Uusi Ford Focus on julkistettu – tässä laaja tietopaketti uutuudesta

Ford

10.4.2018   17.20

Uusi Ford Focus on julkistettu tänään maailmanlaajuisesti.

Uusi Focus pysyy uskollisena mallin 20-vuotiselle historialle. Auton ajo-ominaisuuksia on Fordin mukaan parannettu etu- ja takajousituksen elektronisesti ohjatulla iskunvaimennuksella, jonka saa nyt ensimmäistä kertaa Focukseen, uudella Drive Modes -ajotilavalinnalla, eristetyllä takapään apurungolla sekä Fordin patentoimalla jousiteknologialle.

Uusi Focus tulee saataville 5-ovisena ja farmarimallina sekä 4-ovisena tietyillä markkinoilla.

Kyseessä on kaikkien aikojen laajin Focus-mallisto, johon kuuluvat Trend- ja Titanium-varustelut, urheilullinen Focus ST-Line, eksklusiivinen Focus Vignale sekä Focus Active Crossover.

Uusi Focus on maailmanlaajuisesti ensimmäinen Fordin henkilöauto, joka perustuu uuteen C2-alustaan.

Takavalot ovat nyt kaksiosaiset, mikä mahdollistaa takaluukun laajemman avautumisen. Led-lampputeknologialla on luotu tunnistettavat ajovalot sekä valoisalle että pimeälle.

Täysin uusi Focus tarjoaa valinnanvapautta räätälöidyin vaihtoehdoin, sillä valikoimasta löytyy erilaisia toteutuksia Focus Vignale-, ST-, Active- sekä Titanium-varustetasoille, ja ne heijastavat asiakkaiden yksilöllisiä mieltymyksiä ja tarpeita. Tunnusomaisia piirteitä ovat:

  • Focus Vignalen leveämpi ja matalampi etuaukko on vahvemmin jalokiven muotoinen, Vignalen hillityt yksityiskohdat, kuten kattokiskojen, kojelaudan ja painikkeiden himmeän kiiltävä alumiiniviimeistely sekä tunnusomainen Vignale-säleikön verkko
  • Focus ST -malliston näyttävämmäksi suunniteltu takadiffuusori ja suurempi toiminnallinen kattospoileri, avoimemmat etusäleiköt, jotka on suunniteltu parantamaan suorituskykyä ja paljastamaan takanaan olevat moottorin osat sekä rohkeat ST-malliston alasiiven elementit, jotka ohjaavat ilmavirran ilmaverhon tulokanaviin
  • Focus Activen korotettu maavara, suojaava musta pyöräkotelo ja helmojen suojus, erottuvasti hopeisiksi maalatut etu- ja takakynnyslevyt sekä räätälöity etupään muotoilu
  • Saatavana on kolmetoista koriväriä, joihin kuuluvat hehkuva Orange Glow, raikas Desert Island Blue sekä vain Vignale-malliin saatava nelikerroksinen Dark Mulberry.

Uutta teknologiaa

Uudessa Ford Focuksessa on laajempi valikoima teknologioita kuin missään muussa Fordin autossa tätä ennen tuoden autonomisen auton tasoa 2 vastaavia teknologioita perheautoon.

Edistyksellinen Ford Co-Pilot360 -teknologia parantaa Fordin mukaan suojausta, ajamista ja pysäköintiä.

Mukautuva vakionopeudensäädin Stop & Go -toiminnolla, nopeusrajoitusten tunnistus ja ajolinja-avustin auttavat ajoneuvoa pitämään etäisyyden edessä oleviin ajoneuvoihin, vähentävät stressiä pitkillä matkoilla pitämällä auton keskellä kaistaa ja säätävät ajoneuvon nopeutta nopeusrajoitusten mukaan tarkkailemalla nopeusrajoituksesta ilmoittavia liikennemerkkejä ja navigointijärjestelmän 

tietoja. Mukautuva vakionopeudensäädin toimii jopa 200 kilometrin tuntinopeudessa.

