Volkswagen Golf täytti tänään 45 vuotta. Maaliskuun 29. päivä, vuonna 1974 Volkswagenin tehtaalla Wolfsburgissa, alkoi tämän myyntimenestyksen virallinen tuotanto.
Silloin ennen, kenelläkään Volkswagenilla ei ollut aavistusta siitä, että tämä Volkswagen Kuplan seuraaja tulisi myymään yli 35 miljoonaa kappaletta ympäri maailman – ja sitä myydään edelleen.
Puhtaasti matemaattisin termein, uusi Golf tilataan jossain päin maailmaa joka 41 sekunti, joka päivä, ilman keskeytystä, siitä hetkestä lähtien kun valmistus alkoi 45 vuotta sitten. Tämä tarkoittaa keskimäärin noin 780 000 Golfia joka vuosi.
– Vuonna 1974 työntekijämme kohtasivat haasteen, kun Kuplan tuotannosta siirryttiin Golfiin. Sen jälkeen, olemme johdonmukaisesti kehittäneet päätehdastamme, ja tänään Golfin lisäksi valmistamme e-Gofia, Golf GTE:tä ja Golf Sportsvania sekä kolmea muuta mallia Wolfsburgissa, sanoo Wolfsburgin tehtaanjohtaja Stefan Loth.
Katso myös tämä: Kuvakatsaus autoradioiden historiaan: Tältä näytti autoradio vuonna 1974
Golf on yksi kompakteista automalleista maailmassa – luokkansa mittapuu, johon usein muita verrataan – ja se tulee edelleen olemaan yksi avaintuote Volkswagenin mallistossa. Volkswagen Golfin ajo-ominaisuudet ja kuljettajaa avustavat järjestelmät sekä infotainment-järjestelmät ovat tulevaisuudessakin edelläkävijöitä.
Tietoa Golfin ensimmäisestä sukupolvesta:
29.3.1974: Ensimmäinen Golf rullaa ulos tuotantolinjalta – sarjatuotanto alkaa
8.7.1974: Golf saapui Volkswagen-jälleenmyyjille
5.8.1974: Ensimmäisten uusien Golfien toimitukset asiakkaille alkavat
Golf I 1974
Muotoilu: 2-ovinen ja 4-ovinen henkilöauto tavaratilan kannella
Sisusta: Viisipaikkainen, 300 litran tavaratila, taitettava takaistuin
Moottorit:
1,1-litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori, 37 kW (50 hv)
1,5-litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori, 51 kW (70 hv)
Voimalinja: Etuvetoinen, nelivaihteinen manuaalivaihteisto sekä kolmivaihteinen automaattivaihteisto lisävarusteena
Maksiminopeus:
140 km/h (50 hv, manuaalivaihteisto)
160 km/h (70 hv, manuaalivaihteisto)
Mallit:
Golf ja Golf L (molemmat 50 hv)
Golf S ja Golf LS (molemmat 70 hv)
Katso myös tämä: Päivän museoauto: Tämä malli oli inspiraationa VW Golfin kehittelyssä