Suomalaisten ostajien on syytä olla varovaisia Yhdysvalloista tuotujen käytettyjen autojen suhteen!

Auto viettää harvoin koko käyttöikänsä yhdessä maassa. Useimmiten ajoneuvot myydään muutaman vuoden käytön jälkeen ja viedään muihin maihin, missä ne löytävät uudet omistajat.

Suomessa suuntaus on pysynyt samana jo vuosia – suurin osa käytetyistä tuontiautoista tulee Saksasta ja Ruotsista. Autoteollisuuden datayhtiön CarVerticalin tutkimus kuitenkin osoittaa, että muista maista tuotujen ajoneuvojen mukana tulee usein matkamittarihuijauksia tai piilovikoja.

Suomalaiset ostajat suosivat Länsi-Euroopasta ja Ruotsista tuotuja autoja

Suurin osa Suomeen tuoduista ajoneuvoista tulee Länsi-Euroopasta ja Ruotsista. Kaikista CarVerticalin vuonna 2024 tarkastamista tuontiajoneuvoista 32,7 % tuotiin Saksasta, 28,2 % Ruotsista, 8,5 % Italiasta, 5 % Yhdysvalloista ja 4,8 % Alankomaista.

”Suomalaiset ostajat suosivat vahvasti saksalaisia ja ruotsalaisia merkkejä, kuten Volvoa, BMW:tä ja Volkswagenia, joten ei ole yllätys, että suurin osa ajoneuvoista tuodaan näistä maista. Monet Ruotsissa ja Saksassa valmistetut autot ovat hyvin huollettuja tiukkojen katsastusmääräysten vuoksi, mikä tekee niistä houkuttelevia vaihtoehtoja suomalaisille ostajille, jotka etsivät luotettavia käytettyjä autoja”, CarVerticalin automarkkinoiden asiantuntija Matas Buzelis kertoo.

Kuva; Carvertical.

Ostajat suosivat myös Länsi-Euroopan autoja Suomea leudompien ilmasto-olosuhteiden vuoksi. Saksasta, Belgiasta ja Ranskasta peräisin olevien ajoneuvojen uskotaan olevan paremmassa kunnossa ja vähemmän ruosteessa, joka on yleinen ongelma Suomen vaativissa talvioloissa ajetuissa autoissa.

Huomattava osa Yhdysvalloista tuoduista ajoneuvoista on vahingoittuneita ajoneuvoja, jotka ostetaan vakuutushuutokaupoista ja korjataan halvalla ennen jälleenmyyntiä. Näin jälleenmyyjät voivat tarjota niitä kilpailukykyiseen hintaan, mikä selittää, miksi Yhdysvalloista tuonti on edelleen suosittua riskeistä huolimatta.

Tuontiautot eivät aina ole parempi valinta – moniin liittyy matkamittarihuijauksia

Suuressa osassa maahantuotuja ajoneuvoja on väärennetyt mittarilukemat tai piileviä vikoja. Monet onnettomuudessa vaurioituneet autot korjataan halvoilla, ei-alkuperäisillä osilla, mikä voi myöhemmin johtaa luotettavuusongelmiin.

CarVerticalin tutkimuksen mukaan Yhdysvalloista Suomeen tuotavissa autoissa oli suurempi matkamittarihuijauksen riski, sillä lähes kolmasosassa (32 %) tarkastetuista autoista havaittiin poikkeamia. Seuraavina tulivat Liettua (10,6 %), Viro (6,9 %), Latvia (5,7 %) ja Italia (4,5 %).

Matkamittarin muuttamisen jäljittäminen voi olla haastavaa. Usein auto saapuu ulkomailta tietyllä kilometrimäärällä, mutta paikalliset myyjät manipuloivat matkamittarin lukemaa korottaakseen sen arvoa.

”Koska eri maat eivät aina jaa ajoneuvojen historiatietoja, tämä tilanne hyödyttää epärehellisiä myyjiä. Tietojen tarjoajien ja yritysten on tärkeää jakaa ajoneuvotietoja, jotta markkinoiden avoimuus lisääntyisi. Joissakin tapauksissa ostajat eivät edes tiedä, että heidän autonsa on tuotu maahan. Tämä mahdollistaa vakavien seikkojen, kuten aiempien onnettomuuksien, todellisen matkamittarilukeman tai jopa varkaustietojen salaamisen”, Buzelis varoittaa.

Ostajia suositellaan tarkistamaan ajoneuvon historiaraportti ja vahvistamaan ajoneuvon alkuperä sekä viemään se ammattitaitoiseen katsastuspalveluun sen todellisen kunnon arvioimiseksi.

Menetelmä

CarVerticalin tutkimuksessa analysoitiin yhtiön asiakkaiden 1. tammikuuta 2024 ja 31. joulukuuta 2024 välisenä aikana ostamia ajoneuvon historiaraportteja. Maahantuodut autot tilastoitiin alkuperämaan mukaan, niiden prosenttiosuus laskettiin ja ne asetettiin järjestykseen.

Matkamittaripetoksille alttiimmat tuontimaat tunnistettiin valitsemalla kunkin maan kymmenen suurinta tuontimarkkinaa ja asettamalla ne paremmuusjärjestykseen niiden ajoneuvojen prosenttiosuuden perusteella, joissa matkamittareita oli käännetty taaksepäin.

CarVertical toimii 30 maassa ja hankkii tietoja yli 900 maailmanlaajuisesta tietokannasta, kuten lainvalvontaviranomaisilta, kansallisista tai valtiollisista rekistereistä, rahoituslaitoksilta ja luokitelluista ilmoituksista.

Käsittelemällä vuosittain miljoonia ajoneuvojen historiaraportteja yritys voi tarjota trendejä, kattavia ennusteita ja ainutlaatuisia näkemyksiä käytettyjen autojen markkinoista.

Lue muita juttuja CarVerticalista

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän