Tällainen on Nissanin ja Italdesignin 720 hv:n GT-R-prototyyppi

3.7.2018 18.26

Nissan ja Italdesign ovat luoneet ensimmäisenä yhteistyöprojektinaan ”Nissan GT-R50 by Italdesign” ‑prototyyppiauton.

Mallivuoden 2018 Nissan GT-R Nismo ‑tuotantomalliin perustuva prototyyppi juhlistaa sekä GT-R:n että Italdesignin 50. merkkivuotta. Prototyyppi saa ensiesittelynsä Euroopassa ensi kuussa.

Italdesign vastasi uuden prototyypin varsinaisesta kehittämisestä ja rakentamisesta, ja Nissan Design Europen ja Nissan Design American muotoilutiimit sen ulkomuodosta ja sisätiloista.

Uudelleen muotoiltu

Nissan GT-R50 by Italdesign ‑prototyypissä katseen kiinnittävät ensiksi keulan, kylkien ja perän kullanväriset yksityiskohdat. Konepelti on saanut entistä jykevämmän ulkomuodon keskellä olevan kohouman ansiosta, ja kapeat led-ajovalot jatkuvat yhtenäisinä pyöräkoteloista etusäleikön yläkehykseen saakka.

GT-R:lle ominaista kattolinjaa on madallettu 54 millimetriä. Katto on myös reunoiltaan hieman korkeampi kuin keskeltä.

GT-R:lle tunnusomaiset samuraimiekan terää muistuttavat jäähdytysaukot etupyörien takana yltävät ovien alareunasta auton hartialinjaan saakka.

Perinteiset pyöreät takavalot on suunniteltu uudelleen: onton keskiosan ympärillä olevat ohuet valorenkaat antavat kelluvan vaikutelman ja yhdistävät takaluukun keskiosan visuaalisesti auton kylkiin.

Kokonaisuuden täydentää suurikokoinen säädettävä takaspoileri, joka on asennettu kahden pystykiinnikkeen varaan.

Autolle erityisesti suunnitellut vanteet – 21×10-tuumaiset edessä ja 21×10,5-tuumaiset takana – korostavat auton yleisilmettä.

Prototyypin päävärinä on Liquid Kinetic Gray ‑harmaa, jolle luo kontrastia GT-R:n merkkivuotta juhlistava Energetic Sigma Gold ‑sävy.

Keskikonsolissa, kojelaudassa ja oviverhoiluissa on käytetty hiilikuitua kahden erilaisen viimeistelyn muodossa.

Istuimet on verhoiltu mustalla Alcantaralla ja mustalla italialaisella laatunahalla.

Kojelaudan, ovipaneelien ja futuristisen vaihteenvalitsimen kullanväriset yksityiskohdat heijastavat ulkopuolen väriteemaa.

Varta vasten räätälöidyn, alaosastaan tasaisen ohjauspyörän keskiö ja puolat on valmistettu hiilikuidusta, ja sen kehässä on Alcantara-verhoilu.

Yli 700 hevosvoimaa

Nismo on parantanut käsityönä kootun 3,8-litraisen V6 VR38Dett ‑moottorin suorituskykyä entisestään Nissanin GT3-kilpailukokemusten pohjalta. Moottori kehittää nyt arviolta 720 hv tehoa ja 780 Nm vääntöä.

Moottorin uudistettuja ominaisuuksia ovat optimoidut suuren virtauksen ja halkaisijan ahtimet, jotka täyttävät GT3-kilpailuvaatimukset, suuret välijäähdyttimet, erittäin raskaaseen käyttöön suunnitellut kampiakseli, männät, kiertokanget ja laakerit, mäntien suuren virtauksen jäähdytyssuuttimet, nokka-akselien parannetut profiilit, entistä suuremman virtauksen mahdollistavat ruiskutussuuttimet ja optimoidut sytytys-, imu- ja pakojärjestelmät.

Taka-akselille sijoitettu kuusivaihteinen sekventiaalinen kaksoiskytkinvaihteisto välittää moottorin voiman pyörille entistä kestävämpien tasauspyörästöjen ja vetoakselien välityksellä.

Myös jousitusta on parannettu, ja siihen on yhdistetty jatkuvasti säätyvä Bilstein DampTronic I ‑iskunvaimennusjärjestelmä.

Brembo-jarruissa on kirkkaanpunaiset satulat, joissa on kuusi mäntää edessä ja neljä takana.

Nissan GT-R 50 by Italdesign ‑prototyypin keskeiset tiedot

  • Perusauto     Nissan GT-R NISMO
  • Kokonaispituus     4784 mm (vakio-NISMO: 4690 mm)
  • Kokonaisleveys     1992 mm (vakio-NISMO: 1895 mm)
  • Kokonaiskorkeus     1316 mm (vakio-NISMO: 1370 mm)
  • Akseliväli     2780 mm (sama kuin vakiomallissa)
  • Moottori     Nismo:n 3,8-litrainen VR38Dett; 720 hv (arvio) / 7100 r/min780 Nm (arvio) / 3600–5600 r/min
  • Voimansiirtolinja     Moottori keskellä edessä, vaihteisto ja ATTESA E-TS ‑nelivetojärjestelmä
  • Vaihteisto     Taka-akselille sijoitettu kuusinopeuksinen sekventiaalinen kaksoiskytkinvaihteisto
  • Jousitus     Bilstein DampTronic I ‑iskunvaimennusjärjestelmä
  • Jarrut     Brembo, 2-osaiset kelluvat, rei’itetyt jarrulevytEdessä: 6-mäntäiset yksiosaiset satulat, 390×32,6 mmTakana: 4-mäntäiset yksiosaiset satulat, 380×30 mm
  • Vanteet (koko tuumina)     Edessä: 21x10J Takana: 21×10,5J
  • Renkaat     Michelin Pilot Super Sport; edessä: 255/35 R21 takana: 285/30 R21

www.italdesign.it

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here