Vuoden 2016 alussa Kehä I:llä käyttöön otetun automaattisen liikennevalvonnan myötä ajoneuvojen keskinopeus on alentunut ja suurten ylinopeuksien osuus liikennevirrassa on pienentynyt huomattavasti. Tämä selviää poliisin Liikenneturvallisuuskeskuksen tekemästä selvityksestä.
Kehä I:llä liikkuu enimmillään yli 100 000 autoa päivittäin. Joka toinen päivä sattuu jonkinlainen onnettomuus.
Liikenneonnettomuuksien määrä Kehä I:llä on laskenut merkittävästi. Vuonna 2018 sattui vajaa kolmannes (29 %) vähemmän onnettomuuksia vuosien 2012–2014 keskimääräiseen tasoon verrattuna.
Loukkaantumiseen johtaneita onnettomuuksia tapahtuu kuitenkin lähes yhtä paljon kuin ennen automaattisen liikennevalvonnan käyttöönottoa. Viimeisin kuolonkolari Kehä I:llä on sattunut 2012.
Kameravalvonta Kehä I:llä otettiin käyttöön vuonna 2016. Silloin peltipoliisit valvoivat 10 600 tuntia ja viime vuonna tuntimäärä oli jo 40 300 tuntia.
Vuonna 2016 0,75 prosenttia Kehä I:n liikenteestä sai kamerat reagoimaan. Viime vuonna prosenttimäärä oli pudonnut 0,31 prosenttiin. Viime vuonna peräti 72 prosenttia autoilijoista ajoi nopeusrajoitusten mukaan.
Etenkin suuret ylinopeudet (yli 10 km/h) ovat vähentyneet merkittävästi, todetaan raportissa.
Yleisin onnettomuus Kehä I:llä on peränajo. Noin 40 prosenttia Kehä I:n onnettomuuksista on peräänajoja ja noin 30 prosenttia ohitustilanteessa sattuvia onnettomuuksissa.
– Vertailuteillä henkilövahinko-onnettomuuksien osuus on kasvanut, ja siihen nähden positiivista on se, että Kehä I:llä näin ei ole tapahtunut, toteaa tietoanalyytikko Mika Sutela Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksesta.
Nyt toteutetussa, Trafin vuoden 2017 tutkimukselle jatkoselvityksenä toimivassa analyysissä tarkasteltiin poliisin automaattisen liikennevalvonnan yhteyttä paitsi ajonopeuteen eri ajankohtina, myös Kehä I:llä sattuneisiin liikenneonnettomuuksiin.
Selvitys on luonteeltaan tilastollinen. Tiedot perustuvat Väyläviraston LAM-tietoihin ja onnettomuustietoihin sekä poliisin automaattisen liikennevalvonnan tilastotietoihin.
Sutelan mukaan selvityksen mukaan neljä pääasiaa korostuu.
- Liikennevirta tasaantunut ja suuret ylinopeudet vähentyneet
- Henkilövahinkojen määrä ei ole vähentynyt
- Peräänajot ovat suurin ongelma
- Liikenneturvallisuus pysynyt samalla tasolla kuin 2016
Yllättyikö joku?