29.1.2017 21.45
Nokian Renkaat tuo ensi talvea varten markkinoille Hakkapeliitta 9 -nastarenkaan. Renkaan pääasiallinen uutuus on uudenlainen nastoitus.
Nokian Renkaat nimittää uutta tekniikka funktionaaliseksi nastakonseptiksi. Se tarkoitta käytännössä sitä, että renkaassa on kahdenlaisia nastoja.
Uudessa Hakkapeliitta 9:ssä on oma räätälöity nastansa renkaan kulutuspinnan keskialueella ja oma nastansa renkaan olkapääalueilla.
Nokian Renkaiden mukaan keskialueen nastoilla maksimoidaan pitkittäispito jarrutuksessa ja kiihdytyksessä. Keskinastan pitkittäissuuntaa vastaan leveä kovametallitappi tuo maksimaalisesti pitopinta-alaa ja mahdollistaa parhaan mahdollisen pitkittäispidon.
Merkittävä uusi Nokian Renkaiden innovaatio löytyy nastojen rungon yläosasta. Nastarungon yläosa on viistetty, minkä ansiosta nasta kykenee tunkeutumaan aikaisempaa syvemmälle jäähän.
Olkapääalueiden nastat on Nokian Renkaiden mukaan kehitetty tuottamaan sivuttaispitoa, jota kaivataan varsinkin kaarreajossa liukkaalla alustalla.
Nastan runko ja laippa on erilainen kuin keskinastoilla ja kolmihaarainen kovametallitappi on muotoiltu toimimaan tehokkaasti sivuttaisvoimaa vastaan.
Uusi nastakonsepti on käytössä sekä Hakkapeliitta 9 -renkaassa että katumaastureille tarkoitetussa Hakkapeliitta 9 SUV -renkaassa.