Chicago Drift saa jälleen liikkeelle suosikkilaji driftingin kovatasoiset kuljettajat, sekä fanit Lahden Urheilu- ja Messukeskuksen alueelle 9.-10. toukokuuta. Viime vuonna ensi kertaa Lahdessa toteutettu tapahtuma ajettiin SM-arvoisena, tänä vuonna kilpailu toteutetaan kutsukilpailuna.
Mukaan onkin suomalaisten kärkinimien haastajiksi ilmoittautunut vankka joukko ulkomaalaisia kilvoittelemaan tiettävästi Euroopan suurimmasta rahapotista lajin parissa, kun voittaja kuittaa peräti 10 000 euroa.
Kotimainen Drifting-kalenteri on kesän osalta hyvin täynnä, tyhjiä viikonloppuja ei juurikaan ole, Chicago Driftin ajankohdaksi valikoitui lopulta rohkeasti Äitienpäiväviikonloppu. Ajankohta on suomalaisittain aikainen, mutta sopii sarjoja kiertävien kuljettajienkin ohjelmaan, kun sarjat ovat vasta aluillaan.
Lahdessa ajettava kilpailu ei kuulu tänä vuonna mihinkään sarjaan, se avasi järjestelyvastuussa oleville Finn-drift Oy:lle, sekä Lahden Urheiluautoilijat ry:lle mahdollisuuden visioida kilpailua hieman isommin ja vapaammin. Sen myötä virisi ajatus houkutella isojakin nimiä mukaan kunnollisilla rahapalkinnoilla.
Melkein 50 kilpailija
Kilpailun kirkkaimpana tähtenä kimmeltää viime kaudella Euroopan arvostetuimman sarjan, eli Drift Mastersin mestaruuden voittanut Lauri Heinonen. Viime vuonna Heinonen kärsi teknisistä ongelmista Lahdessa, eikä sen myötä ollut aivan kärkisijoilla. Voiton nappasi silloin Jarkko Jylhä ennen Mika Keski-Korpea, jotka myöskin ovat nykyisin Drift Mastersissa ajavia kuljettajia ja jälleen mukana Lahdessa.
Kaikkiaan Lahdessa on kuljettajia mukana hieman alle 50, joista noin 15 omaa kokemusta Drift Mastersistakin. Kuljettajakattauksessa eri kansallisuuksia on 7, kaukaisin heistä on El Salvadorin Nasser Alharbali.
Mielenkiintoisia nimiä tulee lähempääkin, esimerkiksi rallin moninkertainen suomenmestari Teemu Asunmaa on mukana, nuorempaa kaartia edustavat tulevaisuudenlupaukset Latvian Mārtiņš Immermanis, sekä Norjan Kasper Eidsmo-Sand, jotka eivät ole vielä edes täysi-ikäisiä.
Mielenkiintoinen tausta on myös 27-vuotiaalla Joona Warosella, joka on aiemmin niittänyt mainetta simulaattorikisoissa. Kauden drifting-avauksessa Hyvinkäällä otteet olivat aitoon ajokokemukseen nähden varsin lupaavat.
Isoja nimiä kilpailuorganisaatiossakin
Kansainvälisyys ei rajoitu tapahtumassa pelkästään kuljettajiin, Ruotsin drifting-piireissä Lahden tapahtuma on herättänyt paljon kiinnostusta. Ruotsista onkin tulossa autotapahtumien järjestäjiä paikalle tutkailemaan, että mistä oikein on kyse.
Ruotsalaiskuljettajiakin on tulossa paikalle liki kymmenkunta, joita voi samalla kannustaa. Lajiin vihkiytyneille faneille ja kuljettajille isoin juttu lienee kuitenkin yksi tuomariston edustajista, Robbie Nishida, japanilais-yhdysvaltalaiset juuret omaava lajilegenda, joka omalla ajourallaan ajoi menestyksekkäästi Formula D:tä niin Japanissa kuin USA:ssakin.
Nyt mies on muutaman vuoden antanut tilaa nuoremmilleen ja siirtynyt tuomaroimaan. Kilpailijoiden yhdyshenkilöksi, joka kilpailun aikana auttaa kilpailijoita yhteydenpidossa kilpailunjohdon suuntaan, on tulossa rallikartturina paremmin tunnettu Janne Ferm. Kielitaitoinen ja monissa koitoksissa mukana ollut sanavalmis Ferm on innokas driftingin seuraaja, ja nyt mukana siis kilpailun organisaatiossa.
