Suomen MM-ralli on tänä vuonna tavallistakin erityisempi

Clas von Bell

Kris Meeke ajoi viime vuonna Suomen MM-rallin voittoon.

18.7.2017 21.50

Lähtölaskenta Suomen MM-ralliin on alkanut. Keski-Suomen sorateillä ajettava, moottoriurheilun kuuluisimpiin, suosituimpiin ja haastavimpiin koitoksiin kuuluva ralli on MM-sarjan seuraava osakilpailu.

Suomen MM-ralli on erikoiskokeidensa nopeiden sorateiden ja valtavien hyppyjen ansiosta aina erityislaatuinen kokemus.

Vuoden 2017 ralli heinäkuun 27.–30. päivänä on seuraavan viiden seikan vuoksi vielä tavallistakin erityisempi.

Vuoden 2017 WRC-autot päästetään valloilleen

Vuoden 2017 uudet WRC-autot ovat jopa mahtavampia ja nopeampia kuin B-ryhmäläiset aikanaan. Suomen ralli on MM-ralleista nopein, joten siellä jos missä autot pääsevät näyttämään parhaan potentiaalinsa.

Visuaalisesti näkyvimmän muutoksen autoihin ovat tuoneet uudet aerodynamiikkasäädöt. Formula 1:stä peräisin oleva teknologia on tehokkaimmillaan juurikin sorateiden Grand Prix -kilpailuksi kutsutussa nopeavauhtisessa rallissa.

Tiimien ja kuskien kilpailuasetelma on erittäin tasainen

Yksi hienoimmista asioista tämän kauden MM-rallissa on kilpailun tasaisuus. Kaikki neljä valmistajaa voittivat uusilla autoillaan neljän ensimmäisen kilpailun aikana, ja tähän mennessä ajetun kahdeksan osakilpailun aikana voittoon on yltänyt viisi eri kuskia.

Viidettä perättäistä mestaruutta tavoitteleva Sébastien Ogier on MM-kilpailussa etulyöntiasemassa, mutta Thierry Neuville on kaventanut eroa vain 11 pisteeseen.

Kun yhtälöön lisätään vielä kotimaan suosikki Jari-Matti Latvala, vauhdikas Ott Tänak sekä viime vuoden voittaja ja tälläkin kaudella voittoja niittänyt Kris Meeke, on voittajan ennustaminen miltei mahdotonta.

Uusi tehdastalli rallin pääkaupungissa

Kauden 2017 kilpailuhenkisyyttä on lisännyt entisestään ensimmäistä kertaa tämän vuosisadan puolella kilpakentille palannut Toyota. 

 Vastoin odotuksia japanilaisen valmistajan osallistumista ei johdetakaan Tokiosta eikä Kölnistä, vaan 20 minuutin matkan päästä Suomen MM-rallin Jyväskylän pääkonttorilta.

Toyotan Puuppolan tilat kuuluvat Suomen omalle nelinkertaiselle mestarille Tommi Mäkiselle, joka toimii tiimin johtajana. Lisää paikallista väriä tiimin antavat trio kotimaisia kasvatteja: Jari-Matti Latvala, Juho Hänninen ja Esapekka Lappi.

Toyota on jo osoittanut kyntensä tällä kaudella. Latvala voitti Yaris WRC:n historian ensimmäisen kilpailun jo kauden toisessa osakilpailussa Ruotsissa, ja paikallisen rautaisen asiantuntijuuden ansiosta Toyota nähdään todennäköisesti Suomen MM-rallin kärkikahinoissa. Ainakaan menestyminen ei jää kotiyleisön tuesta kiinni.

Jännittäviä suomalaisia lahjakkuuksia valmiina parrasvaloihin

Kaksi nousevaa tähteä Suomesta, Esapekka Lappi ja Teemu Suninen, ovat todistaneet potentiaalinsa erinomaisilla suorituksilla MM-rallin parilla edellisellä kierroksella.

Lappi ja Suninen pokkasivat ensimmäisen ja toisen sijan viime vuoden Suomen MM-rallin WRC 2 -luokassa. Tällä kertaa kaksikolle povataan menestystä WRC-luokassa.

Lappi teki Toyotan debyyttinsä Portugalissa, ja jo toisella startillaan Sardiniassa hän tuli kokonaistuloksissa neljänneksi, voittaen uskomattomat kuusi erikoiskoetta. 

Suninen teki puolestaan upean debyyttinsä Puolassa M-Sportin riveissä asettaen nopeimman EK-ajan ensimmäisenä kokonaisena päivänään Fiesta WRC:n ratissa sijoittuen kuudenneksi.

Suninen ura lähti lentoon, kun autourheilun kansallinen lajiliitto AKK valitsi hänet ensimmäiseksi Tulevaisuuden Tähdeksi vuonna 2014. Tittelin peri Jari Huttunen vuonna 2015 ja Juuso Nordgren vuonna 2016. 

Sekä Huttunen että Nordgren taistelevat tällä kertaa WRC 2 -luokan voitosta. 

Tämän vuoden Tulevaisuuden tähti on Emil Lindholm, joka saa palkinnoksi osallistumisen Suomen MM-rallin  JWRC-luokassa.

EK-klassikoita ja maratonpäiviä

Mikäli tapahtuma on yhtä suosittu kuin Suomen MM-ralli, ei ole syytä myllätä sääntökirjaa tai matkasuunnitelmaa joka vuosi, vaan avain jatkuvaan menestykseen on niiden pieni hiominen.

EK-klassikot muodostavat pohjan tämän vuoden 314,2 kilometrin pituiselle reitille. Näistä tunnetuin on Ouninpohjan erikoiskoe, joka ajetaan tänä vuonna sen perinteisempään kulkusuuntaan. Ouninpohja ajetaan lähellä sijaitsevan, yhtä lailla klassikoksi muodostuneen Päijälän erikoiskokeen kanssa samana päivänä.

Perjantai on päivistä pisin niin ajan kuin välimatkankin näkökulmasta. Päivä koostuu 12 erikoiskokeesta, ja ensimmäisen ja viimeisen EK:n välissä on peräti 16 tuntia. Kaikkien suosikki Jukojärvi ajetaan jälleen tänäkin vuonna, ja päivän aikana nähdään myös tauolta palanneita klassikkoja, kuten Urria, Laukaa ja Lankamaa.

Edellinen artikkeliMercedes-Benz avaa uudet tehtaat Puolaan ja Venäjälle
Seuraava artikkeliPäivän museoauto: Tällä Kekkonen kulki

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here