Uuden Stop & Go -toiminnon ansiosta mukautuva vakionopeudensäädin voi pysäyttää auton ajettaessa pysähtelevässä liikenteessä käyttämällä jopa 50 % kokonaisjarrutusvoimasta ja lähteä automaattisesti liikkeelle, jos pysähdys kestää alle 3 sekuntia. 

Jos pysähdys kestää yli 3 sekuntia, kuljettaja voi painaa ohjauspyörässä olevaa painiketta tai kaasupoljinta saadakseen auton liikkeelle.

Ajolinja-avustin tarkkailee tiemerkintöjä ja voi hellästi mutta selvästi havaittavasti vääntää ohjauspyörää ja auttaa kuljettajaa pitämään auton kaistan keskellä mukautuvan vakionopeudensäätimen ollessa aktivoituna. 

Se toimii jopa 200 kilometrin tuntinopeudella ajettaessa ja ilmoittaa kuljettajalle mittaristossa näkyvällä symbolilla ja varoitusäänellä, jos se havaitsee, ettei kuljettaja ohjaa riittävästi.

Mukautuva ajovalojärjestelmä

Fordin mukautuva ajovalojärjestelmä ennakoivalla kaarrevalolla ja liikenteen ja liikennemerkkien mukaan valokeilaa sopeuttavilla ajovaloilla esisäätää ajovaloja luodakseen maksimaalisen näkyvyyden ennen kuin ajetaan mutkaan, risteykseen tai liikenneympyrään.

Järjestelmä käyttää eteenpäin suunnattua kameraa tarkkailemaan kaistamerkintöjä jopa 65 metrin etäisyydelle ja säätää ajovalojen kulman kohti mutkaa ennakoivasti, jolloin näkyvyys mutkaa lähestyttäessä on parempi. Järjestelmä ei luota yksistään siihen, että kuljettaja ohjaa autoa aktiivisesti. 

Fordin patentoima liikennemerkkien lukukyky yhdessä valokeilan optimoinnin kanssa mahdollistaa sen, että valokeila laajenee risteyksissä ja liikenneympyröissä valaistakseen paremmin mahdollisia esteitä, jotka eivät ole matkustussuunnassa.

Täysi uuden Focuksen ajovaloteknologioihin kuuluu mukautuvan ajovalojärjestelmän lisäksi häikäisemättömät kaukovalot.

Siinä missä mukautuva ajovalojärjestelmä säätää ajovalojen valokeilan kulmaa ajoympäristön mukaisesti, häikäisemättömät kaukovalot estävät sen, että et vahingossa häikäise vastaantulevan auton kuljettajaa ja toisaalta näet paremmin pimeässä. Molempien toiminnan mahdollistavat täys-led-ajovalot.

Focus on myös ensimmäinen Ford-ajoneuvo Euroopassa, jossa on tuulilasinäyttö. Se auttaa kuljettajaa pitämään katseen tiessä heijastamalla hyödyllistä tietoa hänen näkökenttäänsä.

Korkeussäädettävän polykarbonaattinäytön erityiset suodattimet mahdollistavat näytön lukemisen ensi kertaa polarisoiduilla linsseillä. 

Auton varustelutasosta riippuen näytölle heijastettaviin tietoihin kuuluvat nopeus (aina näkyvissä), liikennemerkkien tunnistus, mukautuva vakionopeudensäädin, navigaattori, vaihteenvalinnan merkkivalo, viihdejärjestelmä sekä turvallisuusilmoitukset.

Aktiivinen pysäköintiavustin

Uusi aktiivinen pysäköintiavustin tekee pysäköinnistä helpompaa: täysin automaattinen pysäköinti sekä rinnakkain- että peräkkäin yhdellä napin painalluksella. Sen mahdollistaa Fordin uusi, kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto.

Järjestelmä tunnistaa sopivat pysäköintipaikat ja kuljettaja voi hallita auton liikkeitä laittamalla vaihteen vapaalle ja pitämällä pohjassa yhtä keskikonsolissa sijaitsevaa nappia.

Auto valitsee itse vaihteen eteen- tai taaksepäin, huolehtii kaasusta ja jarrusta sekä ohjauksesta pysäköidessään tilaan, joka on vähimmillään vain 110 senttimetriä pidempi kuin auto ja kaltevuudeltaan 12 prosenttia vauhdin ollessa enintään 4 kilometriä tunnissa. 

Se voi auttaa kuljettajaa myös poistumaan pysäköintipaikalta käyttäen täysin automaattista parkkiruudusta poistumisavustinta.

Paranneltu versio Fordin törmäyksenestoavustimesta pyöräilijän tunnistuksella voi havaita ihmiset tiellä, sen läheisyydessä tai sellaiset, jotka saattavat tulla auton kulkureitille. Järjestelmä jarruttaa automaattisesti, jos se havaitsee mahdollisen törmäyksen eikä kuljettaja reagoi varoituksiin. Se havaitsee nyt myös pyöräilijät ja toimii pimeässä hyödyntäen ajovalojen valoa.

Muita teknologioita, joiden avulla Focuksella ajavat voivat välttää onnettomuudet ja häiriötekijät, ovat:

  • Ennakoiva ohjaustehostin, joka toimii sekä kaupunki- että moottoritienopeuksilla, käyttää tutkaa ja kameraa havaitakseen edessä hitaammin liikkuvat ja pysähtyneenä olevat ajoneuvot ja auttaa kuljettajaa ohjaamaan ajoneuvon ohitse, mikäli uhkana on törmäys
  • Kuolleen kulman varoitusjärjestelmä risteävän liikenteen varoittimella varoittaa kuljettajaa ajoneuvoista, joihin auto saattaa törmätä peruutettaessa pois pysäköintipaikalta. Jos kuljettaja ei reagoi varoituksiin, järjestelmä voi nyt ensimmäistä kertaa jarruttaa välttääkseen törmäyksen tai lieventääkseen sitä
  • Laajakulmakamera auton perässä mahdollistaa 180 asteen näkymän auton taakse, mikä parantaa näkyvyyttä peruutettaessa pois parkkipaikalta
  • Väärän suunnan varoitus käyttää tuulilasiin sijoitettua kameraa ja auton navigaattorista saatavaa tietoa varoittaakseen kuljettajaa merkkiäänellä tai kuvakkeella, jos kuljettaja on ajanut kahden “kielletty ajosuunta”-liikennemerkin ohitse moottoritien rampissa. Ominaisuus tulee aluksi saataville Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä.
  • Ford Mykey, jolla auton omistaja voi ohjelmoida nuoren kuljettajan avaimen ja estää puheluiden vastaanottamisen, määrittää maksiminopeuden, estää kuljettajaa avustavien ja turvallisuusominaisuuksien poiskytkennän, vähentää audiojärjestelmän äänitasoa ja estää audiojärjestelmän käyttämisen kokonaan, mikäli matkustajat eivät käytä turvavöitä

Onnettomuustilanteissa uusi törmäyksen jälkeinen jarrutus -teknologia auttaa vähentämään mahdollisen toisen syntyvän törmäyksen vaikutusta lisäämällä automaattisesti jarrupainetta havaittuaan törmäysvaaran. Nopeuden hiljentäminen voi parhaassa tapauksessa lieventää matkustajien loukkaantumista ja autolle koituvia lisävaurioita.

Elektronisesti ohjattu iskuvaimennus

Uusi Focus kunnioittaa mullistavan ensimmäisen sukupolven mallin perintöä. Siinä on eristetty apurunko SLA-järjestelmälliselle itsenäiselle takajousitukselle, joka parantaa sekä mukavuutta että auton reagointia kuljettajan toimintoihin.

SLA-järjestelmä tuo auton etu- ja takaosan yhteentoimivuudelle toivottua tasapainoa ajettaessa suurempien töyssyjen yli, jolloin matkustus on tasaisempaa. 

