Volvon kuorma-autojen vikoja havaitaan aikaisemmin etäpalvelun avulla

Kuva: Volvo.

Volvo Trucks ja SAS kehittävät Volvon rekkojen käytettävyysaikaa parantavaa analytiikkaratkaisua.

Kaikkiin Volvon moottoreilla varustettuihin rekkoihin on asennettu jo vuodesta 2013 vakiona auton toiminnasta tietoa keräävä laitteisto.

Se tarjoaa myös etäyhteyden vikakoodien ja diagnoosien välittämiseen huoltokumppaneille ja rekan omistajille.

Ohjelmiston havaitessa vikakoodin, rekkaan asennetut sensorit välittävät reaaliaikaisesti dataa Volvon asiantuntijoille.

Käytössä oleva data yhdistettynä tietoon rekan ympärillä vallitsevista olosuhteista, kuten sijainnista ja lastausasteesta, auttavat Volvon asiantuntijoita tekemään tarkkoja diagnooseja.

Volvo Trucksin asiantuntija voi datan avulla ratkaista, voiko rekalla jatkaa ajoa huoletta vai ohjataanko se lähimmälle korjaamolle täsmälliseen huoltoon. Näin vikatilanteita voidaan ennakoida, jo ennen kuin kuljettaja on niitä edes havainnut ajossa.

– SASin tarjoama alusta mahdollistaa miljoonien tietueiden reaaliaikaisen käsittelyn. Sen ansiosta olemme onnistuneet alentamaan keskimäärin vian havainnointiin kuluvaa aikaa 70 prosentilla ja korjausaikaa 25 prosentilla, Volvo Trucksin Pohjois-Amerikan kytkettyjen ajoneuvojen palvelujohtaja Conal Deedy sanoo.

Etädiagnostiikkaohjelman lisäksi Volvo Trucksin rekoissa on käytössä etäohjelmointi. Se mahdollistaa muun muassa tiettyjen korjaavien toimenpiteiden tekemisen ilman, että ajoneuvoa tarvitsee ottaa pois liikenteestä.

Etäpäivitysmahdollisuus tuottaa käyttäjälle merkittäviä aikasäästöjä verrattuna tavanomaiseen 2,3 päivän huoltoseisonta-aikaan, joka vaaditaan manuaalisesti tehtävien päivitysten tekoon.

– Rikastamalla jatkuvasti kerättävää dataa olemme onnistuneet luomaan analytiikkamalleja, joilla voidaan ennakoida huoltotarvetta. Käytännössä jo matkan varrelta voidaan ilmoittaa lähiseuduilla sijaitseville korjaamolle, että 100 kilometrin päässä on rekka tulossa, ja siihen tarvitaan tietty varaosa. Tämän ansiosta voidaan merkittävästi parantaa rekan käytettävyysaikaa, SASin neuvontapalvelujen johtaja Henrikki Hervonen toteaa.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here