Yli puolet autoilijoista luistaa tästä hommasta!

Talvi on ollut tähän mennessä Suomessa leuto, mutta auton putsaaminen lumesta on silti tullut autoilijoille tutuksi. Kuitenkin vain 48 prosenttia autoilijoista malttaa puhdistaa lumen täysin oppikirjan mukaan myös auton katolta, kertoo Carglassin teettämä suomalaisten autoilijoiden liikenneturvallisuutta mittaava kyselytutkimus.

Carglassin kaupallinen johtaja Jussi Kovasiipi muistuttaa autoilijoita puutteellisen putsaamisen aiheuttamasta vaarasta liikenteessä sekä kehottaa tarkistamaan tuulilasin kunnon ennen kovien pakkasten alkamista.

Mediassa on jo tänäkin talvena nähty kuvia ”iglu-autoista”, joista hädin tuskin näkee ulos. Carglassin kyselytutkimus osoittaa, että vaikka suomalaiset sinänsä ovat melko tunnollisia auton putsaajia, vain alle puolet (48 %) kuitenkin putsaa myös auton katon lumesta ennen lähtöä.

Noin kolmasosa (34 %) vastaajista kertoo putsaavansa  ainoastaan kaikki auton lasit. Ja löytyypä tutkimuksesta vastuuton kuusi prosenttia, joka ei putsaa autoaan mitenkään ennen liikkeelle lähtöä.

Etenkin nuorilla kuskeilla oikominen putsauksessa on yleisempää, sillä 18-24 -vuotiaiden vastaajaryhmässä vain 39 prosenttia putsaa lasien lisäksi myös katon.

”Aamulla väsyneenä töihin tai lapsia kuskaamaan lähtiessä voi olla houkutteleva ajatus selvitä mahdollisimman vähällä ja jättää se katto puhdistamatta. Tässä kuitenkin voi tulla ikävä yllätys liikenteessä, kun katolla olevat lumimassat lähtevät liikkeelle ja valahtavat omaan tuulilasiin tai pöllyävät liian pientä turvaväliä pitävän kanssakuljettajan lasiin. Kyseessä on turha onnettomuusriski, jonka voisi välttää muutaman minuutin harjauksella”, Kovasiipi muistuttaa.

Tarkista tuulilasi ennen kovia pakkasia

Suomessa talvi on ollut toistaiseksi leuto ja Kovasiipi kannustaa käyttämään tätä hyväksi, sillä oma tuulilasi olisi hyvä tarkistaa ennen kovien pakkasten alkua.

”Klassinen esimerkki on kylmänä pakkasaamuna laittaa puhallin täysillä päälle jäätyneeseen lasiin, jossa on jo särö. Siinä on silloin iso riski saada aikaan halkeama. Eli suosittelen vahvasti viimeistään ennen pakkasten kiristymistä tarkastamaan, että lasissa ei ole kiveniskemiä”, Kovasiipi toteaa.

Tuulilasia lämmittäessä on Kovasiiven mukaan tärkeä edetä varovasti. Moderneissa autoissa olevia lämmitettäviä tuulilaseja hän pitää oikein toimivina, sillä ne lämmittävät tuulilasia tasaisesti. Sen sijaan hän varoittaa kiireessäkään oikomasta sulattamisen suhteen.

”Tulee mieleen lisäksi tapauksia, joissa autoilija on sulattanut jäätynyttä tuulilasia hiustenkuivaajalla tai jopa heittänyt kuumaa vettä jäätyneen tuulilasin päälle päästäkseen nopeammin liikkeelle. Tällaisissa tee-se-itse -menetelmissä se lämpötilaero ja sen äkillinen vaihtelu on niin kova, että tuloksena on hyvin usein juuri se edellä mainittu lasin halkeaminen.”

Vakuutus ei korvaa väärän välineen tuhoja

Kovasiipi on vahvasti sitä mieltä, että paras keino tuulilasin saamiseksi täysin jäävapaaksi on ihan perinteinen harjan ja skraban yhdistelmä. Mitä tahansa ei kuitenkaan kannata käyttää skrabana.

”Skraban pitää olla valmistettu nimenomaan siihen tarkoitukseen. Joskus kuulee, että lasia on hinkattu jopa paistinlastalla ja siinä on riskinä lasin naarmuuntuminen. Jos skrabana käyttää mitä tahansa terävää, metallista tai muuten vaan täysin väärää välinettä, se voi naarmuttaa lasin jo yhdestä kerrasta. On tärkeä myös muistaa, että vakuutus ei kata lasia, jonka on itse omalla toiminnallaan pilannut. Eli tässä suhteessa suosittelen vahvasti muutaman euron investoimista ja oikean skraban hankkimista. Tuulilasin uusiminen voi kuitenkin olla jopa useiden tuhansien eurojen arvoinen harjoitus.”

Carglassin kyselytutkimuksen toteutti tutkimusyhtiö Bilendi ja siihen vastasi tuhat 18-65 -vuotiasta auton omistavaa suomalaista ympäri Suomea.

Katso tästä muita juttuja Carglassista.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän