Päivän taksiauto: Taksi-Mersuun miljoona kilometriä alle neljässä vuodessa — määräaikaishuolto melkein kerran kuussa

Auton ympärillä miljoonan kilometrin määräaikaishuollon suorittanut Mercedes-Benz- mekaanikko Petja Suoniemi, työnjohtajat Jani Kuikka, Matti J Hakala, Aatto Keinänen ja edessä kenttäpäällikkö Taina Hyttinen ja työnjohtaja Sam Gerkman. Auton omistaja, autoilija Kimmo Suur-Uski kädessään 1 000 000 kilometrin autolle myönnetty diplomi. Kuva: Veho.

Vantaalla taksiyrittäjänä toimivan Kimmo Suur-Uskin dieselmoottorinen Mercedes-Benz E 300 BlueTec rekisteröitiin marraskuun 30. päivä vuonna 2015. Miljoonan kilometrin haamuraja ylittyi syyskuun 13. päivä 2019 eli alle neljässä vuodessa.

Miljoonan kilometrin määräaikaishuoltoon Veho Airport Vantaalle ajettaessa mittarilukema oli tarkalleen 1 000 017 km.

– Oli se pitkä se viimeinen puuttuva kilometri. Pysähdyin ja otin kuvan, kun mittarissa oli 999 999 km. Seuraava kilometri tuntui todella pitkältä. Seurasin trippimittarista sen edistymistä, koska en tiennyt, mitä seuraavaksi tapahtuu. Pyörähtääkö matkamittari nollille vain mitä?

– Kun miljoona pyörähti ruudulle niin ajattelin, että totta kai Mercedes on varautunut siihen, että heidän autoillaan miljoonan kilometriä on yleensä mahdollista ajaa, Suur-Uski hymyilee.

Toinen miljoona-Mercedes

Suur-Uskille nykyinen Mercedes oli jo toinen Mercedes, jolla hän on yli miljoona kilometriä ajanut. Ensimmäisen miljoonan Suur-Uski ajoi vuosina 1988-1994 Mercedeksen W124-mallilla. Vaihdon hetkellä silloisen auton matkamittariin oli kierähtänyt lukema 1 000 023 km.

Katso tästä muut Päivän taksiautot.

Suur-Uskin nykyinen Mercedes on kestänyt ensimmäisen miljoona kilometriä enemmän kuin hyvin.

– Vaihdatin autooni iskunvaimentajat 750 000 km kohdalla, vaikka ne eivät vuotaneet. Pyöränlaakeri vaihdettiin 800 000 km kohdalla. Latureita on vaihdettu neljä. Merkittävintä tässä on se, että moottoria ei ole avattu kertaakaan. Se on mielestäni kova juttu.

Miljoonan kilometrin matkalla Mercedeksen keskikulutus maantieajossa on ollut 5,6 l/100 km. Myös Mercedeksen yhdeksänportainen automaattivaihteisto on toiminut hienosti.

– Jos jostain sen miljoona kilometriä näkee niin konepellin kiveniskemisistä. Ei muusta. Autoni nahkaistuimet ovat yhä laadukkaassa kunnossa kaikki on toiminut hienosti, Suur-Uski muistuttaa.

Kahdessa vuorossa

Suur-Uski kertoo, että miljoona-Mercedestä ajetaan kahdessa vuorossa. Suur-Uski istuu autonsa rattiin varhain aamuyöllä ja ajaa omaa vuoroaan puolille päivin. Tämän jälkeen yli 30 vuotta Suur-Uskin kanssa taksia ajanut Jari Iiskola istuu ratin taakse.

– Mercedes pestään vuoron jälkeen, jonka jälkeen auto on valmis leipätyöhönsä tien päälle.

Tiuha ajotahti ei olisi mitenkään mahdollista ilman laadukasta autoa. Mercedeksellä ajetaan noin 250 000 km vuodessa, joten auto käy lähes tulkoon kerran kuukaudessa huollossa.

Vielä 200 000 km lisää

Suur-Uskille taksin ajo on kutsumusammatti ja elämäntapa.

– Olen aito, palveleva taksimies. Minulle tämä on kutsumustyö ja siksi työni on helppoa sellaista. Jos pitää jotain tunnustaa niin rakastan Mercedestä. Mercedes on ainoa auto, muut ovat vain kulkuneuvoja, Suur-Uski summaa.

Miljoonan kilometrin huollon jälkeen Vehon kenttäpäällikkö Taina Hyttinen, Veho Airport TaksiCenterin työnjohtaja Sam Gerkman sekä Suur-Uskin Mercedestä huoltaneen asentajat luovuttivat Suur-Uskille diplomin, kultaisen Mercedes-rintaneulan sekä älykellon.

Suur-Uski suunnittelee ajavansa Mercedeksellään ainakin ensi vuoden kevääseen asti, jolloin auton matkamittarissa on arviolta 1 200 000 km.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

 

1 KOMMENTTI

  1. Todella kunnioitettava suoritus moinen kilometrimäärä ns. nykyautolla. W212 Mercedes on kieltämättä osoittautunut kestäväksi automalliksi.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here