Tällainen on syksyllä esiteltävä Opelin uusi pikkupaku!

26.6.2018 22.35

Viidennen sukupolven Opel Combo Cargon kuvat on julkistettu. 

Niin lyhyenä kuin pitkänä mallina saatavassa Combossa on monia kuljettajaa avustavia järjestelmiä ja varusteita. Auto esitellään virallisesti tulevana syksynä.

Combon nimi on ollut kompaktin, monikäyttöisen tavara-auton synonyymi neljän sukupolven ajan vuodesta 1987 alkaen. 

Katso myös: Opel tuomassa suurperheellekin sopivan Combo-mallin

Ensimmäinen sukupolvi perustui Opel Kadettiin, kaksi seuraavaa vastaaviin Corsa-malleihin ja neljäs oli yhteistyön tulos Fiatin kanssa.

Uusi, viides sukupolvi, on kehitetty täysin uudelle arkkitehtuurille Groupe PSA:n kanssa.

Uutuus esitellään virallisesti Hannoverin tavara-autonäyttelyssä 19. syyskuuta 2018 ja tilauksia otetaan vastaan syyskuusta alkaen.

Laaja mallisto

Mallisto tarjoaa laajan valikoiman malleja lyhyestä 4,40 metrisestä pitkään 4,75-metriseen, saatavana kahden tai kolmen istuimen ohjaamolla.

Combo Cargon kuormatila on enimmillään 4,4 m3:n ja kantavuus 1 000 kg.

Kuormatilan pituus on suurimmassa mallissa  3 440 mm.

Takapyörien koteloiden väliin jäävä tila on riittävän leveä eurolavalle, joita sopii lyhyeen malliin kaksi. Väliseinässä oleva luukku tarjoaa ratkaisun erityisesti pitkien tavaroiden kuten lautojen kuljettamiseen.

Lukuisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä

Uuteen Combo Cargoon on saatavana monia innovatiivisia teknologioita ja jopa 19 avustinjärjestelmää, jotka helpottavat ajamista, pysäköintiä, tavaroiden tai henkilöiden kuljettamista.

Combon voi varustaa muun muassa uudella, tunnistimiin perustuvalla sivusuojajärjestelmällä[1], joka helpottaa liikkumista pienellä nopeudella ahtaissa paikoissa varoittaen kuljettajaa vaarasta osua esteeseen (kuten tolpat, kaiteet, seinät tai muut ajoneuvot).

Ammattilaiset, jotka tarvitsevat parempaa pitoa mudassa, hiekassa tai lumessa, voivat valita etuvetoiseen Comboon elektronisen IntelliGrip-pidonhallintajärjestelmän ja erityisesti rakennustyömaakäyttöön suunniteltu alustan, joka sisältää 30 mm korotuksen jousitukseen, jäykemmät kallistuksenvakaimet eteen ja taakse, suuremmat pyörät ja muutetut iskunvaimentimien säädöt.

Jokainen pakettiautolla ajanut tietää, että näkymä sisätaustapeilin kautta voi olla hyvin huono, tai jopa olematon täyteen kuormattuna tai jos takaovissa ei ole ikkunoita; silloin on luotettava ulkopeileihin.

Tämä ei koske uutta Comboa. Se voidaan varustaa takakameralla, joka näyttää auton takana olevan alueen infotainment-näytössä. Se avustaa peruutettaessa opasviivojen avulla heti kytkettäessä peruutusvaihde.

Se näyttää myös eteenpäin ajettaessa 4-30 metrin alueen auton takana ja sitä voidaan siten käyttää digitaalisena taustapeilinä.

Oikean puolen ulkotaustapeiliin asennettu toinen kamera parantaa näkyvyyttä edelleen. Kytkettäessä oikean puolen suuntavilkku näyttöön tulee näkymä oikealta sivulta, poistaen niin sanotun ”kuolleen kulman” ja parantaen siten merkittävästi kaikkien tienkäyttäjien turvallisuutta.

Kuljettajaa avustajien järjestelmien valikoimaan kuuluu myös muun muassa etutörmäysvaroitin jalankulkijatunnistuksella ja automaattisella hätäjarrutuksella[2], kaista-avustin, alamäkihidastin, mukautuva vakionopeudensäädin, kuljettajan vireystilan valvonta ja nopeusrajoitusmerkkien tunnistus.

Henkilöautosisaruksensa tavoin Comboon on saatavana tehokkaat ja taloudelliset moottorit nykyaikaisiin vaihteistoihin yhdistettyinä.

[1] Aktiivinen alle 10 km/h nopeuksissa.

[2] Toimii automaattisesti yli 5 km/h ja alle 85 km/h nopeuksissa. Nopeuksissa 0 – 30 km/h hidastuvuus törmäysnopeuden pienentämiseksi on 0,9 g. Nopeuksissa 30 – 85 km/h järjestelmä hidastaa nopeutta jarruttamalla enintään 22 km/h. Tämän rajan jälkeen kuljettajan on jarrutettava itse nopeuden hidastamiseksi edelleen.

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän