Sähköpotkulautafirma Voi on ottanut käyttöön uuden tekoälyä hyödyntävän kypäräselfie-toiminnon. Se tunnistaa, onko käyttäjällä sähköpotkulautaa avatessaan kypärä päässään ja antaa etuja kypärän käyttäjälle, todetaan Voin tiedotteessa.
Kyseessä on yksi uusista innovaatioista, joilla Voi haluaa edistää sähköpotkulautojen turvallista käyttöä.
Voi on ottanut käyttöön sovelluksessaan kypäräselfie-toiminnon, joka tunnistaa 95 prosentin varmuudella käyttääkö sähköpotkulaudan vuokraava henkilö kypärää vai ei. Käyttäjällä on mahdollisuus avata sähköpotkulauta ottamalla selfien kypärän kanssa. Kypärän käyttäjä palkitaan kanta-asiakaspisteillä, joilla saa matkoista alennuksia.
– Kyseessä on jälleen yksi uusi keino, jolla haluamme edistää sähköpotkulautojen turvallista käyttöä. Toinen uusi innovaatiomme on niin sanottu aloittelijatila, joka on valittavissa sovelluksestamme. Se rajaa automaattisesti nopeuden enintään 15 kilometriin tunnissa, Voi Technologyn operatiivisesta toiminnasta Suomessa vastaava Reetta Alastalo sanoo.
Vain joka kymmenes reputtanut reaktiotestin
Voi esitteli syyskuussa myös reaktiotestin, jonka avulla yhtiö haluaa hillitä humalassa ajoa sähköpotkulaudoilla.
Kahden kuukauden kokeilujakson jälkeen yhtiön datasta käy ilmi, että suomalaisista vain joka kymmenes ei ole läpäissyt testiä, vaikka sitä on varsin ahkerasti ilta-aikaan tehtykin.
– Tulos saattaa kertoa ehkä siitä, ettei sähköpotkulautojen käyttö humalassa olekaan niin yleistä kuin luullaan. Toisaalta olemme eläneet nyt poikkeuksellista aikaan. Ilahduttavaa on se, että suomalaiset ovat olleet Euroopan aktiivisempia testin tekijöitä, mikä kertoo, että palvelulle on ollut selkeästi tarvetta, Alastalo sanoo.
Suomalaisten testissä reputtaneiden määrä on linjassa pitkälti muiden Pohjoismaiden kanssa. Voi jatkaa reaktiotestinsä kehittämistä datan perusteella.
– En pidä huonona sitä, että ihmiset ovat epäonnistuneet testistä. Päinvastoin, sen ansiosta käyttäjät ymmärtävät, jos he eivät ole ajokunnossa. Toisaalta pohdimme toki, onko testi ollut liian helppo suorittaa tai onko humalassa ajo aiempaa luultua harvinaisempaa, Alastalo muistuttaa ja jatkaa:
– Sähköpotkulaudoilla humalassa ajoa on mahdotonta estää täysin ja lopullinen vastuu on aina käyttäjällä. Testi on kuitenkin jo nyt osoittanut, että se voi vähentää humalassa ajoa lisäämällä ihmisten tietoisuutta omasta tilastaan.
Kypäräselfien ja reaktiotestin lisäksi Voi on käynnistänyt Isossa-Britanniassa kokeilun, jolla pyritään karsimaan tekoälyn avulla katukäytävillä ajamista. Teknologia perustuu huippuluokan kamera-antureihin ja Edge AI -algoritmeihin.
Niiden ansiosta voidaan tunnistaa, ajetaanko sähköpotkulaudalla pyörätiellä, jalkakäytävällä vai maantiellä.
Talvisähköpotkulautailijan muistilista
- Ennen kuin lähdet ajoon, tarkista keliolosuhteet. Liukkailla keleillä vähennä vauhtia.
- Rajaa nopeus tarvittaessa aloittelijatilan kautta 15 kilometriin tunnissa. Aloittelijatilan voit valita sovelluksen profiilin kautta.
- Muista kypärä, hansikkaat ja heijastimet vaatteissa.
- Ennen ajoon lähtöä tarkista, että sähköpotkulaudan jarrut toimivat.
- Kun lopetat matkan, pysäköi sähköpotkulauta kadun reunaan tai polkupyörätelineen viereen.