Yhdistelmäholkeissa on erilaisia jäykkyyspiirteitä eri suunnista kuormitettaessa – ne siis erottavat apurungon korin rakenteesta ja tekevät Fordin  mukaan pienten töyssyjen ylityksestä tasaisempaa sekä vähentävät melua, tärinää ja epätasaisuutta. 

Fordin farmarimallien SLA-geometria asettaa iskunvaimentimet niin, että auto säilyttää ketteryytensä ja herkkyytensä myös tavaratilan ollessa täyteen lastattu. Takaluukku on myös leveämpi, mikä tuo lisää lastaustilaa.

Tarjolla on myös kevyt vääntöpuomillinen takajousitus. Jousitusta on Fordin mukaan paranneltu käyttämällä samaa voimaa ohjaavaa jousitusteknologiaa kuin uudessa Fiesta ST:ssä, ja se on suunniteltu toimimaan kevyempien 1.0 litran EcoBoost- ja 1.5 litran EcoBlue-moottoreiden kanssa.

Viisioviset mallit on varustettu SLA -jousituksella, ja autoja on edelleen paranneltu lisäämällä niihin Fordin elektronisesti ohjattu iskunvaimennus (Continuously Controlled Damping), joka on nyt ensimmäistä kertaa Ford Focuksessa.

Järjestelmä seuraa jousitusta, runkoa, ohjausta ja jarrutusta kahden millisekunnin välein ja soveltaa iskunvaimentimien toiminnan näiden mukaisesti.

Teknologia vähentää myös kuoppiin ajamisen vaikutusta, sillä se huomaa kuopan reunan ja säätää iskunvaimennusta niin, että pyörä ei putoa niin syvälle kuoppaan. 

Kun rengas ja vanne eivät laskeudu niin syvälle, ne eivät myöskään iskeydy kuopan toiseen reunaan yhtä kovaa. 

Takajousitus reagoi vielä nopeammin, kun eturengas viestii takarenkaaseen kuopasta jo ennen kuin takarengas on sen kohdalla.

Useampia ajotiloja


Elektronisesti ohjattu iskunvaimennus tukee myös Drive Mode -ajotilateknologiaa. 

Focuksessa on nyt ensimmäistä kertaa tarjolla Normal-, Sport- ja Eco-tilat, joiden ansiosta kuljettaja voi säätää välittömästi kaasupoljinta, 8-nopeuksista automaattivaihteistoa, EPAS-järjestelmää ja mukautuvaa vakionopeudensäädintä ajotilanteeseen sopivaksi.

Elektronisesti ohjatulla iskunvaimennuksella varustetussa Focuksessa on myös Comfort- ja Eco-Comfort -ajotilat, ja se mukauttaa jousitusta näiden mukaisesti.

Langaton verkko kymmenelle laitteelle

Focus tuo Ford-asiakkailleen Euroopassa sisäänrakennetun FordPass Connect -modeemiteknologian, jonka ansiosta ajoneuvon Wi-Fi-yhteyttä voidaan hyödyntää jopa 10 laitteella.

FordPass Connect -teknologian ja FordPass-mobiilisovelluksen myötä kuljettajat voivat suunnitella nopeampia ja mahdollisimman sujuvia reittejä navigaatiojärjestelmän liikennetilanteesta ajantasaisesti kertovien Live Traffic -päivitysten avulla.

FordPass Connect mahdollistaa esimerkiksi seuraavien kätevien ominaisuuksien käyttämisen FordPass-sovelluksella:

  • Vehicle Locator -paikannusominaisuuden, jonka avulla omistajat voivat löytää autonsa ostoskeskusten pysäköintialueiden sokkeloista
  • Vehicle Status -ominaisuuden, joka kertoo mm. polttoaineen ja varashälyttimen tilasta sekä öljyn käyttöiästä
  • Door Lock Unlock -lukituksen, jonka avulla Focuksen ovet voi avata ja sulkea myös etäältä
  • Remote Start -järjestelmän 8-vaihteisten automaattivaihteistojen Focus-malleissa**
  • eCall-toiminto, joka valitsee automaattisesti hätäkeskuksen numeron vakavan onnettomuuden sattuessa, jolloin matkustajien on mahdollista aloittaa keskustelu painamalla kattokonsolissa olevaa SOS-painiketta

Langattoman lataamisen avulla laitteet voidaan yhdistää Bluetoothin kautta Fordin SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmään.

Apple CarPlayn ja Android Auton kanssa yhteensopiva SYNC 3 -järjestelmä, jota tukee nipistys- ja pyyhkimisliikkeillä toimiva 8-tuumainen värikosketusnäyttö, auttaa kuljettajia käyttämään audio-, navigointi- ja ilmastointitoimintoja sekä verkkoon kytkettyjä älypuhelimia äänikomentojen avulla.

Ford SYNC 3:n äänikomennot toimivat nyt myös suomen kielellä.

Sähköinen käsijarru yhdistettynä pyöritettävään vaihteenvalitsimen nuppiin tuo lisää tilaa kuljettajalle sekä etuistuimen matkustajalle.

Se on saatavana vakiovarusteena malleihin, joissa on kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto, sekä paremmin varustelujen mallien manuaalivaihteistoversioihin.

Isommat sisätilat

Takaistuimien matkustajat saavat lisätilaa pidemmän akselivälin ja tasaisen lattian ansiosta. Polvilla on yli 50 millimetriä enemmän liikkumisvaraa poistuvaan Focus-malliin verrattuna.

Olkapäillä on lähes 60 millimetriä enemmän tilaa vanhempaan Focus-malliin verrattuna. Tilavuutta korostaa suunnittelu, jossa takaoven ikkunat ulottuvat takapilariin asti tilantunnun lisäämiseksi, sekä käytettävissä oleva avattava panoraamakatto.

Uutta C2-alustaa varten erityisesti kehitetty Focuksen lämmitys-, tuuletus- ja ilmastointijärjestelmä lämmittää ja jäähdyttää matkustamon entistä nopeammin tehokkaamman, 140 kuutiosenttimetrin kompressorin avulla, ja siinä on joustavammat jäähdytysnestelinjat sekä tasaisempi kulku ilmavirralle, mikä takaa hiljaisemman äänen.

Fordin tavaratilan oven handsfree-teknologia mahdollistaa pääsyn ajoneuvon tavaratilaan yksinkertaisella takapuskurin alle kohdistettavalla potkaisuliikkeellä.

Moottorivalikoima

Uuden Focuksen asiakkailla on käytössään laaja Ford EcoBoost -bensiinimoottoreiden ja Ford EcoBlue -dieselmoottoreiden valikoima.

Voimansiirtoja tukevat päästöjä pienentävä, vakiovarusteena saatava Auto Start-Stop -toiminto, 6-vaihteinen manuaalivaihteisto sekä uusi 8-vaihteinen automaattivaihteisto.

Fordin 1.0-litrainen EcoBoost -moottori on saatavilla 85-, 100- ja 125-hevosvoimaisena, ja uusi 1.5-litrainen EcoBoost -moottori 150- ja 182-hevosvoimaisena.

Polttoainetaloudellisuutta ja molempien EcoBoost -moottoreiden CO2-päästöjen optimointia tehostaa Fordin kolmisylinterisen moottorin sylinterinlepuutusjärjestelmä, joka kykenee automaattisesti pysäyttämään yhden moottorin sylintereistä, kun sen täyden kapasiteetin käyttö ei ole tarpeellista, esimerkiksi tasaisen pitkänmatkan ajon edellyttäessä moottorilta vähäistä kapasiteettia.

Teknologia osaa irrottaa tai kytkeä yhden sylinterin 14 millisekunnissa – 20 kertaa silmänräpäytystä ripeämmin – heikentämättä suorituskykyä.

