Vauriokorjaamoketju InCar haluaa alalle vastuullisempia toimintamalleja

Suomalainen vauriokorjaamoketju InCar Oy haastaa pitkään perinteisenä pidetyn alansa vastuullisuuden lanseeraamalla Vihreän Korjaamon kehitysmallin.

Vihreä Korjaamo uudistaa ja kyseenalaistaa totuttua, jotta koko alalle saadaan vastuullisempia toimintamalleja.

Malli otetaan käyttöön InCarin Lappeenrannan toimipisteessä vuoden 2022 alussa ja toiminnan kehittyessä sitä laajennetaan läpi koko valtakunnallisen ketjun.

InCarin Vihreä Korjaamo muuttaa vauriokorjaamisen alaa vastuullisemmaksi.

Vauriokorjaamisen ala hakee vastuullisempaa kiertotalouskulmaa muun muassa lunastetuista autoista kierrätettäviä ehjiä ja käyttökelpoisia osia hyödyntämällä.

Näiden hyötyosien saatavuudessa on kuitenkin haasteita ratkaistavaksi. Myös korjaamisen osuutta on nostettava vahvasti.

– Korjattavissa olevia osia korjataan liian helposti uusilla. Me haluamme nostaa käsityön ja osien korjaamisen taidon takaisin keskiöön, sillä ilman sitä me emme voi tavoitella merkityksellisiä ympäristösäästöjä. Esimerkiksi muovijätteen määrään voidaan vaikuttaa korjaamalla puskureita laadukkaasti, InCar Oy:n toimitusjohtaja Marko Jussila kertoo.

Ensimmäisenä haetaan ympäristövaikutuksia

InCarin Vihreä Korjaamo ottaa kaiken irti muun muassa energiatehokkaasta maalaamisesta. Työvaiheita tehostetaan niin, että turha sähkönkulutus minimoituu. Maalaamolaitteet taas käyvät biopolttoaineella.

– Lisäksi meillä on uuden sukupolven maalituotteet käytössä. Niiden ansiosta VOC-päästöt minimoituvat ja järjestelmä mahdollistaa hukkamaalin hyödyntämisen. Toisaalta koulutamme kaikki maalarimme minimoimaan hukkamaalien määrän paremmilla maalausmenetelmillä, Vihreän Korjaamon mallin projektiasiantuntijana toimiva InCarin Itä-Suomen aluejohtaja Kari Matikainen sanoo.

Perinteisen alan syvällisempi muuttaminen vaatii myös asiakkaan valintaa vastuullisemman korjaustavan puolesta.

– Koukkukorjaus on erinomainen esimerkki tällaisesta valinnasta: kun auton oveen tulee vaikkapa parkkipaikalla lommo, jossa maalipinta säilyy kuitenkin ehjänä, on sekä asiakkaan että ympäristön kannalta järkevämpää oikaista lommo koukkukorjauksella sen sijaan, että koko ovi vaihdetaan, Matikainen toteaa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here