Uusissa Continental-malleissa Bentleyn kaikkien aikojen edistyksellisin alusta

Uudet Bentley Continental GT Speed Coupe ja Convertible edustavat Bentleyn tiedotteen mukaan huippusuorituskykyisten Grand Tourer -mallien kärkeä.

Neljän alustateknologian yhdistelmä tuo Continental GT Speedille uuden tason ketteryyttä, suorituskykyä ja ajamisen laatua.

Bentley Dynamic Ride ja kolmikammioinen aktiivinen ilmajousitus säädettävällä vaimennuksella ovat avainasemassa auton tasapainossa tarjoten mahtavan perustan muille ratkaisuille.

Kuva: Bentley.

Lisävarusteena saatavat hiljattain kehitellyt keraamiset jarrut, mukautuva elektroninen ajovakaudenhallinta, nelipyöräohjaus sekä elektronisesti ohjattu tasauspyörästön kitkalukko lisäävät ketteryyttä ja suorituskykyä entisestään.

Uusien järjestelmien ansiosta Continental GT Speed noudattaa Bentleyn filosofiaa: ajoneuvon pitää tuntua edistykselliseltä ja turvalliselta, mutta silti dynaamiselta. Tämän saavuttamiseksi Bentley- ja Comfort-ajotiloissa voimaa jaetaan tasapainoisesti etu- ja takapyörille, kun taas Sport-ajotilassa takapyörille ohjataan enemmän tehoa kaikissa ajo-olosuhteissa.

Suuret jarrut

Uusissa hiilikeraamisissa jarruissa on halkaisijaltaan 440 mm:n etujarrulevyt, jotka on yhdistetty kymmenmäntäisiin etujarrusatuloihin

Viimeisimmän sukupolven hiilikeraamiset levyt on suunniteltu tarjoamaan luokkansa johtava jarrutusteho kuparittomalla jarrujen kitkamateriaalilla ympäristövaikutusten vähentämiseksi.

Kuva: Bentley.

Uudet keraamiset jarrut ovat 33 kg teräsrakenteisia jarruja kevyemmät, ja mikä tärkeintä: jousittamattoman massan pieneneminen vähentää inertiaa ja tekee auton käsittelystä responsiivisempaa.

Keraamisia jarruja on testattu kattavasti ympäri maailmaa, myös Nurburgringin Nordscheifessa, jossa voitiin todeta jarrujen suorituskyvyn olevan paras koskaan Bentleyllä mitattu.

Keraamiset jarrut osoittautuivat objektiivisissa testeissä kestävän poikkeuksellisen hyvin toistuvia jarrutuksia ilman merkkejä häipymisestä: kymmenen peräkkäisen 130 km/h nopeudesta tehdyn jarrutuksen jälkeen jarrutusmatka kasvoi vain 1,1 metriä, 61,1 metriin.

Mukautuva elektroninen ajovakaudenhallinta

Elektronisen ajovakaudenhallinnan (ESC) avulla kuljettaja saa lisää vapautta ajamiseen ennen GT Speedin turvajärjestelmien puuttumista poikkeamien korjaamiseen.

Kun ESC-järjestelmä on kytkettynä, auto on rauhoittavan vakaa ajettava epätasaisilla pinnoilla, epätavallisissa kallistuksissa tai huonoissa keliolosuhteissa. Dynaamisessa tilassa ESC-järjestelmä antaa enemmän vapautta, jolloin kokenut kuljettaja voi säätää ja muuttaa auton kaarrekäytöstä harkintansa mukaan.

Kuva: Bentley.

Kun ESC on kytketty pois päältä, GT Speedin mekaaninen pito ja luontainen tasapaino korostuvat, mikä lisää aiemmin vain Bentleyn kilpa-autoista tuttua kuljettajakeskeistä kokemusta. Nelipyöräohjauksen ja elektronisesti ohjatun kitkalukon ansiosta auto taittuu mutkiin notkeasti ja kuljettaja voi hallita ajolinjoja vaivattomasti kaasulla ja jarrulla.