EcoBoost-teknologioihin kuuluvat turboahdin, korkeapaineinen suoraruiskutus ja muuttuva venttiilienajoitus (Twin-independent Variable Cam Timing). Pienhiukkaspäästöt pienenevät vakiovarusteena tarjottavan kaasu-/hiukkassuodatinteknologian myötä.

1.0-litraista EcoBoost-moottoria on paranneltu siten, että sen CO2-päästöt ovat 5-ovisessa mallissa tasolla 107 g/km*** hyödyntämällä seuraavia ratkaisuja:

  • Vastasuunnan sylinterinkantta, jolloin pakokaasu poistuu nyt takaosasta ja mahdollistaa nopeamman päästöjen vähentämisteknologian lämpenemisajan
  • Korkeapaineista polttoaineen jakoputkea, jonka maksimipumppauspaine on nyt jopa 250 baria auttaen vähentämään pienhiukkaspäästöjä
  • Laaja-alaista venttiilien vaiheistusta, optimoitua sylinterin turbulenssia sekä suurempaa puristussuhdetta tehokkaampaan palamiseen
  • Männän alta jäähdytettyjä alhaisen kitkan männänrenkailla varustettuja mäntiä energiaa kuluttavan kitkan vähentämiseksi moottorissa

Uuden 1.5-litraisen EcoBoost-moottorin CO2-päästöt ovat oletetusti tasolla 122 g/km 5-ovisessa mallissa. Moottorissa on muun muassa seuraavat ominaisuudet:

  • Uusi monipisteruiskutuksen ja suoran polttoaineen ruiskutuksen yhdistelmä suuren tehon ja reagointikyvyn takaamiseksi polttoainetaloudellisuuden tehostuessa erityisesti kevyen kuormituksen alla
  • Pienikitkainen kolmen sylinterin arkkitehtuuri, joka antaa luonnollisen korkean vääntövoiman alhaisilla kierroksilla
  • Integroitu pakosarja, joka parantaa polttoainetaloudellisuutta auttamalla moottoria saavuttamaan optimaalisen lämpötilan nopeammin ja tuottaa vääntövoimaa pikaisemmin minimoimalla etäisyyden päästökaasujen ja sylintereiden sekä turboahtimen välillä
  • Täysin alumiininen runko painon vähentämiseksi

Fordin edistykselliset uudet turboahdetut EcoBlue-dieselmoottorit on suunniteltu tuottamaan enemmän tehoa, lisää vääntövoimaa alhaisilla kierroksilla, polttoainetaloudellisuutta sekä hienostuneisuutta paljon ajaville kuljettajille. 

Uusi 1.5-litrainen EcoBlue on saatavilla sekä 95- että 120-hevosvoimaisena, joista kumpikin tuottaa 300 Nm:n väännön. Lisäksi viisiovisen mallin CO2-päästöt ovat ennakkotietojen mukaan tasolla 91- g/km. 

2.0-litraisessa EcoBlue-moottorissa on 150 hevosvoiman tehot, 370 Nm:n vääntö sekä CO2-päästöt oletettavasti luokkaa 112 g/km viisiovisessa mallissa.

Täysin uusi 1.5-litrainen EcoBlue-moottori sisältää innovatiivista teknologiaa, muun muassa:

  • Matalapaineisen pakokaasun uudelleenkierrätyksen yhdistettynä vesi-ilma-toimiseen välijäähdyttimen, joka tehostaa palamista ja vähentää päästöjä
  • Integroidun imusarjan moottorin optimaaliseen hengittämiseen
  • Matalan käynnistysvastuksen turboahtauksen, joka takaa nopeamman ja hallittavamman turbovasteen ja jossa hyödynnetään korkean lämpötilan sovelluksia varten kehitettyjä optimaalisia rakettimoottorimateriaaleja
  • Korkeapaineisen polttoaineen ruiskutusjärjestelmän, joka on responsiivisempi ja hiljaisempi ja mahdollistaa tarkemman polttoaineen syötön

Kaksilitrainen EcoBlue-moottori sisältää integroidun imuaukkojärjestelmän, jossa on peilikuvallinen virtaus moottorin hengityksen optimoimiseksi, matalan käynnistysvastuksen turboahtimen, korkeapaineisen, responsiivisemman, hiljaisemman ja tarkemmin polttoainetta syöttävän ruiskutusjärjestelmän sekä vakiovarusteena saatavan päästöjen jälkikäsittelyjärjestelmän typpioksidipäästöjen vähentämiseksi. 

