Tällaiset sähköiset Peugeot e-Traveller-versiot tulevat Suomeen vuoden lopulla

Kuva: Peugeot.

Peugeot e-Traveller on uusi täyssähköllä kulkeva vaihtoehto niin asiakaskuljetuksiin kuin henkilökohtaisiin liikkumistarpeisiin.

Peugeot e-Traveller tuo:

  • 2 eri toimintasädettä aina 330 km asti (WLTP)
  • 2 eri akkukapasiteettia (50 kWh tai 75 kWh)
  • 3 pituutta (XS, M ja XL)(*
  • korkeus alle 1,90 m
  • jopa 9 istumapaikkaa

Peugeot e-Traveller tulee saatavaksi moniin erilaisiin kuljetustarpeisiin soveltuvina vaihtoehtoina.

Kuva: Peugeot.

e-Traveller Shuttle

Ammattimaiseen käyttöön ja matkustajien kyydityksiin (kuten taksit, hotelli- ja lentokenttäkuljetukset…) tarjolle tulee kaksi versiota: Business (5 – 9-paikkainen) ja Business VIP (6 tai 7-paikkainen).

Auton molemmille puolille on tarjolla moottoroidut liukuovet. Yksityisyyttä tuovat tummennetut (70% peittävyys) sekä erityistummennetut (90% peittävyys) matkustamon lasit.

Versiosta riippuen, 2- ja 3-rivien matkustajille on tarjolla käsinojilla varustetut, erilliset, kiskoilla liukuvat nahkapäällysteiset istuimet tai 2/3-1/3 jaetut, kiskoilla liukuvat istuimet.

Istuimet taittuvat alas yksinkertaisella säätimellä, jolloin matkustajille avautuu avara kulkuväylä takimmaiselle istuimille.

VIP–version matkustamosta tekee matkustajille mieluisan neljän itsenäisen, vastakkain asetellun istuimen muodostama lounge–asetelma tai vaihtoehtoinen viiden istuimen asetelma, kolmialueinen ilmastointi sekä peitettävä, tummennettu lasikatto.

e-Traveller tila-auto

Active- ja Allure-varustetasot tarjoavat muunneltavuutta ja istuinpaikat 5 – 8 matkustajalle.

Versiot ovat suunnattu erityisesti perheiden sekä aktiivisten eri lajien tai retkeilyn harrastajien tarpeisiin ja tarjoavat erilaisia matkustamovaihtoehtoja niin liukuvilla kuin helposti poistettavilla istuimilla.

Lasten iloksi 2. istuinrivillä on käytössä lentokonepöydät ja matkustusmukavuutta lisäävät aurinkoverhot.

Shuttle-version avautuvan takaikkunan ansiosta tavaratilaan pakatut matkatavarat ovat helposti saatavilla myös ahtaissa paikoissa, joissa ei ole mieluisaa avata takatilan luukkua.

Kuva: Peugeot.

Kolme eri pituutta

Peugeot e-Travelleria valmistetaan kolmena eri pituutena: S (4,60 m) M (4,95 m) ja XL (5,30 m).

1,90 metriin rajoitettu auton korkeus mahdollistaa pääsyn lähes kaikkiin pysäköintihalleihin.

Peugeot e-Travellerissa on yhdeksän istuimen lisäksi tavaratilaa 1500 litraa tai 5 matkustajan lisäksi tavaratilaa saadaan 3000 litraa tai jopa 4900 litraa, kiitos irroitettavien 2- ja 3-istuinrivien.

Lisäksi e-Traveller pitää sisällään lukuisia eri puolille matkustamoa sijoitettuja erilaisia säilytystiloja – yhteensä aina 74 litraan asti.

Kolme ajotilaa

Peugeot e-Travellerion akku on sijoitettu lattian alapuolella, joten se ei vie tila matkustamosta tai tavaratilasta.

Lisäksi akun sijainti edesauttaa painon optimaalista jakautumista ja tuo alustaan jäykkyyttä.

e-Traveller kykenee vetämään 1 000 kg.

Auton ulkopuolella täyssähkö e-Travellerin tunnisteina toimivat dikroinen leijona niin edessä kuin takana, latausluukku vasemmassa etusiivessä, päivittynyt keskiritilikkö sekä ”e-Traveller” –monogrammi takana.

Ohjaamossa analoginen mittaristo on saanut sähköön sopivan värityksen, kosketusnäyttö on päivittynut uusilla informaationäytöillä ja TomTom Traffic 3D –navigointi kertoo jäljellä olevan toimintasäteen avulla saavutettavissa olevat latauspisteet.

Vaihteenvalitsin on päivittynyt uudeksi ”e-Toggle” – vaihteenvalitsimeksi. Ajotapa-valitsin tarjoaa vaihtoehdot Eco, Normal – ja Power asetusten välillä.

Lisäksi keskikonsoli on varustettu e-Travellerissa uutena nähtävällä sähköisellä käsijarrulla.

Kuva: Peugeot.

