Ruotsissa sekä Ny Teknik että Teknikens Värld ovat kertoneet uudesta saksalaisesta moottoritekniikasta, joka on kehitteillä polttomoottoreihin.
Yritys nimeltään MWI Micro Wave Ignition AG on nimittäin kehittänyt tekniikan, joka yhtiön mielestä teoriassa voi vähentää kulutusta jopa 30 prosenttia ja päästöjä jopa 80 prosenttia.
Uudessa tekniikassa nykyinen sytytystulppa ja hehkutulppa korvaantuu tulpalla, joka mikroaaltojen avulla aikaansaa aikaisempaa nopeamman ja tehokkaamman polton moottorissa. Polttoaineseos syttyy moottorissa myös aikaisempaa alemmassa lämpötilassa.
Yhtiön mukaan tekniikka on asennettavissa jälkikäteen nykyisiin polttomoottoreihin. Tekniikka soveltuu sekä bensiini- että dieselmoottoreihin.
Yritys käynnistyi jo vuonna 2007 ja yhtenä omistajana on Porsche AG:n entinen toimitusjohtaja Wendelin Wiedeking.
Nyt yritys hakee lisää sijoittajia ja yhteistyökumppaneita. Yritys on muun muassa keskustellut eteläkorealaisten ja kiinalaisten autonvalmistajien kanssa.
Tältä sivulta löytyy englanninkielinen video tekniikasta.
Tekstin lähde: Ny Teknik, Teknikens Värld, Automotive News Europe, MWI
Jos tuo tulppien vaihto on niin käänteen tekevä, niin miksi sitä ei aleta toteuttaa vaan vouhkataan sähköauton erinomaisuudesta?