Ylipitkillä rekoilla ja uusiutuvalla dieselillä aikaansaadaan merkittäviä päästövähennyksiä

Vaasan on ottanut leipomoiden välisessä liikenteessä käyttöön kaksi uutta 32-metrin pituista HCT-rekkaa (High Capacity Transportation).

Loppuvuodesta 2019 käyttöön otetut kaksi uutta, pitkää HCT-rekkaa ja niiden polttoaine Neste MY uusiutuva diesel keventävät kuljetusten ympäristökuormaa.

Uudet HCT-rekat korvaavat jopa neljä tavallista rekkaa ja säästävät vuodessa yhteensä 200 000 ajettua kilometriä. Vaasanilla oli jo entuudestaan liikenteessä kaksi HCT-rekkaa, jotka otettiin käyttöön vuosi sitten.

– Tuore leipä ei paljon paina, joten rekoissa tärkeintä ei ole mahdollisimman raskaan kuorman mahdollisuus, vaan riittävä kuljetustilavuus. Yhteen HCT-rekkaan mahtuu lähes 42 000 pussia Vaasan Ruispaloja – lähes kolmannes enemmän kuin tavalliseen rekkaa, kertoo Vaasan Oy:n logistiikka- ja toimitusvarmuusjohtaja Hannu Nylander.

Kalusto- ja polttoainepäivitysten lisäksi Vaasan vähentää kuljetustensa päästöjä myös yhteiskuljetuksilla muiden leipomoalan toimijoiden kanssa. Vaasanin tuotteet kulkevat eri puolilla Suomea samalla kyydillä muiden isojen ja pienten leipomoiden tuotteiden kanssa.

Vaasan halusi tehostaa uusien HCT-rekkojen hyötyjä entisestään ja valitsi niiden polttoaineeksi Neste MY uusiutuvan dieselin. Tällä hetkellä uusiutuvaa dieseliä käytetään lisäksi yhdessä tavallisessa yhdistelmärekassa, ja sen osuutta kuljetuksissa on tarkoitus kasvattaa tulevaisuudessa.

Vaasanin Neste MY uusiutuvaa dieseliä käyttävillä ajoneuvoilla ajetaan yhteensä 500 000 kilometriä vuodessa, mikä tarkoittaa noin 200 000 diesellitran kulutusta.

Uusiutuvan dieselin käyttöönoton myötä Vaasanin kuljetusten vuosittaiset kasvihuonekaasupäästöt vähenevät jopa 513 000 kg.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän