Volkswagenin ID-sähköautoihin tarjolla lisätyn todellisuuden tuulilasinäyttö

Volkswagen yhdistää virtuaalista maailmaa todelliseen maailmaan lisätyn todellisuuden tuulilasinäytöllä. Järjestelmä heijastaa valitut symbolit dynaamisesti auton ympäristössä oikeassa kohdassa.

Volkswagen otti ensimmäisenä autonvalmistajana tämän teknologian käyttöön kompaktissa kokoluokassa tehden siitä edullisemman monille asiakkaille. Uudet toiminnot otettiin ensimmäisenä käyttöön täyssähköisissä ID.3- ja ID.4-malleissa.

Lisätyn todellisuuden tuulilasinäytön avulla Volkswagen avaa kuljettajan näytölle aivan uusia näkymiä. Uusi teknologia on maailmanlaajuisesti aito innovaatio, ja Volkswagen päätti lanseerata sen volyymimalleissa. Brändi jatkaa siis valitsemallaan linjalla tarjota huipputeknologisia ominaisuuksia kohtuulliseen hintaan.

Kaksi näyttöaluetta, kaksi tasoa

Lisätyn todellisuuden tuulilasinäyttö heijastaa kuljettajalle tärkeitä tietoja tuulilasin kahteen näyttöalueeseen kahdessa tasossa.

Ohjemerkit näytetään automaattisesti noin 1,8 metrin leveydellä ja noin kymmenen metrin päässä kuljettajan näkökentässä.

Kuljettajaa avustavien järjestelmien tiedot, kääntymiseen kehottavat nuolet sekä navigoitavan reitin lähtö- ja päätöspisteet näytetään virtuaalisesti tällä näyttöalueella.

Toisen näytön alapuolelle sijoitetussa matalassa nauhassa on lähempänä sijaitseva virtuaalinen näyttö, jossa näkyvät staattisesti ajonopeus, liikennemerkkitiedot sekä kuljettajaa avustavien järjestelmien ja navigointijärjestelmän tiedot. Ne näyttävät kelluvan kuljettajan edessä noin kolmen metrin päässä.

Näyttöalueet on sijoitettu johdonmukaisesti oikeille paikoille ajoneuvon ulkopuoliseen todelliseen ympäristöön ja toiminnot näytetään dynaamisesti.

Kun ajoneuvo lähestyy risteystä, josta sen pitäisi navigointitietojen mukaan kääntyä, kuljettaja näkee kaksi merkintää: ensin hän saa ennakoivan ilmoituksen kääntymisestä tien pinnassa ja risteyksessä hänelle näytetään kolmea nuolta.

Mitä lähemmäksi risteystä kuljettaja ajaa, sitä suurempana nuolet näytetään. Samalla ne himmenevät, jotta näkymä tiehen säilyy selkeänä. Näyttöjä kehittäessään Volkswagenin periaatteena oli ”vähemmän on enemmän”, minkä ansiosta kuljettajaa ei missään tilanteessa häiritä liiallisella tietomäärällä.

Viestit ja varoitukset

Kaistanpitoavustin näkyy kauemmaksi sijoitetussa näytössä: jos ajoneuvo liikkuu lähelle kaistaviivaa ilman, että suuntavilkku on kytkettynä, oman kaistan reunaa korostetaan oranssilla värillä. Kun auton keskellä kaistaa pitävä kaistavahti on käytössä, näyttöön ilmestyy kaksi vihreää viivaa.

Toisen ajoneuvon perässä ajettaessa näyttö merkitsee edellä ajavan ajoneuvon värillisellä raidalla heti, kun mukautuva vakionopeudensäädin tai kaistavahti aktivoidaan. Jos kuljettajaa avustavat järjestelmät on kytketty pois päältä, kuljettajalle näytetään punainen varoitussignaali, jos hän ajaa vaarallisen lähelle edessä ajavaa autoa.

Syvällä kojelaudan sisällä

Lisätyn todellisuuden tuulilasinäytön tekninen sydän on kojelaudan alle sijoitettu kuvanmuodostusyksikkö (PGU, picture generation unit).

Erittäin kirkkaan nestekidenäytön kuva heijastuu kahden peilin kautta ja järjestelmän optiikka jakaa sen lähikenttä- ja kaukoalueisiin. Tasopeilit välittävät kuvan edelleen suureen, koveraan peiliin ja tuulilasiin, josta se näkyy vain kuljettajan näkökentän alueella. Symbolit näyttävät kelluvan noin kymmenen metrin päässä, yhtä selkeänä kuin todellinen ympäristö.

Kuvat tuottaa AR Creator -nimellä tunnettu ohjelmisto, joka sijaitsee toisessa ID.:n kahdesta keskustietokoneesta. AR Creator määrittelee symbolien oikean sijainnin suhteessa ympäristöön.

Näitä laskelmia varten se saa raakadataa etukamerasta, tutka-anturista sekä navigoinnin karttatiedoista. Kaukoalueella näkyvät tiedot vakautetaan ajoneuvon liikkeitä noudattaen ja mukautetaan tuulilasinäytön optiikalle sopiviksi.

Lisätyn todellisuuden tuulilasinäyttö sisältyy mm. Volkswagen ID.4:n Infotainment Plus -pakettiin, joka sisältää myös kosketusnäytöllä varustetun Discover Pro -navigointijärjestelmän isommalla 12 tuuman näytöllä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!