Tällainen uudistunut Lexus NX Suomeen loppuvuodesta

Täysin uusi Lexus NX avaa uuden luvun merkin historiassa. Uutuusmalli korvaa vuonna 2014 markkinoille tulleen NX-mallin.

Uusi Lexus NX on kasvanut edeltäjäänsä verrattuna 20 mm pituutta, 20 mm leveyttä, 5 mm korkeutta ja raideväli on saanut 30 mm pidennyksen. Nämä kasvaneet mitat mahdollistavat näyttävän muotoilun lisäksi sisätilojen tehokkaan käytön ja premium-luokan määrittelevät sisätilat.

GA-K -alustarakenteen käyttö mahdollistaa pyörien sijoittamisen lähemmäs kulmia aikaansaaden lyhyet etu- ja takaylitykset. Auton takaosan muotoilu on mahdollistettu koko auton levyisellä takavalolla.

Kuva: Lexus.

Kojelauta on muotoiltu kuljettajan ovesta lähteväksi, yhtenäiseksi muodoksi, joka pystyy antamaan minimaalisilla katseen siirroilla maksimaalisen – ja juuri kuljettajan haluaman – määrän informaatiota.

Varustelutasojen mukaan saatavilla oleva sisävalaistusjärjestelmä, jonka 64 eri värivaihtoehdosta löytynee sopiva kaikkiin tilanteisiin. Oman lisänsä luksusta arjen käytettävyyteen tuo e-latch -järjestelmä, jossa sähköinen avauspainike korvaa perinteisen, oven sisäpuolisen avauskahvan.

Lexus Link -sovellus puolestaan mahdollistaa sisätilojen esilämmityksen tai -viilennyksen hyvinkin etäältä.

Kuva: Lexus.

Uudet voimalinjat

Lexuksen yli 15 vuoden kokemus hybriditeknologiasta kulminoituu uudessa NX-mallissa merkin ensimmäiseen lataushybridimalliin. Uusi NX 450h+ -malli edustaa Lexus Electrified -strategiaa parhaimmillaan.

Mallin tekniikka rakentuu 2,5-litraisen polttomoottorin, kokemuksen täydelliseksi hioman hybriditekniikan ja 18,1 kWh:n korkeajänniteakun muodostaman kokonaisuuden varaan.

Järjestelmän suurin ulostuloteho on 306 hv, kiihtyvyys 0 – 100 km/h on kuuden (6) sekunnin tuntumassa mutta arvioidut CO2 -päästöt (WLTP yhdistetty) ovat alle 40 g/km.

Kuva: Lexus.

Korkeajänniteakun kapasiteetti mahdollistaa arviolta 63 km sähköisen ajokantaman ja maksimissaan 135 km/h nopeuden EV-tilassa ajettaessa.

Sähköistä ajokantamaa tai huippunopeutta mielenkiintoisempaa on kuitenkin se, mitä tapahtuu ladatun sähkön osuuden loppuessa akusta.

Toisin kuin yleisesti on totuttu, ei NX 450h+ -mallin polttoaineenkulutus nouse normaalin polttomoottoriauton tasolle tai sen yli, vaan auto toimii itselataavan mallin tapaan säilyttäen erinomaisen polttoainetehokkuuden ja yleisen taloudellisuuden.

Kuva: Lexus.

Itselataava NX 350h hyödyntää lataushybridimallin tavoin neljännen sukupolven Lexus-hybriditeknologiaa. Järjestelmän suurin ulostuloteho on lisääntynyt aikaisempaan NX 300h -malliin verrattuna 22 prosenttia ollen nyt 242 hevosvoimaa. Tämä on parantanut 0 – 100 km/h -kiihtyvyyttä 7,7 sekuntiin mutta samalla vähentänyt CO2 -päästöjä noin 10 prosenttia.

Kumpikin voimalinja sallii jarrulliselle perävaunulle maksimissaan 1 500 kg kokonaismassan.

Kuva: Lexus.

Lexuksen GA-K -alustarakenne

Keskeistä auton ajettavuuden kannalta on Lexuksen GA-K -alustarakenteen käyttö.

Alustarakenne on tuonut jo lukuisiin muihin Lexuksen malleihin lähtökohtaisesti maukkaat ominaisuudet: matala painopiste, leveä raideväli sekä kehittynyt painonjakauma.

Erittäin vääntöjäykän korin pyöräntuenta on toteutettu edessä MacPherson-joustintuin ja takana monivarsituennalla. Korirakenteessa maininnan arvoisia ovat myöskin käytettävät suurlujuusteräslaadut (1 180 & 1 470 MPa).

Kuva: Lexus.

Lisäksi edistyneiden liitosrakenteiden, kuten liima- ja laserhitsattujen saumojen ansiosta korin paino on pysynyt kurissa lujuuden siitä kärsimättä.

E-Four -nelivetojärjestelmää on kehitetty sekä NX 450h+- että NX 350h -malleissa siten, että takavedosta vastaava sähkömoottori on käytössä läpi koko nopeusalueen ja kaikissa ajotiloissa. Suurempi takapyörille tarjottava vääntömomentti antaa kuljettajalle parantuneen tuntuman käytännön vetopidosta.

Kuva: Lexus.

Parempi varustelu, turvallinen auto

Uusi Lexus NX tuo markkinoille tullessaan mukanaan myös Lexuksen uuden multimediajärjestelmän. Uuden järjestelmän ominaisuuksiin lukeutuu mm. pilvipohjainen navigointi (markkina-alueesta riippuen), minkä ominaisuuksiin kuuluvat mm. ajantasaiset liikennetiedot.

Hey Lexus -assistentti tekee mallista riippuen 9,8- tai 14-tuumaisen näytön sisällön ohjaamisesta helppoa. Viimeisintä tekniikkaa edustava teräväpiirtonäyttö pystyy esittämään erittäin selkeää grafiikkaa kaikissa valaistusolosuhteissa.

Usb-portteja löytyy yhteensä neljä kappaletta, joista kolme ovat uusinta, usb-c-tyyppiä.

Kuva: Lexus.

Älypuhelinten integrointi onnistuu sekä Apple CarPlayta että Android Autoa käyttäen, ensiksi mainitun ollessa mahdollista myös langattomasti. Langaton latausalusta puhelimen lataukseen on 50 prosenttia aiempaa tehokkaampi.

Lexus Link -sovelluksen avulla mahdollistetaan auton toimintojen monipuolinen hallinta, kuten keskuslukituksen avaaminen tai sulkeminen, esilämmitys tai -viilennys sekä NX 450h+ -mallissa laajat latauksen ohjaukseen liittyvät toiminnot.

Kuva: Lexus.

Uusi Lexus NX -malli on myös Lexuksen ensimmäinen malli, jossa käytetään aktiivisten turvavarusteiden Lexus Safety System + -järjestelmän uusinta, kolmatta sukupolvea.
Kaikkia siihen kuuluvia järjestelmiä, kuten Pre-Collision -järjestelmää on kehitetty mahdollistaen mm. mainitun järjestelmän tunnistavan ”perinteisten” esteiden kuten ajoneuvojen, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden lisäksi esim. puut tai aidat.

Mukautuvan vakionopeussäätimen toimintaa on hienosäädetty ja yhteistoimintaa liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän kanssa parannettu.

Yhtenä esimerkkinä innovatiivisesta turvallisuusajattelusta on kuolleen kulman varoitustoimintoon yhdistetty varotoiminto, mikä ei salli oven avaamista, mikäli järjestelmä havaitsee takaa lähestyvän kohteen kuten auton.

Uusi Lexus NX saapuu Suomeen loppuvuodesta 2021.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!