Tällainen on Citroënin uusi lippulaivamalli, C5 X

Citroën on julkistanut uuden lippulaivansa, joka kantaa nimeä C5 X ja puhaltaa uutta tuulta suurikokoisten autojen luokkaan.

SUV-mallien ominaisuuksien parhaita puolia lainaten, C5 X istuu perinteistä sedanmallia korkeamman maavaran päällä ja korkeaa ajo-asentoa tukevat myös mallin laajat 720 mm renkaat.

Takaistuin tarjoaa Citroënin tiedotteen mukaan matkustajalle erinomaisen polvitilan, kiitos 2 785 mm akselinvälin. Ulkomitoiltaan C5 X sijoittuu suoraan luokkansa keskiöön 4 805 mm pituudella, 1 865 mm leveydellä ja 1 485 mm korkeudella.

Uudenaikainen valotunniste

C5 X kantaa Citroënin uutta, uudessa C4:ssä ensimmäisen kerran nähtyä, V-muotoista valotunnistetta niin edessä kuin takana. Led-valaisimista muodostuva tunniste on vakiona heti malliston alkaen versiosta.

Todellinen Citroën-tunnus on merkin mallien ikoninen “taikamattomainen” eteneminen tien epätasaisuuksien yli. Uusi C5 X on varustettu Citroën Advanced Comfort –jousituksella ja lataushybridiversiossa C5 X ottaa vielä askeleen eteenpäin ensimmäistä kertaa nähtävällä uudella Citroën Advanced Comfort -aktiivijousituksilla.

Kuva: Citroen.

Kolmen asetusvaihtoehdon kautta jousitusjärjestelmä tehostaa Progressive Hydraulic Cushions -jousituksen toimintaa rentouttamalla jousitusta entistäkin enemmän ajon aikana ja tarjoten entistä paremman tehokkuuden etenkin kulmissa.

Yksi tärkeimmistä osa-alueista C5 X:n suunnittelussa oli tilojen avaruus. Avaruutta korostaa auton ympäri 360-astetta kiertävät laajat lasipinnat, joiden lisäksi on saatavana valoa tulviva suurikokoinen lasikatto.

Laminoidut etu- ja takaikkunat luovat matkustamoon miellyttävän akustiikan ja hiljaisuuden, jotka lisäävät matkanteon rentouttavuutta.

Käytännölliset yksityiskohdat

Täyttääkseen eurooppalaisten asiakkaiden toivomukset monipuolisuudesta, C5 X :n käytännöllisiin yksityiskohtiin on kiinnitetty erityistä huomiota.

Tavaratila on suunniteltu farmarimallien hengessä niin mittasuhteiltaan kuin ominaisuuksiltaan: laaja 545 – 1 640 (istuimet alas taitettuna) litran tavaratila tarjoaa myös istuimet alas laskettuna tasaisen lastaustason, leveän ja käytännöllisen luukun, matalan lastauskorkeuden sekä suorat sivuseinämät.

Kuva: Citroen.

Sähköluukku on varustettu hands-free-toiminnolla, jolloin luukun avaaminen ja sulkeminen onnistuu jalanheilautuksella, vaikka kädet olisivat kannettavaa täynnä. Matkustamo on suunniteltu täyteen nerokkaita säilytystiloja jokapäiväisille tavaroille.

Yli 50 km sähköllä

C5 X tulee tarjolle niin bensiini- kuin lataushybridiversiona. Lataushybridiversio tarjoaa 225 hv ja arkisiin ajoihin riittävän, yli 50 km:n toimintamatkan CO2-päästöttömästi täyssähköajolla.

Katso tästä muita Citroen-juttuja.

C5 X lataushybridi hyödyntää viimeisintä teknologiaa ja lisää niin käytön mukavuutta kuin monipuolisuutta: ë-mukavuus-tasoista liikkumista pesämäisessä hiljaisuudessa ja rauhassa, kiitos täydellisen eristyksen tienpinnasta sekä auton ulkopuolisesta maailmasta.

Laajennettu tuulilasinäyttö

C5 X tarjoaa uutuuden, joka on yhtä käytännöllinen kuin vaikuttava: Laajennettu tuulilasinäyttö heijastaa kuljettajalle tärkeät informaatiot laaja-alaisesti tuulilasin läpi ja tarjoaa askeleen kohti laajennettua todellisuutta.

Tämä teknologia seuraa Citroën 19_19 -konseptiauton jalanjälkiä ja tarjoaa rentouttavamman ajoelämyksen, kun kuljettajan ei enää tarvitse siirtää katsettaan pois tiestä halusi hän sitten tarkistaa ajonopeuden tai puhelutietoja.

Tablettilaitteista tuttu infotainment-ympäristö

C5 X tutustuttaa täysin uuteen Citroënin infotainment-järjestelmään. Järjestelmän pääpaino on puhelimen liitettävyydessä ja liityntäpintoina ovat 12 tuuman kosketusnäyttö, 4 usb-c-pistoketta sekä langaton älypuhelimen lataus.

Järjestelmä päivittyy reaaliajassa pilvipalvelun kautta. Myös älypuhelimen Mirror Screen -peilaustoiminto toimii nyt ilman johtoliitäntää.

Kuva: Citroen.

Käyttöliittymä on suunniteltu ajatuksella, jossa kosketusnäyttö toimii kuin tablettilaite: muunneltavuus, asetukset ja sovellukset ovat widget-tyylisiä ohjaimia kotinäytöllä.

Järjestelmä on Citroënin mukaan helppokäyttöinen ja tottelee luonnollisella äänellä esitettyjä komentoja sekä vastaa kysymyksiin, samoin kuin 19_19 -konseptin henkilökohtainen assistentti.

Ajoavustimet turvallisempaan ja rennompaan ajamiseen

C5 X :n ajoavustimet ovat alan viimeisintä teknologiaa ja hyödyntävät eri puolille autoa asennettuja laitteita: tutkia, kameroita sekä sensoreita.

C5 X tarjoaa parhaan, vallitsevia lainsäädäntöjä noudattavan puoliautonomisen ajamisen tason: ajolinja-avustin huolehtii kuljettajan puolesta ajonopeuden sopeuttamisesta muuhun liikenteeseen, lyhyistä pysähtymisistä ja vakaasta ajolinjasta kaistojen välillä.

Useat muut ominaisuudet helpottavat arkista ajoa, kuten pitkän matkan katveavustin, takana risteävän liikenteen varoitin, joka havainnoi vaaratilanteita peruutettaessa, Top 360 Vision -peruutuskamera sekä avaimeton hands free -käynnistys ja lukitus, joka automaattisesti avaa sekä lukitsee ajoneuvon ovet kuljettajan lähestyessä tai siirtyessä loitommalle auton luota.

Täysin uusi C5 X tulee saataville niin bensiinimoottorilla kuin lataushybridinä vuoden 2021 toisella puoliskolla.

Suomeen uutuus rantautuu viimeisen vuosineljänneksen aikana.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän