Uusi Jumper on Citroënin isoin hyötyajoneuvo jopa reilun 1,5 tonnin kantavuudella. Jumper saa kattavan listan varusteita, jotka ovat verrattavissa jopa henkilöautoihin.
Uusi Citroën Jumper saa ajoavustimia, liitettävyystoimintoja ja mukavuustoimintoja, jotka ovat ainutlaatuisia isojen pakettiautojen luokassa. Jumperin diesel- ja sähkömoottorit ovat uudistettu kattavasti, jotta ammattilaiset saavat nauttia entistäkin paremmasta energiatehokkuudesta ja alhaisemmista käyttökuluista.
Keula uusiksi
Jumperin keula on muotoiltu uusiksi, jotta mallin persoonallisuutta voidaan korostaa entisestään ja sen aerodynaamisia ominaisuuksia voidaan parantaa. Puskuri, maski (nyt korinvärinen) ja sivupeilit ovat suunniteltu aerodynamiikkaa ajatellen.
Keulan mustaa alaosaa on rakenteellisesti vahvistettu törmäyssuojan parantamiseksi. Uudet led-ajovalot ovat 30 % energiatehokkaammat kuin aiemmat halogeenit. Lopuksi, takavalot ovat saaneet uuden ilmeen.
Matkustamossa parannuksia on tehty Jumperiin kojelautaan, joka aiempaa elegantimpi ja ergonomisempi. Tarjolla ovat uusi digitaalinen mittaristo ja iso keskinäyttö. Ohjauspyörä, vaihteenvalitsimet ja ovipaneelit ovat myös uusittu.
Ajomukavuus ja turvallisuus
- Jumperin huippuversioihin tarjolla on uusi 10-tuumainen kosketusnäyttö, johon kuluu mm. radio ja navigointi. Älypuhelimista inspiraationsa saanut käyttöliittymä on helppo käyttää ja siinä hyödynnetään widget-toimintoja pikavalintoina. Järjestelmä tukee myös älypuhelimen langatonta peilausta.
- Lisävarusteinen 7-tuumainen digimittaristo on päivitetty ja on aiempaa selkeämpi. Näyttöön voidaan tuoda kuljettajalle tärkeimmät tiedot, mutta se näyttää myös navigoinnin tiedot.
- Langaton latausalusta kojelaudan keskellä poistaa tarpeen kiinnittää puhelin johdolla autoon latausta varteen.
- Lisävarusteinen digitaalinen taustapeili on kytketty kameraan, joka sijaitsee uuden Jumperin takana tarjoten aina erinomaisen näkymän taakse.
- Sähköinen ohjaustehostin mukautuu ajonopeuteen säätäen ohjauksen vastetta automaattisesti. Näin kaupungissa ohjaus on kevyt ja maantiellä entistäkin vakaampi.
- Sähköinen käsijarru on helpompi käyttää kuin perinteinen käsijarru.
- Avaimeton käynnistys helpottaa kuljettajia lukitsemaan ja avaamaan ovet ja käynnistämään auton ilman, että avaimia tarvitsee ottaa pois taskusta. Tämä toiminto helpottaa etenkin niitä ammattilaisia, jotka joutuvat tekemään useita pysähdyksiä päivän aikana.
- 360-asteiset tutkat koostuvat 14 tai 16 sensorista (riippuen auton pituudesta) ympäri ajoneuvon.
- Uudet ajoavustimet: kuljettajan vireystilan valvonta, liikennemerkkien tunnistus, kaistallapitoavustin, automaattinen hätäjarrutus jalankulkija- ja pyöräilijätunnistuksella ja älykäs nopeudenrajoitin.
- Uusi ajoavustinpaketti ottaa ensimmäisen askeleen kohti autonomista ajamista. Edellä mainittu avustinpaketti yhdistää mukautuvan vakionopeudensäätimen stop and go -toimintoon. Mukana tulevat kaistakeskitin ja ruuhka-avustin.
Uudistetu voimalinjat
Uudessa ë-Jumperissa on peräti 200 kW (270 hv) tehoa tuottava sähkömoottori, ja tuntuvat 400 Nm vääntöä. Uuden akuston koko on 110 kWh, mikä kasvattaa WLTP-toimintamatkan jopa 420 kilometriin.
Uuden ë-Jumperin suorituskykyä ja toimintamatkaa voidaan optimoida kolmen ajotilan avulla.
NORMAL sopii monipuoliseen ajoon (teho rajoitettu 160 kW), ECO parantaa energiatehokkuutta ja lisää toimintamatkaa (teho rajoitettu 120 kW) ja POWER antaa kerralla kaiken suorituskyvyn (kokonaisteho 200 kW). Lisäksi energian talteenottoa voidaan säätää 4-portaisesti ohjauspyörän takana sijaitsevilla painikkeilla.
ë-Jumper on varustettu vakiona 11 kW:n sisäisellä laturilla, jonka avulla akku voidaan ladata täyteen 11 tunnissa ja 45 minuutissa. Käyttäen 150 kW:n tehoista pikalatausta uusi ë-Jumper voidaan ladata 80 prosenttiin 55 minuutissa.
Uusi 2,2-litrainen dieselmoottori on saatavilla kolmena eri tehoversiona: 120, 140 ja 180 hv. Moottori ovat yhdistetty uuteen 6-vaihteiseen manuaalivaihteistoon. Ensi kertaa Jumperiin on saatavilla myös 8-vaihteinen automaattivaihteisto, joka on saatavilla BlueHDi 140- ja 180-versioihin.
Uusi Jumper saa uuden polttokennovoimalinjan (vety) vuoden 2024 loppupuoliskolla.