Rahapalkinnot kannustavat kilpailijoita parhaimpaansa
Katsojille perjantaina ja lauantaina käytävässä kilpailussa on nähtävää kosolti.
Perjantaina kuljettajat ajavat ensin yksittäin lajittelun, josta 24 parasta menee suoraan jatkoon lauantaille. Sijat 25-40 ajavat pariajokaavion, jonka 8 parasta etenevät lauantaille. Näin saadaan lauantaille 32 kilpailijan pariajokaavio ja taistelu menestyksestä on takuulla tuimaa.
Yhteistyökumppanien avulla on kilpailun palkintopottia saatu kerrytettyä mukavasti. Kilpailun voittajalle on luvassa 10 000 euroa, kakkoselle 4000 euroa ja kolmannelle 1500 euroa. Perjantain lajittelujen parhaalle on luvassa 500 euroa ja Chicago Friday Battle-nimellä ajettavan taistelun, perjantaisen pariajon voittajalle on luvassa 2000 euroa.
Lisäksi salainen raati nimeää saajan 500 euron arvoiselle Fighter of Chicago-tittelille, jonka voi saada kasaantuneista hankaluuksista huolimatta, tai kenties juuri siksi.
Kilpailupäivinä portit aukeavat yleisölle keskipäivällä
Tapahtuma-alueen portit aukeavat yleisölle molempina kilpailupäivinä klo 12 aikaan ja pian sen jälkeen alkavat harjoittelujaksot. Perjantaina lajitteluajot käynnistyvät klo 15:30 ja ajot jatkuvat pitkälle alkuiltaan asti, jonka jälkeen vuorossa on vielä kilpurien paraati Lahden Satamaan ja takaisin Urheilukeskukselle.
Lauantaina TOP 32-parikaavio käynnistyy klo 14 ja TOP 16 käynnistyy piakkoin klo 16 jälkeen, oletettavasti palkintojenjakoa päästään suorittamaan vielä hyvin valoisassa.
Iltaohjelmassa on musiikkia Vesijärvihallissa ja ilotulitus klo 21:55, jonka jälkeen tapahtuman viralliset jatkot siirtyvät keskustaan yökerhoon. Molempina päivinä väliajoilla nähdään myös erilaisia show-ajoja ja viime vuoden tapaan perheiden pienimmillekin on oma toiminta-alueensa sisätiloissa.
Tapahtuman vaikutuksia liikenteellisesti Urheilukeskuksen ympäristössä
Tapahtuma-alueen läheisyydessä ei ole erikseen katsojille varattua pysäköintitilaa, vaan tapahtuman pysäköinti on keskitetty Jokimaan ravikeskukselle, josta on bussikuljetus.
Liikenne urheilukeskukselle on suljettu liikenneympyrästä Salpausselänkadun suuntaan, Hiihtomuseoon, tai mäkikatsomon saunaan haluaville kulkureiteiksi on käytössä kamppailuareenan reitti Suurmäenkadulta, tai sitten Teivaanmäentien kautta.
Lahtelaisen lenkkeilykansan osalta myöskin huomioitavaa on, että lähes keskeltä tapahtuma-aluetta kulkeva suosittu Veikko Kankkosen raitti on kävelyliikenteeltä suljettu tapahtumapäivinä.
Liikenteellisesti myös perjantai-illan kilpuriparaati näkyy liikenteessä. Reitti kulkee ensin Teivaan sataman edustalla, josta Jalkarannantien liikenneympyrässä otetaan käännös takaisin kohti keskustaa. Sen jälkeen reitti kulkee Lahdenkadun kautta Vesijärvenkatua pitkin Satama-aukiolle.
Paluureitti suuntaa Vesijärvenkatua pitkin keskustaan Aleksanterinkadulle, jota pitkin sivuutetaan Lahden Kauppatori. Lopuksi kurvataan Hollolankatua pitkin Jäähallille, josta onkin enää kivenheitto takaisin kilpailualueelle.
Lue tästä muita drifting-juttuja.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //