Uusin Porsche 911 GT3 on julkistettu — 510 hv, 320 km/h

Porsche on julkistanut uuden 911 GT3 -mallin. Urheiluauton seitsemäs malliversio kehitettiin läheisessä yhteistyössä Porsche Motorsportin kanssa, ja kilparadoille kehitetty teknologia on siirretty tuotantoautoon nyt saumattomammin kuin koskaan aikaisemmin, todetaan Porschen tiedotteessa.

Päällekkäisiin kolmiotukivarsiin perustuva etujousitus ja aerodynaamiset elementit, kuten joutsenkaulakiinnikkeillä varustettu takasiipi ja näyttävä diffuusori, on omaksuttu 911 RSR -GT-kilpa-autosta.

Kuva: Porsche.

Nelilitrainen ja kuusisylinterinen 510 hv:n bokserimoottori taas pohjautuu 911 GT3 R:n voimanlähteeseen.

Äänimaailmaltaan korkealle kiertävä moottori on tuotu lähes sellaisenaan myös uuteen 911 GT3 Cup -kilpa-autoon.

Uusi 911 GT3 on Porschen mukaan rata-auto, joka soveltuu myös jokapäiväiseen käyttöön.

Uutuusmallin 320 km/h:n huippunopeus (318 km/h PDK-vaihteistolla varustettuna) on korkeampi jopa kuin aikaisemmassa 911 GT3 RS ‑mallissa.

Kiihdytys nollasta sataan kilometriin tunnissa vie 3,4 sekuntia.

Tarjolla on myös kuusivalintainen käsivaihteisto.

Kuva: Porsche.

Uusi ennätys Nordschleifella

Moottoriurheilusta omaksuttu aerodynamiikka tuottaa merkittävästi enemmän downforcea, ilman huomattavaa vaikutusta ilmanvastuskertoimeen. Manuaalisesti säädettävät siipi- ja diffuusorielementit lisäävät merkittävästi aerodynaamista painetta Performance-tilassa suurilla kaarrenopeuksilla.

Nämä ominaisuudet pääsevät täysiin oikeuksiinsa rataolosuhteissa: uutuusmallilla kellotettiin edeltäjäänsä 17 sekuntia nopeampi aika lopputesteissä Nürburgringin Nordschleifella, missä kaikkien Porschen urheiluautojen suorituskyky viime kädessä koetellaan.

Täysi 20,8 kilometrin ratakierros vei vain 6.59,927 minuuttia. Aiemmin vertailukohtana käytetyn 20,6 km:n lenkin 911 GT3 selvitti aikaan 6.55,2.

Leveämmästä korista, suuremmista vanteista ja uusista teknisistä ominaisuuksista huolimatta GT3:n paino ei ole noussut edellisestä sukupolvesta.

Uutuusmalli painaa käsivaihteistolla varustettuna 1 418 kg ja PDK-vaihteistolla varustettuna 1 435 kg.

Kuva: Porsche.

Hiilikuituvahvisteisesta muovista (CFRP) tehty etukansi, erikoiskevyestä lasista valmistetut ikkunat, optimoidut jarrulevyt ja taotut kevytmetallivanteet varmistavat optimaalisen painojakauman. Kevyt sporttipakosarja vähentää kokonaispainoa jopa kymmenen kiloa.

Portaattomasti säädettävien sähköisten pakoläppien ansiosta pakosarja tuottaa vaikuttavan äänen ja täyttää Euro 6d ISC FCM (EU6 AP) ‑päästövaatimukset.

911 GT3:n yhdistetty polttoaineenkulutus on 12,9 litraa sadalla kilometrillä (13,0 litraa PDK-vaihteistolla varustettuna).

Kilpa-auton geenit näkyvät käytännöllisesti katsoen kaikissa uuden 911 GT3:n yksityiskohdissa. Ohjaamon ilme on linjassa uuden 911-mallisukupolven kanssa.

Uutena ominaisuutena on ratanäyttötoiminto: kierrosnopeusmittarin vasemmalla ja oikealla puolella olevat näytöt voidaan yhdellä napin painalluksella muuttaa näyttämään vain rata-ajossa olennaiset tiedot – rengaspaineilmaisin, öljynpaine sekä lämpötila, polttoaineen määrä ja jäähdytysnesteen lämpötila.

Toimintoon kuuluu myös visuaalinen vaihtoavustin, jonka värilliset palkit näkyvät kierroslukumittarin molemmilla puolilla, sekä kilpa-autoista tuttu vaihtomerkkivalo.

Kuva: Porsche.

Yksilöinti lisävarusteilla

Räätälöidyille lisävarusteille on yhä enemmän kysyntää. Tästä syystä uuteen 911 GT3:een on täyden Porsche Exclusive Manufaktur -varustevalikoiman lisäksi saatavissa myös GT3-erityisvarusteita, kuten kevyt hiilikuitukatto.

Muita erityisominaisuuksia ovat peilien hiilikuitukuoret, tummennetut LED-matriisiajovalot ja kaarevat Exclusive Design ‑takavalomoduulit, joissa ei ole punaisia linssejä.

Guards Red- tai Shark Blue ‑sävy luo tyylikästä kontrastia mustiin kevytmetallivanteisiin. Auton sisällä kierroslukumittarin, Sport Chrono -kellotaulun, turvavöiden ja koristelistojen yksityiskohtia on mahdollista korostaa auton korivärillä tai muilla eleganteilla värivaihtoehdoilla.

Lisävarusteena on tarjolla eksklusiivinen rannekronografi, jota Porsche Design myy yksinoikeudella auton ostaville asiakkaille.

Kuori on lujaa ja kevyttä titaania 911 GT3:n moottorin kiertokankien tavoin, ja koneiston vetopaino tuo mieleen uutuusmallin vanteet. Kellotaulussa oleva värillinen rengas on tilattavissa 911 GT3:n korivärin mukaisena.

Uuden 911 GT3:n hinnat alkavat Suomessa 314 606 eurosta. Toimitukset asiakkaille on tarkoitus aloittaa kesällä 2021.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

 

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!