Tällainen on ensi vuonna Suomeen tuleva Toyotan uusi pikkupaku

Kuva: Toyota.

Toyota tuo uuden pienemmän pakettiauton markkinoille nimeltään Toyota Proace City.

Pakettiauton ensiesittely tapahtuu vuoden 2019 Commercial Vehicle Show –hyötyajoneuvonäyttelyssä Birminghamissa, Isossa-Britanniassa 30.4.2019 alkaen.

Yhteistyössä PSA:n kanssa kehitetty malli saapuu Toyotan mallistoon Proacen sekä Hiluxin rinnalle merkiten malliston erittäin hyvää kattavuutta sekä osallistumista Euroopan isoimman hyötyajoneuvosegmentin jakamiseen. Segmentin odotetaan saavuttavan noin 900 000 uuden auton myynnin vuoteen 2021 mennessä.

Kuva: Toyota.

Kaksi koripituutta

Proace Cityn kompakti pakettiautoversio on saatavilla kahdella eri koripituudella lyhyemmän ollessa ulkopituudeltaan 4,4 metriä ja pidemmän 4,7 metriä.

Pakettiautoversioissa on aina 1+2 –istuimet edessä ja takapariovissa sekä liukuovissa, joita on mallista riippuen joko oikealla tai kummallakin puolella, on ikkunointi.

Henkilöautoversiossa, Proace City Versossa on edessä kaksi istuinta ja mallista riippuen kokonaispaikkamäärä on viisi tai seitsemän. Henkilöautoversioissa on aina takaluukku.

Lyhyen korimallin tavaratilan tilavuus on 3,8 m3 ja pitkän korimallin 4,3 m3. Tavaratilan lattian mitat mahdollistavat kahden Euro-lavan mahtumisen kyytiin.

Smart Cargo –ominaisuus mahdollistaa lisäksi luokkansa parhaan lastauspituuden pitkille tavaroille. Esimerkiksi putkia tai listoja mahtuu lyhyen korimallin kyytiin 3,1 metrin ja pitkään korimalliin 3,4 metrin edestä. Vetomassat vaihtelevat moottorin mukaan jopa 1 500 kg vetomassan ollessa mahdollinen.

Moottoreina on tarjolla 1,2-litrainen, 110 hevosvoiman tehoinen bensiinimoottori sekä 1,5-litrainen dieselmoottori 100- tai 130-hevosvoimaisena versiona. Vaihteistovalikoima sisältää viisi- ja kuusivaihteiset käsikäyttöiset vaihteistot sekä kahdeksanvaihteisen automaattivaihteiston.

Verso-mallin ophjaamo. Kuva: Toyota.

Henkilöautoversio 5- tai 7-paikkaisena

Ohjaamossa on useita harkitusti sijoitettuja säilytystiloja. Omat tilansa löytyy niin kolikoille kuin kahvikupeille, ja muille tavaroille löytyy runsaasti niin avointa kuin katseilta suojassa olevaa säilytystilaa.

Lisäksi keskimmäisen istuinpaikan selkänoja taittuu tarvittaessa käteväksi pöytätasoksi ja istuimen alaosassa on säilytyslokero.

Proace City Verso –malli on saatavilla sekä viisi- että seitsemänpaikkaisena version. Malliversiosta riippuen toinen istuinrivi on varustettu erillisistuimin ja pitkässä korimallissa seitsemänpaikkaisessa versiossa kolmannen istuinrivin istuimet ovat liikuteltavissa liukukiskoilla.

Kaikki matkustajien istuimet taittuvat tarvittaessa tasaiseksi lattiaksi maksimoiden tavaratilan ja käyttömukavuuden. Varustetasosta riippuen takaluukun lasi on avattavissa erikseen helpottaen asiointia tavaratilassa ahtaissa paikoissa.

Pakettiautoversion ohjaamo. Kuva: Toyota.

Uusimmat turvajärjestelmät

Proace CITY:n laaja mallisto on varustettu myös laajalla varustelulla tarjoten niin uusimpia turvajärjestelmiä, erinomaista ajomukavuutta sekä käytännöllistä muunneltavuutta – sekä paketti- että henkilöautoversioissa.

Aktiivisia turvallisuusvarusteita on mallista riippuen saatavilla laaja kirjo lähtien Pre-Collision –järjestelmästä, liikennemerkkien tunnistuksesta, kaistavahdista ja kuljettajan vireystilan valvonnasta automaattisiin kaukovaloihin ja kaistallapitoavustimeen.

Lisäksi saatavilla on mukautuva vakionopeuden säädin sekä kuolleen kulman varoitin. Kaikissa malleissa on vakiona eCall-toiminto, joka mahdollistaa vakavien onnettomuuksien yhteydessä automaattisen yhteyden alueelliseen hätäkeskukseen.

Proace City –mallistoon on saatavilla myös kosketusnäytöllinen mediakeskus, joka mahdollistaa niin MirrorLink-, Apple CarPlay- ja Android Auto –toiminnot. Lisäksi mediakeskuksen yhteyteen on saatavilla karttanavigointi, bluetooth-liitettävyys sekä puheohjaus.

Turvallisuutta ja helppoutta tarjoaa esimerkiksi saatavilla oleva peruutuskamera 180 asteen näkymällä sekä luokassaan ainutlaatuinen sähkökäyttöinen seisontajarru.

Proace City –mallisto saapuu Eurooppaan ja siten myös Suomeen alkuvuodesta 2020.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: Toyota.
Kuva: Toyota.
Kuva: Toyota.
Kuva: Toyota.
Kuva: Toyota.

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here