Sami Pajarin ja Enni Mälkösen toinen kilpailu Toyotan Rally1-kalustolla tuotti Chilen MM-rallista kuudennen sijan. Olosuhteet vaihtuivat kilpailun aikana melko radikaalisti auringonpaisteesta sakeaan sumuun sekä sateeseen. Tavoite ehjänä maaliin ajamisesta toteutui ja kokemusta erityisen vaativista ajo-olosuhteista kertyi rutkasti.
Perjantai käynnistyi aurinkoisena ja päivän erikoiskokeet olivat viime vuodelta tuttuja. Pajari – Mälkönen kaksikko suoriutui riskittömästi perjantaista ja sijoitus avauspäivän jälkeen oli komeasti neljäs. Eroa kärkipaikkaa pitäneeseen tiimikaveriin Elfyn Evansiin oli vain 12,2 sekuntia.
Lauantain erikoiskokeet olivat keskinopeudeltaan huomattavasti hitaampia kuin perjantain erikoiskokeet. Hitaampaan tiestöön totuttelun lisäksi samalla tuli pitää huolta renkaiden kunnosta. Päivän kolmella ensimmäisellä erikoiskokeella eroa alkoikin kertymään kokeneempiin Rally1-kuljettajiin nähden.
Kun samoja erikoiskokeita iltapäivällä lähdettiin uudestaan ajamaan tuli ajo jo selkeästi aamupäivää vauhdikkaammin ja kuljettaja tunsi juonen jo hieman löytyneen hitaammalle tiestöllekin.
Tässä kohtaa kilpailijat saivatkin yllätysmomenttia matkaan, kun päivän toiseksi viimeisellä erikoiskokeella oli sakeaa sumua, joka todella laittoi kuljettajat kovaan paikkaan.
Pajarin autokunnassa riskien ottamiseen ei ollut tarvetta, joten sumussa otettiin varman päälle.
Seuraavalle erikoiskokeelle saatiin sumun lisukkeeksi vielä vesisade, joten jälleen uusi haaste oli odottamassa lauantain päätteeksi.
Viimeiselle erikoiskokeelle löytyi sen verran luottoa omaan tekemiseen, että kamppailu kuudennesta sijasta Luxemburgin Gregoire Munsteria vastaan kääntyi suomalaisen eduksi. Lauantain tuloksien mukaan jaetaan ehdollisia pisteitä, jotka saa pistetaulukkoonsa vain jos sunnuntaina ajaa maaliin.
Sunnuntain kaksi kahdesti ajettavaa erikoiskoetta olivat lauantain tapaan rannikkovuoriston alueella, samalla seudulla kuin lauantain sumuiset erikoiskokeet. Tarkalleen ottaen toista erikoiskoetta ajettiin osittain jo edellispäivän sumussakin. Kilpailun päätöspäivän sää oli aamusta suorastaan märkä ja avauspätkällä oli kunnollisia vesilätäköitäkin paikka paikoin tarjolla eikä sumukaan ollut hälvennyt. Riskien ottamiselle ei nytkään nähty tarvetta.
Seuraavallakin erikoiskokeella olosuhde pysyi edelleen sumuisena.
Kun sunnuntain avauspätkälle lähdettiin toistamiseen, oli sumu jo aavistuksen hälvennyt. Osittain onnestakin oli kuitenkin kiinni, miten tuulen vaikutus sumupilveen sattui kenelläkin osumaan.
Ennen kilpailun päättävää Power Stagea Esapekka Lapin keskeytyksen myötä Pajarin autokunnassa noustiin myös sunnuntain päiväkohtaisille pisteille. Viimeisellä erikoiskokeella sumu oli ilmasta jo hälvennyt huomattavasti, eikä tien pinta enää ollut märkä.
Pajarin ja Mälkösen rallikausi jatkuu Keski-Euroopan MM-rallissa lokakuun puolivälissä Rally1-kalustolla. Sen jälkeen kalenterissa on enää MM-rallikauden päätöskilpailu Japanissa marraskuun loppupuolella, ja siellä panoksena on WRC2-luokan mestaruus. Oliver Solbergin jäätyä Chilessä neljänneksi ja Yohan Rosselin otettua voiton, varmistui se, että mestarin nimi ratkeaa lopullisesti vasta Japanissa.
Rally Chile
1. Kalle Rovanperä FIN 2.58.59,8 Toyota
2. Elfyn Evans GBR +23,4 Toyota
3. Ott Tänak EST +43,9 Hyundai
4. Thierry Neuville BE +1.01,1 Hyundai
5. Adrien Fourmaux FRA +2.02,7 Ford
6. Sami Pajari & Enni Mälkönen FIN +2.39,7 Toyota
Epävirallinen pistetilanne – WRC2-luokka
1. Oliver Solberg SWE 123
2. Yohan Rossel FRA 111
3. Sami Pajari FIN 108
Katso muita juttuja Sami Pajarista.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //