Ford Focus ST -mallin ominaisuudet rata-ajoon paranevat uuden varustepaketin avulla

Uusimman sukupolven Focus ST:n suorituskyky rata-ajossa nousee korkeammalle tasolle viisioviseen manuaalivaihteiseen Focus ST -malliin valinnaisvarusteena saatavan Track Pack -varustepaketin avulla.

Ford Performancen kehittämä Track Pack täydentää Focus ST:n 280 hv tehoisen 2,3 litran Ford EcoBoost -bensiinimoottorin suorituskykyä. Mallin huippunopeus on 250 km/h ja kiihtyvyys nollasta sadan kilometrin tuntinopeuteen 5,7 sekuntia.

Track Packin avulla auton reagointikykyä on mahdollista hienosäätää rata-ajossa KW Automotiven säädettävän coilover-jousituksen avulla. Jousitusjärjestelmä toimii erinomaisesti yhdessä erikoisvalmisteisten kevytmetallivanteiden kanssa.

Track Packia on testattu laajasti sekä Fordin omilla testialueilla että Saksan kuuluisalla Nürburgring Nordschleifen radalla.

Kuva: Ford.

Track Pack parantaa lisäksi auton jarrutuskykyä 363 mm etujarrulevyjen ja Brembon jarrusatuloiden ansiosta. Malliin räätälöidyt renkaat auttavat myös optimoimaan pidon äärimmäisen reagoivuuden saavuttamiseksi.

Focus ST Track Pack on nyt tilattavissa myös Suomessa. Ensimmäisten Track Pack -varustepaketilla varustettujen autojen toimitukset alkavat marraskuussa.

Suorituskykyä ja hallintaa rata-ajoon valmiissa paketissa

Yhteistyössä KW Automotiven moottoriurheilun asiantuntijoiden kanssa kehitetyssä Track Packin coilover-jousitusjärjestelmässä on ruostumattomasta teräksestä valmistetut iskunvaimentimen rungot, joissa on 12-portainen säätö ylöspäin suuntautuvaan vasteeseen ja 16-portainen säätö palautumista varten.

Kahden säätötavan avulla Focus ST:n jousitusvasteita voi hienosäätää omille suosikkiradoilleen sopivaksi.

Iskunvaimentimet toimivat pulverimaalattujen jousien rinnalla. Jouset ovat jopa 50 prosenttia jäykemmät ja madaltavat ajokorkeutta 10 mm verrattuna vakiomalliseen Focus ST -malliin.

Tämän ansiosta auton painopiste on alempana ja kori kallistelee vähemmän, mikä mahdollistaa nopeammat käännökset. Paikallisen lainsäädännön salliessa kuljettajat voivat lisäksi säätää jousitusta siten, että ajokorkeus laskee edelleen jopa 15 mm.

Kuva: Ford.

Flow-muotoiset 19-tuumaiset kevytmetallivanteet valmistetaan menetelmällä, jossa alumiinivannetta tiivistetään vetolujuuden säilyttämiseksi ja iskunkestävyyden lisäämiseksi. Samalla käytetään vähemmän materiaaleja, jolloin vanteesta tulee kevyempi.

Tuloksena on 10 prosenttia vakiomalleja kevyemmät pyörät, jotka pystyvät liikkumaan pystysuunnassa nopeammin parantaen näin renkaiden pintakosketusta ja pitoa sekä optimoiden kiihtyvyyttä, jarrutusta ja kaarreajoa.

Pyöriä täydentävät mittatilaustyönä valmistetut, pitoon optimoidut Pirelli P Zero Corsa -renkaat tinkimättömään suorituskykyyn radalla ja kuivalla tiellä.

Etujarrulevyt ovat halkaisijaltaan 10 prosenttia suuremmat kuin Focus ST:n tavalliset 330 mm jarrulevyt.

Suuremmat etujarrulevyt yhdistettynä Brembon nelimäntäisiin jarrusatuloihin parantavat tarttuvuutta ja niiden suuremman pinta-alan ansiosta lämpö haihtuu nopeammin pienentäen lämmön aiheuttamaa jarrutehon vähenemistä pitkien rata-ajosuoritteiden aikana.

Erilainen muotoilu

Ainutlaatuinen Track Pack -ulkomuotoilu tarjoaa entistä erottuvamman ulkonäön ja korostaa entisestään Focus ST:n suorituskykyistä luonnetta.

ST:n ainutlaatuinen takaspoileri, takadiffuusori ja etupuskurin siivet on viimeistelty aina näyttävällä korkeakiiltoisella, mustalla Agate Black -värillä. Nämä kolme elementtiä vaikuttavat passiivisesti aerodynamiikkaan ja optimoivat pitovoiman ja vakauden.

Focus ST Track Packin katto, etuyläsäleikkö ja ulkotaustapeilien suojukset on myös viimeistelty kiiltävällä Agate Black -värillä. Samanlainen korkeakiiltoinen musta efekti on myös kevytmetallivanteissa, joiden takaa näkyvät jarrusatulat on viimeistelty voimakkaalla punaisella.

Muihin ainutlaatuisiin ulkoisiin yksityiskohtiin kuuluvat myös ST-logojen hienostuneet mustat ääriviivat vakiona olevan kromin sijaan.

Ford esitteli viime vuonna Focus ST -malliin myös täysin uusia sisätilojen ominaisuuksia. Näihin kuuluvat muun muassa Fordin itse kehittämät Ford Performance -istuimet, jotka antavat rata-ajossa maksimaalista tukea ja mukavuutta.

Sisätilojen kehittyneisiin teknologioihin kuuluu myös 13,2 tuuman keskuskosketusnäyttö, jonka intuitiivisen käyttöliittymän avulla kuljettajat ovat aina yhden kosketuksen päässä tarvitsemistaan sovelluksista, tiedoista tai ohjaimista.

Focus ST:n 2,3-litrainen EcoBoost-bensiinimoottori tuottaa tehoa 280 hevosvoimaa kierrosnopeudella 5 500 rpm ja 420 Nm vääntömomentin kierrosnopeudella 3 000 – 4 000 rpm. Mallissa on twin-scroll turboahdin anti-lag -tekniikalla.

Suorituskykyä parantavat ominaisuudet, kuten

  • urheilullinen flat-shift vaihteenvaihto, joka pitää kaasun auki kytkintä vapautettaessa suuremmalle vaihteelle vaihdettaesa
  • innovatiivinen elektroninen tasauspyörästön lukko (eLSD), joka aktivoi kytkimet hydraulisesti ja jakaa käytettävissä olevasta vääntömomentista uudelleen jopa 100 prosenttia sille pyörälle, jolla on enemmän pitoa. Järjestelmä toimii nopeammin ja tarkemmin kuin mekaaninen tasauspyörästön lukko, ja säätää ennaltaehkäisevästi vääntömomenttia moottorin ja ajoneuvon antureiden toiminnan perusteella.

Kuljettajat voivat myös hyödyntää valittavissa olevia ajotiloja 2 säätääkseen elektronisen tasauspyörästön lukon (eLSD), kaasutuksen, elektronisen ohjaustehostimen ja elektronisen ajonvakautusjärjestelmän (ESC) ominaisuuksia ajotilanteen mukaan. Ajotila Track tarjoaa terävämmän vasteen ja vapautta ESC-järjestelmän käytössä rata-ajon helpottamiseksi.

/ TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän