23.2.2018 10.45
Uudistunut Toyota Aygo saa ensi-iltansa Geneven autonäyttelyssä.
Toyotan mukaan Aygon nykysukupolvi on vuonna 2014 tapahtuneesta esittelystään lähtien ollut menestys Euroopan markkinoilla.
Vuonna 2017 Aygo oli A-segmentin kärkikamppailussa tiukasti mukana. Euroopanlaajuinen myynti ylsi yli 85 000 kappaleeseen ja markkinaosuus segmentissä oli 6,6 %. Suomessa Aygon markkinaosuus segmentissään oli vuonna 2017 13,5 %.
Tunnusomainen X-muotoilu
Uudistunut Aygo säilyttää tunnusomaisen X-muotoilun keulallaan, mutta muotoilun suunta on vaihtunut voimakkaampaan, kuin kolmiulotteisuutta voimakkaasti korostavaan arkkitehtuuriin.
Uuden etuosan muotoilun yksityiskohtia ovat uudelleen muotoillut, Toyotan sukunäköä korostavat ajovaloumpiot, joissa on integroidut päiväajovalot.
Ajovalojen alapuolisia koristeosia on saatavilla useissa eri väreissä varustetasojen mukaan.
Kuljettajan paikalta katsottuna näkyvin muutos on grafiitinharmaa tai kiiltomusta sisustan väriteema.
Mittaristossa käytetään voimakkaan kolmiulotteista teemaa ja istuinverhoilut on uusittu liki kaikissa varustetasoissa.
Uudistuneet varustetasot
Uudistuneet varustetasot on suunnattu entistä laajemmalle käyttäjäkunnalle keskittyen erityisesti malliston yläpään jalostamiseen.
Jokaisessa varustetasossa on sille ominaisia muotoilun yksityiskohtia ja ne ovat helposti tunnistettavissa etupuskurin väriosien, vanteiden ja sisätilojen yksityiskohtien ansiosta.
Alkaen X-play –perusvarustetasosta ja päättyen huippuvarusteltuun X-clusiv –varustetasoon, on varustetasojen sisältö räätälöity erilaisille käyttäjäryhmille.
Huipulla oleva X-clusiv tarjoaa näyttävän bi-tone-ulkovärin kolmella vaihtoehtoisella ulkovärillä. Lisäksi tässä varustetasossa on näyttävät 15 tuuman kevytmetallivanteet, osanahkaverhoillut istuimet, automaatti-ilmastointi, älyavainjärjestelmä sekä Toyota Safety Sense –aktiiviset turvallisuusvarusteet.
Näiden lisäksi kaksi erikoismallia, X-cite ja X-trend, piristävät Aygon mallistoa säännöllisesti uusiutumalla.
X-cite on Toyotan mukaan kaikista säväyttävin vaihtoehto koko Aygo-mallistossa. Tästä kuuluu kiitos sen Magenta-ulkovärille, erikseen tätä varustetasoa varten suunnitelluille 15 tuuman kevytmetallivanteille, Manhattan-istuinverhoilulle sekä korinvärisille koriste-elementeille pianomustassa kojelaudassa.
X-trend puolestaan houkuttelee luokseen mustalla ulkovärillään, ajovaloumpioiden mustilla tehosteilla, varustetasoon räätälöidyillä kymmenpuolaisilla 15 tuuman kevytmetallivanteilla, osanahkaverhoilulla sekä sähäkillä sinisillä yksityiskohdilla.
Ketteryys kaupunkiolosuhteissa
Toyotan mukaan Aygon suunnittelussa tärkeimpänä painopisteenä on ketteryys kaupunkiolosuhteissa.
Toyotan 998-kuutiosenttimetrinen, kolmisylinterinen ja 12-venttiilinen voimanlähde on nyt Euro 6.2 –päästömääräykset täyttävä.
Moottorissa on hyödynnetty muun muassa muuttuvaa imuventtiilien ajoitusta (VVT-i).
Moottorin kehityskohteista mainittakoon esimerkiksi polttoaineen suihkutusjärjestelmän kaksoissuuttimet, suurempi puristussuhde, entistä laajempi matalakitkakomponenttien käyttö, jäähdytetty pakokaasujen takaisinkierrätys (EGR) sekä parannettu tasapainotusakseli.
Moottori kehittää 53 kW (72 hv) tehon 6 000 rpm kohdalla ja 93 Nm väännön 4 400 rpm kohdalla. Uudistunut Aygo kiihtyy 0-100 km/h 13,8 sekunnissa huippunopeuden ollessa 160 km/h.
Uuden WLTP-ajosyklin mukainen korreloitu NEDC-kulutuslukema yhdistettyä ajoa vastaavalle ajolle on vain 4,0 l/100 km, mikä tarkoittaa 93 g/km CO2 -päästötasoa*.
Voimanlähteen kokemien uudistusten lisäksi Aygon jousitusta sekä ohjaustehostimen toimintalogiikkaa on hienosäädetty.
Uudet turvavarusteet
Toyota Safety Sense tuo yhteen useita aktiivisia turvallisuusjärjestelmiä, jotka auttavat välttämään onnettomuuksiin joutumista.
Nopeuden ollessa välillä 10 – 80 km/h Pre-Collision -järjestelmä (PCS) tunnistaa edessä olevan liikenteen ja vähentää riskiä törmätä edellä olevaan ajoneuvoon.
Mikäli törmäysmahdollisuus on olemassa, järjestelmä kehottaa kuljettajaa jarruttamaan sekä varoitustekstillä että merkkiäänellä.
PCS nostaa jarrupainetta valmiiksi tuottaakseen mahdollisimman suuren jarrutustehon kuljettajan aloittaessa jarrutuksen.
Mikäli kuljettaja ei ala jarruttamaan ajoissa, järjestelmä aktivoi hätäjarrutuksen automaattisesti. Tällöin nopeus törmäyksen hetkellä laskee huomattavasti, ja pitävällä tien pinnalla nopeuden ollessa alle 30 km/h jopa estää törmäyksen**.
Tällöin peräänajo joko estetään täysin tai törmäysvoimat ovat huomattavasti pienempiä kuin ilman järjestelmää.
Kaistavahti (LDA) seuraa kaistamerkintöjä ja auttaa välttämään suistumisonnettomuuksia, oli kyse sitten ojasta tai vastaantulevasta autosta.
Mikäli ajoneuvo alkaa ajautua kaistamerkinnän yli ilman suuntamerkin käyttöä, LDA varoittaa kuljettajaa sekä varoitustekstillä että äänimerkillä.
Uudessa Aygossa Toyota Safety Sense –varusteet ovat saatavilla kaikkiin varustetasoihin, X-clusiv –varustetasossa niiden ollessa vakiona.
Suomeen uusi Aygo rantautuu elokuussa 2018.
*)Perustuu EY 2017/1153 ja EY 2017/1231 –lisäykseen. Arvo voi muuttua lopullisella tyyppihyväksynnällä.
**) Tulokset saavutettu testiolosuhteissa ajettaessa 30 km/h päin pysäköityä autoa. Järjestelmän toiminta ja vaikutus jarrutusmatkaan sekä auton pysähtymiseen riippuu ajo-olosuhteista (tien pinta & säätila) sekä ajoneuvon kunnosta ja sen osien ku