Nelipyöräohjaus

Uusi elektroninen nelipyöräohjaus kohentaa Speed-mallin dynaamista luonnetta kaikissa ajotiloissa. Parhaiten tämä erottuu Sport-tilassa, koska ohjaus yhdistyy Bentley Dynamic Ride -järjestelmään ja elektronisesti ohjattuun kitkalukkoon, minkä ansiosta ketteryys nousee täysin uudelle tasolle verrattuna muihin Bentleyn tieliikennemalleihin. Tässä on avuksi myös nelipyöräohjaus, joka sallii takapyörien kääntyvän jopa neljä astetta.

Pienillä ja keskitason nopeuksilla ajettaessa GT Speedin takapyöriä ohjataan vastakkaiseen suuntaan etupyöriin nähden, jolloin kääntyvyys on parempi ja auto on tuntuvasti ketterämpi. Auto ohjautuu terävämmin ja nopeammin ja ohjauksen vasteen lisääntyminen lisää kuljettajan varmuuden tunnetta.

Suurilla nopeuksilla takapyörät kääntyvät samaan suuntaan etupyörien kanssa, mikä parantaa vakautta. Järjestelmä on GT Speedissä huomattavasti aktiivisempi kuin Flying Spurissa, jossa sen ensisijainen tarkoitus on pienentää kääntösädettä ja parantaa vakautta suuremmissa nopeuksissa.

Elektronisesti ohjattu kitkalukko

Ensimmäistä kertaa Bentleyn historiassa uusimman sukupolven Continental GT Speed -mallissa käytetään elektronisesti ohjattua tasauspyörästön kitkalukkoa (eLSD).

eLSD on viritetty toimimaan saumattomasti yhdessä luistoneston ja alustan muiden aktiivijärjestelmien kanssa. Käytännössä tämä merkitsee sekä sivuttais- että pitkittäissuuntaisen vakauden paranemista, parantunutta kaasun vastetta sekä parempaa pitoa epäsuotuisissa olosuhteissa.

Kuva: Bentley.

Valitusta ajotilasta riippumatta tämä merkitsee parempaa pitoa, luotettavampaa tuntumaa ja vakautta suuremmilla nopeuksilla. Sport-tilassa eLSD pyrkii tasapainottamaan auton käytöstä kiihdytysten ja jarrutusten vaihdellessa, parantamaan kaarrekäytöstä sekä suorituskykyä suorilla. Kokonaisuudessaan kaikki tämä merkitsee ennennäkemätöntä joustavuutta ja kuljettajakeskeisyyttä ilman mitään kompromisseja mukavuuden tai vakauden suhteen.

Parempi kaarreajon dynamiikka ja uusien järjestelmien tarjoama lisäpito mahdollistavat mistä tahansa mutkasta ajamisen entistä tiukemmin ja luotettavammin. Suoran avautuessa tarjolla olevasta pidosta voidaan ottaa kaikki irti, jolloin auto kiihtyy upeasti ja vakaasti.

Vääntömomentin jakauma voi vaihdella Drive Mode -ajoprofiilista valitun ajotavan mukaan.

Comfort- ja Bentley-ajotiloissa järjestelmä voi ohjata jopa 36 % vääntömomentista etuakselille, jolloin auto on varman tuntuinen ja ajaminen on vaivatonta. Se estää myös yliohjautumista ohjaamalla jopa 400 Nm etupyörille.

Sport-ajotilassa järjestelmä rajoittaa etuakseleiden vääntömomentin 28 prosenttiin, jolloin tuntuma on dynaamisempi, kun taka-akselille ohjataan selvästi enemmän voimaa. Järjestelmä reagoi myös yliohjautuvuuteen selvästi eri tavalla kuin Bentley-ajotilassa, jolloin suorituskyvyn tuntu korostuu entisestään.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän