Yllättävä tulos autojen luotettavuustutkimuksessa — häntäpäässä Audi, Fiat ja BMW!

Tutkimuslaitos J.D. Power on toukokuussa julkaissut Britanniassa tehdyn luotettavuustutkimuksen.

Eilen Ilta-Sanomat julkaisi tulokset.

Tutkimus on samantapainen kuin viime viikolla julkaisemamme Yhdysvaltojen J.D. Power IQS -laatututkimus.

Tutkimuksessa selvitetään autojen omistajilta, kuinka paljon ongelmia on ollut uuden auton kanssa viimeisten 12 kuukauden aikana.

Kyselyyn vastasi 11 530 uuden auton omistajaa. Auton on rekisteröity marraskuun 2015 ja tammikuun 2018 välisenä aikana.

Kysely tehtiin marraskuun 2018 ja tammikuun 2019 välisenä aikana.

Selvityksessä käydään läpi 177 ongelmaa kahdeksassa eri kategoriassa.

Kategoriat ovat

  • auton ulkopuoli
  • ajaminen
  • ominaisuudet/kytkimet/näytöt
  • audio/kommunikaatio/viihde/navigointi
  • istuimet
  • lämmitys, tuuletus ja ilmastointi
  • sisätilat
  • moottori ja vaihteisto

Merkittävää on, että suuri osa ongelmista tulee esimerkiksi navigoinnista. Koska premium-merkeillä usein on navigointi vakiona, tulee premium-merkeille myös helpommin enemmän ongelmia.

Lisäksi sähköautoissa ja hybridiautoissa on enemmän ongelmia kuin polttomoottoriautoissa. Tämä korostuu etenkin auton audio/kommunikaatio/viihde/navigointi-järjestelmissä sekä istuimissa ja moottoreissa.

Tulos yllättää

Tämän selvityksen lopputulos yllättää kaikilta osiltaan. Kärjessä on Peugeot ja hännänhuippuna BMW.

Peugeotissa on vain 77 ongelmaa sadassa autossa ja BMW:ssä peräti 181 ongelma.

Toisella sijalla olevalla Škodalla lukema on 88 ja kolmannella sijalla olevalla Hyundailla 90.

Häntäpäässä toiseksi viimeisenä on Fiat lukemalla 173 ongelmaa per sata autoa.

Kolmanneksi viimeinen on Audi (167).

Parhaimmat mallit

Selvityksessä on julkaistu myös parhaimmat mallit eri luokissa.

City car
1. VW Up
2. Hyundai i10
3. Peugeot 108

Compact car
1. Škoda Octavia
2. Seat Leon
3. Ford Focus

Compact SUV
1. VW Tiguan
2. Peugeot 3008
3. Honda CR-V

Large and Luxury car
1. Mercedes-Benz E-sarja

Midsize Car
1. Opel Insignia
2. Mercedes-Benz C-sarja
3. VW Passat

MPV
1. Ford C-Max/Grand C-Max
2. Opel Zafira
3. Citroën C4 Picasso / Grand C4 Picasso

Small Car
1. Peugeot 208
2. Hyundai i20
3. Ford Fiesta

Small SUV
1. Opel Mokka/Mokka X
2. Peugeot 2008
3. Nissan Juke

Katso tästä lisää tietoa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN PÄIVITTÄINEN  UUTISKIRJE //

 

4 KOMMENTIT

  1. Ei yllättävää. Kun haetaan vikoja vain ajan perusteella, olisi odotettavissa että eniten vikoja löytyy autoista joilla ajetaan eniten ja vähiten vikoja autoissa joilla ajetaan vähiten.

    Väitän, että esim. MB, Audi ja BMW keräävät enemmän kilometrejä kuin Fiat, Peugeot tai Suzuki.

    • Selityksiä, selityksiä! 😀

      BMW:t eivät nykyään näytä tekevän muuta kuin syttyvät palamaan kesken ajon..

  2. Lisäksi määrän sijasta vian laatuun ja vakavuuteen ei ole tässä otettu kantaa. PSA-konsernilla on surullisen kuuluisa Puretech-moottorien ongelma, yksi sellainen kun osuu kohdalle niin ei paljon naurata.

  3. BMW näyttää hyvältä ja laadukkaalta, mutta totuus paljastuu omistaessa. Bemuissa käytetään paljon halpaa muovia joka ajan myötä haurastuu ja lohkeilee. Baijerin vaunulla on ihan kivaa ajella ja kulku on reipasta, mutta tekniikkaongelmat konepuolella ja vaihteistossa katkaisevat matkan turhan usein. Varasosat ja korjauskustannukset ovat pilvissä, tai itseasiassa niiden yläpuolella.
    Hintaansa nähden Bemari on laadullisesti varsin kyseenalainen ostos. Fiksut ihmiset jotka pitävät Bemarin ajettavuudesta ja varustelusta, liisaavat, mutteivat todellakaan osta omaksi.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän