Tällainen on uusi Dacia Duster – Suomeen ensi keväänä

13.9.2017 20.40

 

Dacia Dusterin tarina alkoi seitsemän vuotta sitten, kun edullinen katumaasturi esiteltiin. Nyt Frankfurtissa julkistettiin uusi versio.

Auton korin muotoilu ja sisustus ovat täysin uusia.

Entistä korostetumman jäähdyttäjän säleikön ja sen kulmiin sijoitettujen valojen avulla uusi Duster näyttää aiempaa leveämmältä.

Valot on muotoiltu uudelleen ja led-päiväajovalot on jaettu kolmeen sektoriin. Aiempaa vaakasuorempi konepelti on saanut veistoksellisia muotoja. Pohjapanssari on suurempi kuin ennen.

Tuulilasi on siirretty 100 mm eteenpäin ja se on enemmän kallellaan, minkä ansiosta matkustamo on kasvanut ja tarjoaa enemmän tilaa.

Alumiiniset kattokaaret alkavat tuulilasilinjasta. Pyörät ovat kasvaneet 17-tuumaisiksi.

Myös takaapäin katsottuna Duster näyttää aiempaa leveämmältä ja takavalot on sijoitettu aivan auton kulmiin.

Dacian takavalojen nykyinen tunnus, neljä punaista neliötä, on otettu käyttöön nyt myös Dusterissa. Kokonaisuuden täydentää leveä pohjapanssari, joka kertoo auton luonteesta.

Täysin uudelleen suunniteltu sisustus

Kojelauta on entistä vaakasuorempi ja se on tehty kuljettajakeskeiseksi. Muutokset on tehty asiakkaiden esittämien kommenttien perusteella ja pienilläkin muutoksilla on helpotettu kuljettajan työtä ja samalla on lisätty turvallisuutta.

Yksi tällainen parannus on multimediajärjestelmän siirto entistä korkeammalle kojelaudassa.

Kuljettajan on entistä helpompi löytää hyvä ajoasento lisääntyneiden säätömahdollisuuksien ja -varojen avulla. Ohjauspyörä on saanut myös etäisyyssäädön.

Etuistuimet ovat täysin uudet rungoltaan ja rakenteeltaan. Ne antavat Dacian mukaan paremman sivuttaistuen ja reisitukea on nyt 20 mm enemmän kuin ennen. Kuljettajan istuimessa on kyynärnoja, ristiselän tuen säätö ja runsas 60 mm korkeussäätömahdollisuus.

Ohjaamossa on erilaisia säilytyslokeroita nyt lähes kolmenkymmenen litran verran. Myös eri hyllyjen ja lokeroiden käyttöön on kiinnitetty huomiota ja niiden muotoa on muutettu siten, että tavarat on helppo saada paikoilleen ja pois.

Tavaratilan koko on etuvetoisessa Dusterissa 475 litraa ja nelivetoisessa 443 litraa.

Varusteilla lisää mukavuutta ja turvallisuutta

Uudessa Dusterissa on paljon varusteita, joita ei ole ennen Daciaan saanut, kuten automaatti-ilmastointi.

Saatavilla on nyt myös älyavain, eli autoon tullessa ei enää tarvitse kaivaa avainta esiin. Sitä ei tarvita edes autoa käynnistäessä, sillä elektroniikka tunnistaa avaimen olevan lähellä ja napin painallus käynnistää tai sammuttaa auton.

Turvallisuus on uudessa Dusterissa entistä korkeammalla tasolla niin rakenteiden kuin varusteiden ansiosta. Lähtökohtana ovat auton kori ja runko, jotka Dacian mukaan ovat aiempaa vahvempia.

Uusia turvavarusteita on runsaasti, kuten turvaverhot, automaattisesti toimivat ajovalot ja katvealueen valvontajärjestelmä. Viimeksi mainittu toimii neljän ultraäänisensorin avulla, jotka havaitsevat takaa tai sivulta tulevat ajoneuvot moottoripyöristä kuorma-autoihin. Järjestelmä varoittaa vaarasta vilkuttamalla oranssia valoa ulkopeilin rungossa.

Neljä moottorivaihtoehtoa

Dacialle on tärkeää, että sen autot tarjoavat asiakkaan rahalle erittäin paljon vastinetta. Sen takia uuden Dusterin tekniikkaan ei ole tehty suuria muutoksia.

Ensimmäisen sukupolven tapaan uuteen Dusteriin saa bensiinimoottoriksi etuvetomalleissa SCe 115 :n tai TCe 125 :n, nelivedon kanssa on saatavilla TCe 125 tai dCi 110 -dieselmoottori.

Automaattivaihteiston kanssa auto on aina etuvetoinen ja varustettu dCi 110 -moottorilla.

Korin ulkomitat ovat hyvin lähellä aiempaa, joten kompakti auto on helppo pysäköidä ja sillä on näppärää edetä maastossa. Tieltä poistuttaessa on iloa runsaasta 210 mm maavarasta sekä suurista tulo- ja jättökulmista (30 ja 33 astetta).

Maastoajoa helpottaa neljän kameran kosketusnäyttöön välittämä kuva, joka näyttää auton ympäristön. Kivet on helppo kiertää, kun niiden sijainnin näkee tarkasti ohjaamoon. Lisäksi järjestelmä auttaa pysäköitäessä.

Peruutustilanteessa peruutuskamera aktivoituu automaattisesti, eteen ajaessa kuljettaja voi valita etukameran tai sivukameran kuvan tarpeen mukaan. Kameran kuvan vaihto tapahtuu helposti kojelaudan katkaisijaa painamalla.

Jyrkissä mäissä auttavat lisäksi alamäkihidastin ja mäkilähtöavustin. Maastossa viihtyvät osaavat arvostaa 4×4-monitoria, johon on yhdistetty kompassi ja josta näkee auton kallistuskulmat reaaliajassa.

Uusi Duster tulee Suomeen keväällä 2018. Uutuuden hinnat ja meille tuotavat mallit varusteineen kerrotaan lähempänä myynnin alkua.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here