Tällainen on Škoda Enyaqin Coupé-malli — tarjolla myös RS-versio

Škoda laajentaa Enyaq iV -mallistoaan Coupé-mallilla. Siitä tulee tarjolle myös sporttinen RS-malliversio.

Sporttisesta ulkonäöstä huolimatta tässä autossa on suuret sisätilat ja tavaratilaa 570 litraa. Škodan uudella täyssähköisellä coupé-katumaasturilla on erinomainen ilmanvastuskerroin (cd) alkaen 0,234.

Tehoversiosta ja akun koosta riippuen WLTP-kulutusmittausstandardin mukainen toimintamatka on jopa 545 km***, joten tämä auto soveltuu erinomaisesti myös pitemmille ajomatkoille.

Skoda Enyaq Coupe RS. Kuva: Skoda.

Enyaq Coupé iV:hen on tarjolla kaksi akkukokoa, takaveto tai neliveto, ja neljä tehoversiota välillä 132 kW* ja 220 kW**.

Uusi Škoda Enyaq Coupé iV ja Enyaq iV valmistetaan Škodan päätehtaalla Mladá Boleslavissa. Se on ensimmäinen tehdas, jossa Volkswagen-konsernin MEB-perustekniikan autoja tehdään Saksan ulkopuolella.

Rakennearkkitehtuurin ja pitkän akselivälin ansiosta täyssähköautojen MEB-perustekniikka tarjoaa uusia mahdollisuuksia toteuttaa korin mittasuhteet ja muotoilu. Koska korkeajänniteakku on sijoitettu auton pohjaan ja koska keskitunnelia ei tarvita, erityisesti takana matkustaville on tarjolla reilusti tilaa.

Skoda Enyaq Coupe RS. Kuva: Skoda.

Loivasti kaartuva kattolinja ja tummennettu panoraamalasikatto vakiona

Sportline-malliversion lisäksi tarjolle tulee nyt huippumallina urheilullinen Enyaq Coupé RS iV. Sen tunnistaa esimerkiksi sporttisesta etuhelmasta, korinvärisistä sivuhelmaverhouksista ja 20‒21 tuuman kevytmetallivanteista.

Kattolinja viettää B-pilareiden tasalta loivasti kohti perää ja sulautuu takaluukkuun, jonka takareunassa on terävä jättöreuna.

Coupé-mallin muotoilulinjoja korostaa myös vakiovarusteinen tummennettu panoraamalasikatto. Se on Škoda-automalliston suurin panoraamalasikatto: se kattaa koko kattoalueen ja liittyy lähes saumattomasti matalaan takalasiin.

Skoda Enyaq Coupe RS. Kuva: Skoda.

Rakenteeltaan se on perinteistä kattoa ohuempi, mikä suo kuljettajalle ja matkustajille enemmän pääntilaa.

Panoraamalasikatto päästää sisään enemmän päivänvaloa lisäten sisätilojen ilmavuutta. Lasin pinnoite auttaa pitämään sisälämpötilan miellyttävänä.

Enyaq iV -katumaasturimallin tapaan Coupé-malliin on saatavissa Crystal Face -etumaski, jolloin keulan Škoda-säleikön pystyripoja valaisee jopa 131 lediä, ja valoilmeen kruunaa vaakasuuntainen valonauha. Crystal Face on vakiovaruste Enyaq Coupé RS iV -malliversiossa.

Skoda Enyaq Coupe. Kuva: Skoda

Kaksi akkukokoa, neljä tehoversiota ja huippumallina Enyaq Coupé RS iV

Uuteen Coupé-malliin on tarjolla neljä eritehoista voimanlähdettä. Perustason moottorin teho on 132 kW* takavetoisessa Enyaq Coupé iV 60 -mallissa, jonka akkukoko on 62 kWh (netto 58 kWh).

Myös Enyaq Coupé iV 80 on takavetoinen. Sen moottorin teho on 150 kW ja akkukoko 82 kWh (netto 77 kWh). Tämä sama akkukoko on malleissa Enyaq Coupé iV 80x ja Enyaq Coupé RS iV, joissa on sähkömoottori myös edessä.

Enyaq Coupé iV 80x -mallin yhteisteho on 195 kW** ja huippumallin Enyaq Coupé RS iV peräti 220 kW** maksimiväännön ollessa 460 Nm.

Se on ensimmäinen täyssähköinen Škoda RS -malliversio. Sille ovat ominaista dynaaminen suorituskyky, runsaat mustat designyksityiskohdat ja Škodan muiden RS-mallien tapaan perän levyinen heijastinnauha takapuskurin alaosassa.

Enyaq Coupé RS iV kiihtyy nopeuteen 100 km/h 6,5 sekunnissa ja saavuttaa huippunopeuden 180 km/h, mikä on 20 km/h enemmän kuin muiden Coupé-mallien huippunopeus, ja ainoastaan RS:ään on tarjolla ulkoväriksi Mamba Green -erikoisväri.

* Suurin teho ei aina ole välttämättä täysin käytettävissä. Käytettävissä oleva teho riippuu ajotilanteesta ja siihen vaikuttavista eri tekijöistä kuten ympäristön lämpötilasta sekä korkeajänniteakun lataustasosta, lämpötilasta, kunnosta ja iästä.

** Suurin yhteisteho 195 kW tai 220 kW: Standardin UN-GTR.21 mukaisesti ilmoitettu järjestelmän maksimiyhteisteho voi olla käytettävissä enintään 30 sekunnin ajan. Käytettävissä oleva teho riippuu ajotilanteesta ja siihen vaikuttavista eri tekijöistä kuten ympäristön lämpötilasta, korkeajänniteakun fyysisestä iästä sekä korkeajänniteakun lämpötilasta, lataustasosta ja kunnosta. Suurin teho voi olla käytettävissä vain ja erityisesti, kun korkeajänniteakun lämpötila on välillä 23 ja 50°C ja lataustila yli 88 %. Jos nämä edellytykset eivät täyty, suurin teho ei välttämättä ole käytettävissä. Akun lämpötilaan voidaan tietyissä rajoissa vaikuttaa epäsuorasti seisontalämmitystoiminnolla, ja akun lataamiseen haluttu lataustaso voidaan asettaa autossa. Auton kulloinkin käytettävissä oleva teho näytetään suorituskykynäytössä. Korkeajänniteakun kapasiteetin säilymisen kannalta paras tapa on akkua auton tavallista päivittäistä käyttöä varten ladattaessa asettaa lataustilan tavoite 80 prosenttiin (voidaan nostaa 100 prosenttiin ennen pitkään matkaan lähtemistä).

*** Kaikki arvot ovat ennakkotietoja.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here