Tämän vuoden rallin SM-sarja käynnistyy viikonloppuna perinteikkäällä Tunturirallilla

57. kertaa ajettava Arctic Lapland Rally käynnistää kotimaisen autourheiluvuoden 2022 tulevana viikonloppuna 14.-15.1.

Kaikkiaan Rovaniemellä ja sen ympäristössä ajettavaan kilpailuun on ilmoittautunut mukaan 133 autokuntaa. Lähtöluettelo Tunturirallissa on jälleen kovatasoinen ja tuttuun tapaan Lappiin on saapumassa myös joukko ulkomaisia vieraita.

Yksi mielenkiintoisimmista seurattavista on uuden SM3-luokan tulikaste.

SM-sarjan kuninkuusluokkaan, SM1-luokkaan, on ilmoittautunut mukaan 24 autokuntaa ja taso on äärimmäisen kova.

Kaksi vuotta putkeen luokan mitalit vienyt Skoda-kolmikko Emil Lindholm, Teemu Asunmaa ja Mikko Heikkilä on varmasti tänäkin vuonna kova pala voitettavaksi. Luokan viime vuoden Suomen mestari Lindholm voitaneen nostaa kisan ykkössuosikiksi.

Kolmikon kovimmat haastajat ovat tuttuja nimiä SM-sarjasta. Juha Salo, Eerik Pietarinen, Aleksi Röyhkiö, Riku Tahko ja tänä vuonna koko SM-kauden kiertävä Viron Egon Kaur janoavat kärkisijoja.

Viime vuonna SM1-luokassa R5-luokan autolla debytoinut Tahko lähtee luottavaisin mielin tulevaan kauteen.

SM2-luokassa uudet tuulet

SM2-luokan kärkikamppailuissa on viime vuosina totuttu näkemään Ville Hautamäen, Jaro Kinnusen ja Anssi Rytkösen nimet. Tunturissa luokassa nähdään pelkästään kaksi edellistä SM-kultaa voittanut Hautamäki, sillä Kinnusen nimi loistaa poissaolollaan ja Rytkönen ajaa Rovaniemellä SM1-luokassa.

Hautamäelle kovimman haasteen tarjoavat todennäköisesti ”Idän Pikajuna” Vesa Hirvonen ja Arttu Lähdeniemi. Myös konkari Arto Juolahti on mukana ja on onnistuessaan korkealla tulosliuskassa.

Uusi SM3-luokka debytoi Rovaniemellä

Viime kaudella SM-ralleissakin ensimmäistä kertaa nähdyille Rally3-luokan autoille luotiin täksi kaudeksi oma SM-luokkansa. Uuden sukupolven nelivetoautoja on tällä hetkellä luokiteltuna vain Fordilla, mutta tulevaisuudessa Rally3-autoja saatetaan nähdä muillakin merkeillä.

Arctic Lapland Rallyssa luokkaan on ilmoittautunut neljä autokuntaa. Vanhassa kaksivetoisten SM3-luokassa kaksi edellistä Suomen mestaruutta voittanut Lauri Joona on nelivetoluokassakin varmasti tiukimmin tyrkyllä ykköspaikalle. Jussi Lindbergillä on luokan kuljettajista eniten kokemusta kyseisen luokan autosta, joka saattaa tuoda pienoisen edun kilpakumppaneihin nähden.

Kaksivetoluokissa paikka auki uusille mestareille

Vanha SM3-luokka on nyt siis jatkossa SM4-luokka. Kaksivetoisilla R2- ja Rally4-autoilla ajettavassa luokassa on tarjolla paikka uudelle mestarille, kun kaksi edellistä mestaruutta voittanut Lauri Joona siirtyi luokkaa ylemmäs ja vuonna 2019 mestaruuden voittanut Sami Pajari keskittyy nykyään ulkomaan kisoihin.

Henri Hokkala on ollut jo pitkään luokan kestomenestyjä, mutta vielä ovat mestaruudet kiertäneet. Kaiken osuessa kohdalleen Hokkala tullaan näkemään kärkitaistelussa tänäkin vuonna.

