WRC: Tällainen on Fordin Rally1-auto

M-Sport Ford World Rally Team (WRT) on esitellyt tämän kauden kilpa-autonsa ja julkistanut tiimin kuljettajat Monte Carlon rallissa ja kauden aikana.

Kuluva kausi juhlistaa Fordin ja M-Sportin 25 vuotta jatkunutta ja seitsemän mestaruutta tuonutta menestyksekästä yhteistyötä.

M‑Sport Ford Puma Hybrid Rally1 -auto nähdään ensimmäistä kertaa tositoimissa Monte Carlon rallissa 20.-23.1. Samalla rallin MM-sarjassa siirrytään ajamaan hybridiautoilla.

Kuva: Ford.

Kauden aikana M-Sport osallistuu kaikkiin MM-rallin osakilpailuihin kolmella Ford Puma Hybrid Rally1 -autolla kuljettajinaan Craig Breen, Adrien Fourmaux ja Gus Greensmith.

Lisäksi yhdeksänkertainen rallin maailmanmestari Sébastien Loeb liittyy M‑Sport Ford World Rally Teamiin tämän vuoden Monte Carlo -rallissa, jonka hän on aiemmin voittanut seitsemän kertaa.

Alkava kausi on Fordin ja M-Sportin erittäin menestyksekkään yhteistyön 25. WRC-kausi.

Yhteistyön aikana M-Sport on saavuttanut seitsemän mestaruutta ja yli 1500 erikoiskoevoittoa ikonisilla ralliautoilla, kuten M-Sport Ford Fiesta WRC ja Ford Focus RS WRC. Yhteistyön aikana M-Sport ja Ford ovat myös saaneet ennätykselliset 268 peräkkäistä valmistajan pistettä

Kilpa-auton kehitystyöstä hyötyä myös asiakkaille

Uusi M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 -auto on Fordin ensimmäinen sähköistetty kilpa-auto.

Ralliauto perustuu Puma EcoBoost Hybrid -malliin ja sen voimansiirrossa on käytössä samanlaiset periaatteet, joita käytetään myös Puma EcoBoost Hybrid -mallissa.

Seuraavan sukupolven hybridivoimansiirto kerää energiaa talteen jarrutettaessa ja auton rullatessa ja varastoi sen 3,9 kWh akkuun. Energiaa käytetään täydentämään turboahdetun 1,6 litran EcoBoost-bensiinimoottorin suorituskykyä 100 kW tehoisen sähkömoottorin tuottamilla jopa kolme sekuntia kestävillä tehopiikeillä.

Kuva: Ford.

Sähköistetyn voimansiirron avulla on mahdollista ajaa puhtaasti sähköllä kaupunki-, ja huoltoalueilla sekä valikoiduilla alueilla erikoiskokeiden välillä.

Akkua voi ladata ulkoisesta virtalähteestä tietyissä huoltopisteissä erikoiskokeiden välillä. Lataus kestää noin 25 minuuttia.

Lisäksi FIA WRC Rally1 -autoissa käytetään kaudesta 2022 alkaen fossiilivapaata polttoainetta, jossa yhdistetään synteettisiä ja biohajoavia ainesosia. Näin saadaan tuotettua sataprosenttisesti ympäristöystävällinen polttoaine.

M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 tekniset tiedot

M‑Sport Ford Puma Hybrid Rally1 -auto tukee Fordin sitoutumista sähköistymiseen. Yhtiö ilmoitti viime vuonna, että Euroopassa myytävä henkilöautomallisto koostuu kokonaan ladattavista hybrideistä ja täyssähköautoista vuoden 2026 puoliväliin mennessä, ja vuoteen 2030 mennessä henkilöautomallisto on kokonaan täyssähköinen.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here