjosi paljon haasteita niin tiimeille kuin kuljettajillekin ja harjoitukset ja ensimmäinen aika-ajokin meni kuivuvalla radalla.
– Aika-ajo lauantaina meni huonosti, sillä taas hankalan kelin takia piti arpoa, millä renkailla ajaa. Päädyimme slikseihin, jotka olivat oikea valinta lopussa. Parhaalla kierroksella toinen kilpailija päätti kääntää auton ajolinjan eteen ja pilata oman parhaan kierrokseni. Aika olisi ollut kymmenen sakissa, mutta lopputulos olikin 27. Sunnuntain aika-ajo oli kokonaan slikseillä, päätin tällä kertaa edellisten epäonnistumisien takia ajaa yksin kokonaan aika-ajon, toki miinuksena ilman imuapua. Sijoitukseen olin tyytyväinen, 12/40.
Itse kilpailulähdöt menivät Panttilalta kaksijakoisesti. Molempina päivinä kisavauhti oli erittäin hyvää ja sunnuntaina kauden paras tulos oli jo puoliksi plakkarissa, mutta se vedettiin näpeistä tylyllä tavalla.
– Lauantain kisa sujui hyvin vaikka starttasin ruudusta 27. Vauhti oli erittäin hyvää ja ohitin vähintään yhden auton per kierros, ollen maalissa 13:s. Sunnuntain kisa taas oli vastaavasti painajainen. Starttasin ruudusta 12 ja muutaman kierroksen jälkeen olin ajanut erittäin varmasti ja viisaasti ja saanut muutaman ohituksenkin. Olin kilpailun puolenvälin jälkeen jo kuudentena, vauhti oli erittäin loistavaa ja vuoden paras tulos oli siis tulossa. Hetken päästä kuitenkin kanssakilpailija päätti tulla alamäkeen menevän suoran jälkeen täysillä ilman jarruja autoni takakulmaan. Siitä tietenkin ajauduin ulos soralle ja auto erittäin lommoisena pääsin jatkamaan. Maalissa sijoitus oli 20.
Kausi jatkuu kolmen ja puolen viikon kuluttua Italian Monzassa. Tulokas-kuljettajien podiumille lähes jokaisena kilpailuviikonloppuna noussut Panttila jahtaa nyt tosissaan kärkisijoja myös koko sarjan listalla. Kun kaikki osuu kohdalleen, on podium mahdollinen myös yleisessä luokassa.