Viime kauden loppupuolella huikeasti tasoaan nostanut Kristian Nieminen on Hokkalan ykköshaastaja yhdessä Toni Herrasen kanssa. Määrätietoisesti uraansa rakentaneella Herrasella on tällä kaudella SM-osakilpailujen lisäksi ohjelmassa myös EM-ralleja, jotka varmasti tukevat nuoren lupauksen kehityskaarta.

Mustia hevosia luokassa on monta. Kansainvälisestikin rallicrossin puolella meritoitunut Jesse Kallio on yksi mielenkiintoinen seurattava. Viime kaudella V1600-luokissa ajaneita Jooa Iivaria, Oskari Heikkistä ja Konsta Saarista voidaan pitää yllätysvalmiina.

Oskari Heikkisen siirtyessä luokkaa ylemmäs on myös SM5-luokan peli auki. Jere Pensas ja Miko Kiminki ovat ennakkoon luokan kovimpia menijöitä.

Unohtaa ei sovi viime vuonna Nuorten SM-luokan mestaruuden voittanutta Tuukka Kauppista sekä luokan hopeamitalisti Justus Räikköstä, jotka siirtyvät täksi kaudeksi yleiselle puolelle haastamaan kokeneempia kuljettajia.

Tunturiralli houkutteli jälleen mukaan tukun ulkomaisia vieraita

Joskin tällä kertaa aivan kovimpia nimiä ei mukana nähdä. Virosta mukana ovat edellä mainitun Egon Kaurin lisäksi mm. Priit Koik ja Roland Murakas.

Mielenkiintoisin nimi on kuitenkin Yhdysvaltain lisenssillä ajava britti Kyle Tilley, joka tunnetaan paremmin ratapuolen kisoista. Meriittilistalta löytyy esimerkiksi viime vuoden Aasian Le Mans-sarjan LMP2-autojen mestaruus.

SM-luokkien ulkopuolella suurimmat katseet tulee keräämään historic-luokan Toyota Celicalla ajava Jari-Matti Latvala.

57. Arctic Lapland Rally -info, reitti & aikataulu

Järjestyksessään 57. Arctic Lapland Rally pitää sisällään kymmenen erikoiskoetta ja yhteensä 222,80 erikoiskoekilometriä. Rallin kilpailukeskus sijaitsee Scandic Pohjanhovissa ja huoltotoimet tapahtuvat Mäntyvaaran raviradalla, jossa ajetaan myös kaksi kertaa yleisöerikoiskoe.

Kilpailu lähetetään liikkeelle perjantaina klo 11:00 Lordin aukiolta kohti kilpailun ensimmäistä erikoiskoetta. Perjantaina on luvassa yhteensä viisi erikoiskoetta ja reilut 87 erikoiskoekilometriä.

Kilpailun päätöspäivä alkaa lauantaina klo 9:53, kun vuorossa on toiset viisi erikoiskoetta, joilla yhteismittaa kertyy 135 kilometriä. Maalijuhlallisuuksiin Lordin aukiolle kilpailijoita odotellaan n. klo 20:10 alkaen.

Kilpailun aikataulu

Perjantai 14.1.

  • 11:00 LÄHTÖ, Lordin aukio
  • 11:43 EK 1 Aittajärvi – 22,69 km
  • 12:46 EK 2 Mäntyvaara 1 – 3,50 km
  • HUOLTO, Mäntyvaaran ravirata
  • 15:49 EK 3 Kaihuavaara – 27,93 km
  • 17:22 EK 4 Siikakämä – 30,02 km
  • 19:05 EK 5 Mäntyvaara 2 – 3,50 km
  • HUOLTO, Mäntyvaaran ravirata

Lauantai 15.1.

  • HUOLTO, Mäntyvaaran ravirata
  • 09:53 EK 6 Ahmavaara – 44,56 km
  • 11:46 EK 7 Ounasvaara – 1,65 km
  • HUOLTO, Mäntyvaaran ravirata
  • 14:59 EK 8 Heinunkierto – 24,96 km
  • 16:22 EK 9 Sarriojärvi – 32,48 km
  • 17:55 EK 10 Ristilampi – 31,51 km
  • 20:10 MAALI, Lordin aukio

Sarjan livelähetykset Moottoriurheilu.tv:ssä

Kilpailun live-tulospalvelu

www.rallism.fi
www.arcticrally.fi

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here