Lisäksi EcoBlue-moottorissa on useita innovaatioita kitkan vähentämiseksi, muun muassa:

  • 10-millimetrisen kampipäisen akselin, joka Fordin mukaan vähentää sivukuormitusta sekä sylinterien seiniä vasten tapahtuvaa hankausta
  • Ensimmäistä kertaa Ford-dieselmoottorissa käytettävät teräksiset männät, jotka takaavat optimaaliset mittasuhteet ja vähentävät kuumuuden aiheuttamaa laajentumista
  • Halkaisijaltaan pienennetyt kampiakselin laakerit
  • Nokka-akselin ja öljypumpun käyttöhihnojen “belt-in-oil”-suunnittelu

Fordin uusi 8-vaihteinen automaattivaihteisto on saatavana 125 hevosvoimaisen 1.0 EcoBoostin, 150-hevosvoimaisen 1.5 EcoBoostin, 120-hevosvoimaisen 1.5 EcoBluen ja 150-hevosvoimaisen 2.0 EcoBluen pariksi sisältäen muun muassa seuraavat ominaisuudet:

  • Adaptive Shift Scheduling -ajastus, joka arvioi yksilöllistä ajotyyliä ja optimoi sen perusteella vaihtamisen ajoituksen. Järjestelmä pystyy tunnistamaan ylä- ja alamäkien kaltevuudet ja tiukat mutkat sekä säätämään vaihteen niin, että vaihteen vaihdot ja ajokokemus ovat tasaisempia, houkuttelevampia ja hienostuneempia
  • Adaptive Shift Quality Control -ominaisuus, joka arvioi ajoneuvosta ja ympäristöstä saatavaa tietoa ja säätää kytkimen paineen tasaiseksi taaten näin vaihteen vaihtojen jatkuvan sujuvuuden. Tämä teknologia pystyy myös säätämään vaihteiston toimintaa ajotyylin mukaan

Fordin mukaan täysin uuden Focus-malliston kaikissa malleissa on 10 prosenttia pienempi polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt. 

Aerodynaamisiin ominaisuuksiin kuuluvat:

  • Vakiovarusteena aktiivinen säleikönsulkija (Active Grille Shutter), joka sulkeutuu automaattisesti ja täten vähentää vastusta, kun viilentävä ilmavirtaus jäähdyttimeen ei ole tarpeellinen. Lisäksi tiivistystä ja reititystä on parannettu
  • Ilmaverhoteknologian, joka ohjaa ilmavirtausta eturenkaiden läpi vähentäen turbulenssia
  • Takapuskuriin ja -valoyksiköihin sisällytetyt ilmaerottelun ominaisuudet sekä takaspoilerin ja ikkunoiden kulmalistojen suunnittelu, jotka rajoittavat vastustusta aiheuttavia pyörrevirtoja
  • Ylimääräinen alustasuojus keskikäytävää, polttoainesäiliötä ja taka-akselia varten
  • Polttoainetaloudellisuutta lisää myös auton 88 kiloa kevyempi paino verrattuna poistuvaan Focus-malliin. Jopa jarruarkkitehtuuri on suunniteltu tukemaan polttoainetaloudellisuutta: sähköisen jarrutehostimen (Electric Brake Booster) nopeampi reagointi saa aikaan enemmän ilmatilaa jarrupalojen ja -levyjen väliin ja pienentää vastusta.

Täysin uusi Ford Focus valmistetaan Fordin Saarlouisin kokoonpanotehtaalla Saksassa. 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here