Volvon lataushybrideihin lisää toimintamatkaa

Volvo Cars esittelee uuden Long Range -lataushybridivoimansiirron 90- ja 60-sarjan malleihin. Se pidentää Volvon tiedotteen mukaan merkittävästi toimintamatkaa pelkällä sähköllä ajettaessa, vähentää CO2-päästöjä sekä parantaa suorituskykyä ja ajettavuutta.

Volvon uusi parannettu hybridivoimansiirto nostaa toimintamatkan sähköllä ajettaessa jopa 90 kilometriin yhdellä latauksella.

Premium-auton omistaja ajaa keskimäärin alle 50 kilometriä päivässä**, joten useimmat Volvo -kuljettajat, joilla on kotilatauslaitteisto, voivat ajaa Volvon uudella lataushybridillä päivittäiset matkat pelkällä sähkövoimalla.

Uutta ovat uusi pitkän toimintamatkan akku, jonka kolmas kennokerros nostaa nimellisenergian 11,6 kWh:sta 18,8 kWh:iin.

Tehokkaampi sähkömoottori takana kehittää 145 hevosvoimaa tehoa. Lisäsähkövoima kasvattaa kokonaistehoksi 350 hevosvoimaa Long Range T6 AWD -malleissa ja 455 hevosvoimaa Long Range High Performance T8 AWD -malleissa, jotka ovat Volvon kaikkien aikojen tehokkaimpia autoja.

Uuden voimansiirron lisäksi tietyissä malleissa on yhden polkimen ajojärjestelmä.

Suurempi akkukapasiteetti tarkoittaa, että yhä useammat asiakkaat voivat ajaa pääosin pelkällä sähkövoimalla. Volvo arvioi, että uudella voimansiirrolla on potentiaalia vähentää CO2-päästöjä jopa 50 prosentilla WLTP-ajosyklissä.

Enemmän tehoa

Uusi sähkömoottori välittää takapyörille 65 prosenttia enemmän tehoa, mikä parantaa suorituskykyä ja ajettavuutta kaikissa tilanteissa. Yhdessä tehokkaamman akun kanssa sähkömoottori mahdollistaa paremmat neliveto-ominiaisuudet, jotka ovat erityisen hyödyllisiä hitaissa nopeuksissa, hinattaessa tai ajettaessa liukkailla teillä, joilla tarvitaan lisäpitoa ja -vakautta.

Uusiin ominaisuuksiin lukeutuu myös yhden polkimen järjestelmä, joka tuottaa erityisen sulavan ajokokemuksen. Toiminto on jo käytössä Volvon täyssähkömalleissa, ja se antaa kuljettajalle mahdollisuuden hallita sekä kiihdyttämistä että hidastamista pelkällä kaasupolkimella. Ominaisuus otetaan käyttöön aluksi Volvo XC60-, S90- ja V90 Long Range -lataushybrideissä.

Kasvaneesta akkukapasiteetista on hyöytyä myös kylminä talvipäivinä sekä helteillä. Vaikka auto ei olisi latauksessa, kuljettajat voivat lämmittää tai viilentää matkustamon etäältä Volvo Cars -sovelluksella ja silti säilyttää runsaan sähköisen toimintamatkan.

Uusi voimansiirto esitellään kaikissa skaalautuvalle SPA-alustalle perustuvissa Volvo Recharge -lataushybridimalleissa, joita ovat Volvo S60, V60, XC60, S90, V90 ja XC90.

Voimansiirtoparannusten ohella myös turboahdettua T8-bensiinimoottoria on uudistettu, ja se tarjoaa parempaa taloudellisuutta ja suorituskykyä.

Tämä tarkoittaa enemmän moottoritehoa matalalla käyntinopeudella ja liikkeelle lähdettäessä ja samalla hienostunutta sähköistettyä ajamista pienemmillä CO2-päästöillä.

**Perustuu konsultointiyritys Sigman tutkimukseen. Sigman tutkimus sisältää tilastotietoja keskimääräisistä päivittäisistä ajomatkoista Kiinassa, Yhdysvalloissa, Ranskassa, Saksassa, Italiassa, Espanjassa ja Iso-Britanniassa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!