Ohjaamo e-voluution keskellä

Ohjaamon keskikonsoli on uudistettu ja siihen on lisätty:

  • Uusi ”e-Toggle” –vaihteenvalitsin, joka on integroitu ergonomisesti kojelautaan ja toimii niin suunnanvaihtajana kuin Park- ja Brake –toimintojen valitsemiseen
  • Kolmen ajotapa-asetuksen valitsin
  • Säilytystila kojelaudan yläpuolella

Peugeot e-Travellerin kolme eri ajotapa-asetusta muuttavat asetuksia seuraavasti :

  • Eco (60 kW, 180 Nm) : huolehtii optimaalisen toimintamatkan saavuttamisesta
  • Normal (80 kW, 210 Nm) : optimaalinen asetus jokapäiväiseen ajoon
  • Power (100 kW, 260 Nm) : tarjoaa käyttöön täyden tehon raskaisen lastien kuljettamiseen

Mittaristo on päivittynyt jakamaan sähköllä ajamiseen liittyvää informaatiota :

  • Tehomittari kertoo kulutuksen tasosta (ECO-tasolla energiankulutus on optimoitu ja POWER-taso tuo maksimaalisen tehon) ja energian talteenotosta (CHARGE)
  • Oma kulutuslukema-arvio lämpömukavuustoiminnoille, kuten lämmitys ja ilmastointi
  • Akun latauksen taso
  • Värinäytöllä esitettävä informaatio kertoo energian virtaamasta, latauksen tilasta (lataus käynnissä, lataus viivästetty), ajotietokoneen arvot sekä jäljellä olevan toimintamatkan

Kojelaudan keskellä on TomTom Traffic 3D -navigoinnilla varustettu kosketusnäyttö, johon on listätty sähköautoiluun liittyvää informaatiota kertova ”Electric“ –valikko.

Lisäksi näyttö esittää jäljellä olevan toimintamatkan sekä saavutettavat latauspisteet. Kosketusnäytöltä voi myös säätää ohjaamon esilämmityksen asetuksia ja käynnistymisaikoja.

Huippunopeus 130 km/h

EMP2 (Efficient Modular Platform) –alustaan perustuva PEUGEOT e-Traveller tarjoaa 100 kW täyssähkömoottorin ja 260 Nm maksimivännön heti käynnistettäessä.

Täyssähkö tuo välittömän reaktiokyvyn ilman värinää, ääntä, vaihteen vaihtoa tai CO2-päästöjä.

Suorituskyky (Power-ajotavalla, arvot odottavat lopullista hyväksyntää) :

  • Suurin nopeus 130 km/h
  • Kiihtyvyys 0 – 100 km/h 13,1 s
  • Kiihtyvyys 0 – 1000 m 35,8 s
  • Kiihtyvyys 80 – 120 km/h 12,1 s

Akkuvaihtoehtoja on tarjolla kaksi: 50 kWh (koostuu18 moduulista) ja 75 kWh (27 moduulia).

50 kWh akku on saatavana XS-, M -ja XL–koripituuksiin. Tämä esimerkiksi kaupunkiajoihin soveltuva akku tarjoaa 230 km (WLTP) toimintasäteen.

M- ja XL-koripituudet ovat saatavana myös 75 kWh akulla, jonka toimintasäde mahdollistaa 330 km (WLTP) ajon.

Akun lämmöntasaus on yhdistetty matkustamon lämmitysjärjestelmään ja mahdollistaa pikalatauksen, optimoidun toimintamatkan sekä pidemmän akun elinkaaren.

Peugeot e-Traveller on varustettu 11 kW :n kolmivaiheisella autolaturilla. Lataaminen onnistuu tavanomaisilla ratkaisuilla mm. seuraavasti:

  • Perinteisestä sukopistokkeesta (8A) : täysi lataus 31h (50 kWh akku) tai 47h (75 kWh akku)
  • Lataustolppa (16A) : täysi lataus 15h (50 kWh akku) tai 23h (75 kWh akku)
  • WallBox 11 kW : lataus täyteen 5h (50 kWh akku) tai 7h30 (75kWh akku) kolmivaihelaturilla
  • Julkisesta pikalatauspisteestä: akun lämmöntasaus mahdollistaa 100 kW:n latauspisteiden käytön ja 80% latausaste saavutetaan joko 30 minuutissa (50 kWh akku) tai 45 minuutissa (75 kWh akku).

Lataus voidaan ohjelmoida käynnistymään toivottuna ajankohtana.

Ohjelmointi tapahtuu joko auton kosketusnäytöltä tai älypuhelimen MyPeugeot-sovelluksesta. Saman etäohjauksen avulla on mahdollista käynnistää tai keskeyttää lataus, samoin kuin tarkistaa akun latauksen taso.

Myös matkustamon esilämmitys on ohjelmoitavissa joko kosketusnäytöltä tai etänä. Esilämmitys optimoi käytettävissä olevan toimintamatkan akun lämpötilan ollessa jo autoa käynnistettäessä optimaalinen.

Huolettomaan sähköauton omistamisen tueksi Peugeot tarjoaa sähköauton akulle 8 vuoden tai 160 000 km takuun 70 prosentin kapasiteetille.

Peugeot e-Traveller saapuu Euroopan markkinoille vuoden 2020 toisella puoliskolla. Suomessa malli nähdään vuoden 2020 lopussa. Peugeot e-Traveller valmistetaan Ranskassa.

*) mallisto voi vaihdella markkinasta riippuen

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here